ВІДКРИТЕ НЕБО
Британські пілоти досі перебувають під враженням від України з висоти польоту
Оксана ГОЛОВКО,
Світлана СКРЯБІНА (фото),
«Урядовий кур’єр»
Усміхнений і завжди відвертий ас пілотажу Руперт Кларк приміром, повертаючись з сонячного Криму до рідного Туманного Альбіону, зауважив: «Ця подорож була великою пригодою!»...
Після перемоги над простором залишається тільки Тут, а після перемоги над часом — тільки Зараз. Ці слова американського письменника, публіциста і філософа, а ще професійного пілота-інструктора Ричарда Баха спали на думку, коли довелося тут і зараз, а саме на летовищі аеропорту «Київ» у Жулянах на власні очі побачити улюблене дітище Його Королівської Високості Принца Майкла Кентського — легендарну ескадрилью Клубу любителів старовинної авіації «Air Squadron».
Двоюрідний брат королеви Великої Британії Єлизавети II прибув у столицю України на одній зі своїх колекційних повітряних машин. Разом із друзями вони своїм ходом доправили колекцію з 27 ретро-літаків, яких в усьому світі залишилися лічені одиниці. Багатьом крилатим машинам уже під сімдесят, у них різні долі й різні власники.
Жовтий місток із тридцятих: цей біплан — гордість британських авіаторів.
Не менш легендарні й пілоти. Ці люди переважно ровесники своїх крилатих друзів: серед них троє керівників військово-повітряних сил Великої Британії різного періоду; є люди, які робили спочатку власний бізнес, ім’я, а вже потім перейнялися величною справою популяризації перельотів, та головне — всі вони зацікавлені у розвитку авіації і просто одержимі небом.
Один з найулюбленіших екземплярів колекції на пострадянському просторі — Як-3. У роки Другої світової війни про нього складали легенди. Це був легкий і дуже маневрений винищувач. Однак в Україні та Росії зараз немає жодної такої машини, здатної піднятись у небо, а в приватній колекції британського ентузіаста цілком бойова машина.
«Погляньте, синочки, ось так виглядають іграшки дорослих!»
А ось ще одна легенда, вже американська. Літаки, яких боялися в нацистській армії. Кажуть, коли один з гітлерівських верховод, який сам був льотчиком, Генріх Герінг побачив «Мустанг» над Німеччиною, то вигукнув: «Війну програно!»
Цей меткий і швидкий винищувач був неперевершеним, коли доходило до протистоянь на малій висоті. А ще він мав фантастичний радіус дії — міг без дозаправки пролетіти від Лондона до Берліна. Під час демонстраційних польотів другим пілотом на «Мустангу» політав і відомий український льотчик-випробувач Олександр Галуненко. І мусив визнати, що «об’їжджати» «Мустанга» складніше, ніж сучасні літаки.
Руперт Кларк: «Ця подорож була великою пригодою!»
Звісно, не всі представлені у колекції літаки воювали, та своя історія є у кожного. Приміром «Пайпер» на ходу ще з 30-х років минулого століття. На ньому пілот Полін Ваша двічі облетіла земну кулю. Три роки тому літак брав участь у реконструкції битви за Британію. Тоді на ньому піднімався в небо сам принц Уельський Чарльз. Навіть автограф на крилі залишив.
Почесне місце у колекції відведено біпланам — літакам з двома рядами крил, розташованих одні над другими, у які був закоханий свого часу згаданий нами Ричард Бах. Він, до речі, якось сказав, що найщасливіша людина та, яка знайшла свою улюблену справу і змогла втілити її в життя. Майклові Кентському і його однодумцям з нев’янучої ескадрильї це вдалося.
ДОВІДКА «УК»
Принц Майкл Кентський формально не виконує державних обов’язків з представлення Великої Британії. Однак від імені своєї двоюрідної сестри Єлизавети ІІ двічі представляв королеву в міжнародних поїздках. Він має власну консалтингову компанію, займається бізнесом у різних країнах, благодійністю. В Україні Його Високість мав зустріч із Президентом Віктором Януковичем, урядовцями. Ескадрилья побувала у Львові, Києві, Вінниці, Криму.