По обидва боки екрана загальновизнано, що вигляд телеведучого не повинен заважати сприйняттю інформації. Поєднання форми й змісту «луку» в кадрі — творче завдання дизайнера каналу. Він також має професійно розуміти, як телеекран змінює кольори одягу, об’єми та пропорції фігури. Але професіоналізм і тут у дефіциті. Тож небезпідставно в рамках Українського тижня моди було представлено спецпроект телеканалу «1+1» «Fashion у прямому ефірі». 17 телеведучих пройшли подіумом в одязі від українських дизайнерів, блискуче підтриманих ювелірною фірмою «Зарина».
Дехто з дизайнерів зітхав: їм довелося конструювати вбрання для непропорційних і запущених фігур. На подіумі навіть під шиокими піджаками впадали в око зайві кілограми в чоловіків, які вони компенсували показною жвавістю. Не всі дизайнери побороли амбіції показати спектр своїх можливостей. Вони не зважали на модель, що асоціюється з певним телеформатом.
Показ висвітлив проблеми з одягом телеведучих. Хоч дизайнери вкладають у їхній образ «більше фарб», прагнуть «розбавити строгий верх костюма цікавими деталями», однак їхні невдачі з контурами, кольорами і фасончиками дратують глядачів.
Про смаки сперечаються
Деякі фахівці пояснюють невдачі «луку» на екрані тим, що ведучим нав’язують імідж: вони вдягають те, що пропонують рекламодавці. А ось телеведучий із Білої Церкви Андрій Рябікін вважає, що «тепер, коли картинка з ведучим формується на повний зріст, дехто на центральних каналах з’являється в усій красі — дорожчі, блискучіші, такі собі немолоді барбі. На Першому каналі ведучі вдягнені найдешевше. Гадаю, Андрій Доманський — просто ікона стилю, як і Алла Мазур та Оля Фреймут».
Тим часом екс-чемпіонка України з марафону — Юлія Рубан вважає, що «одяг пані Фреймут не відповідає формату передачі та манері її ведення. Вона багато рухається, а шикарні плаття для цього не підходять. Раджу їй брючні костюми. Хочу відзначити Оксану Соколову. Все в неї охайне — і фігура, й костюми… Вульгарно вдягнені ведучі на каналі G: на них ледь сходяться гудзики. Дуже подобається, як вдягнений Дмитро Шепелев — стильно і вдало асоціюється з темою своєї розмови».
Надія Шеремет, співробітник Київміськбуду, схвально відгукується про ведучих ранкових програм на «Інтері»: від їхніх робочих шат, які можуть бути шикарними або стильно-сільськими, завжди позитивний настрій. На її думку, Олена Фроляк у стриманому, елегантному одязі завжди доречна в інформаційній програмі, як і Оксана Марченко в розкішних вбраннях у дорогих розважальних програмах. Хоч, на мою думку, пані Марченко інколи має навіть подвійно розкішний вигляд.
Одяг телеведучих стає впливовим чинником не тільки в сприйнятті інформації, а й формує зовнішній вигляд наших громадян. На мою думку, одна з найелегантніших та доречних у позиціонуванні одягу з телеекрана Маша Єфросиніна. Вона вміє його носити і подати в будь-якому форматі.
У новинному ефірі заведено консервативний стиль, щоб ми не відволікалися на вигляд ведучих. Я був свідком, як досвідчений диктор вчив молодого обтягувати піджак і сідати на його край, щоб він був як влитий, комір не стовбурчився, створюючи комедійний ефект. Буває й перебір. Наприклад, жіночна ведуча на «5 каналі» вдягає майже чоловічу сорочку. У новинах стали показувати ведучих у повний зріст. Іноді їхні обтягнуті форми відволікають, але коли реклама подається як новини, то це хоча б затримує перемикання з каналу на канал. Алла Мазур у своїй програмі постає в повний зріст у дизайнерському вбранні з широкою контрастною смугою або в платті «чарочкою». Вони доцільніші на ведучій, яка пропагує себе як інформацію.
Називаючи прізвища
Про свою фішку мріє кожен ведучий, який замислюється над своїм існуванням в ефірі й хоче залишитися в народній пам’яті. Вдалий приклад — капелюшки Каті Осадчої. Вона сама — вдалий приклад від «луку» до відвертих запитань, пом’якшених усмішкою провокаційної інтелектуалки. В її розважальній програмі більше неформальної інформації, ніж в інших програмах новин. Катерина віднайшла свій формат, у якому через побут та вигляд віпів ми багато чого можемо дізнатися про можновладців та їх оточення. А це впливає на їхні рішення, які стосуються всієї країни. Осадча, як ніхто на українському ТБ, має численних послідовників навіть серед чоловіків. А ще вона одна з дієвих популяризаторів творчості українських дизайнерів та української мови, що сприяє її модності.
Сам вигляд у телекадрі впливає на ведучих. Яскравий приклад — Микола Тищенко, який веде одну з кулінарних програм. Микола революціонізував свій вигляд від консервативно-мужнього до молодіжно-розкутого, що яскраво виявив у кулуарах «Українського тижня моди».
Верхівка кар’єри телеведучого — створення із себе бренда і, як наслідок, запрошення до участі в рекламі. Вони стають обличчями певних товарів. Наскільки така «халтура» скандальна і як впливає на сприйняття програм за їх участю, кожен з нас вирішує сам. Продюсери каналів радіють з такого підробітку, коли він поєднується з популяризацією телепрограми, що бачимо з реклами за участю Ігоря Кондратюка. До того ж ведучі дедалі частіше самі стають продюсерами. І тут доречними будуть слова Григорія Гладія: «Всіх ролей не переграєш, всіх грошей не заробиш, всієї горілки не переп’єш, всіх жінок не перелюбиш».
Для своїх небанальний прикид є кодом
♦ У молодіжних та розважальних передачах у фаворі актуально-провокаційний стиль. Але він смішний на статечних або надто накачаних статурах. Такі програми терплять небанальний прикид, бо він є кодом для своїх, утаємничених.
♦ Ведучі в неточному одязі почуваються некомфортно. Їх глибинний неспокій нашаровується на факти, які сповіщаються нам, та впливає на гостей телестудії.
♦ Чоловіків на екрані найчастіше підводять краватки — малюнок та колір недоцільний для піджака. Тепер уже можна бути в кадрі в сорочках із короткими рукавами або й засуканими — їх зробив своєю фішкою колишній американський суперведучий — Ларі Кінг.
Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО
для «Урядового кур’єра»