НОВОВВЕДЕННЯ
Керівники фінустанов сподіваються, що завдяки підтримці людей з жезлами легше буде встановити місцезнаходження проблемних авто
Відтепер Державтоінспекція стала чи не найбільшим другом комерційних банків: її працівників зобов’язали у разі виявлення транспортного засобу, який перебуває в розшуку за несплату кредитів, одержаних від комерційних банків, негайно затримувати його та доставляти на спеціальний майданчик або стоянку. Саме уряд своєю постановою від 25 січня 2012 р. за № 54 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 р. за №1102 «Про затвердження Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках» закріпив такі правила. Цей документ набрав чинності з 13 лютого.
Знайшли прогрес у документі
По суті, урядова постанова стала логічним продовженням виконання ст.40 Закону України «Про виконавче впровадження». А Державна виконавча служба (ДВС) вже розпочала вносити інформацію про авто, які шукають банки, в єдину базу даних ДАІ. Таким чином, керівники фінустанов зможуть за допомогою міліції віднайти автомобілі за простроченим кредитом і далі надати позов про стягнення застави за проблемною позикою та клопотання про арешт машини для того, щоб отримати постанову суду.
Звісно, співробітники міліції і раніше мали право розшукувати та заарештовувати «проблемні» кредитні авто. Втім, робили це доволі неохоче або й зовсім ігнорували звернення фінустанов. Банкіри неодноразово розповідали про те, що успішно знаходили транспортний засіб свого боржника, однак екіпажі ДАІ відмовлялися заарештовувати його.
Яким же бачать керівники банківських установ цей новий документ, що нещодавно з’явився на світ? Директор департаменту правового забезпечення АТ «Ерсте Банк» Олександр Ярецький зазначив кореспонденту «УК», що в цілому його банк схвально оцінює таке нововведення. «Так, до цього часу основними проблемами у процедурі розшуку заставлених автомобілів був саме низький рівень взаємодії між відділами ДВС та органами ДАІ в частині розшуку та арешту таких авто, а також небажання органів ДАІ вносити відомості про них до єдиної автоматизованої бази даних «Угон». З прийняттям постанови ми маємо надію на збільшення кількості знайдених автомобілів», — наголосив він.
Не розрахувався за кредитом — Державтоінспекція забере авто. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ
Збільшення буде, як і розбирання на запчастини
У той же час О. Ярецький не може поки що сказати, чи відчутно збільшаться показники знайдених авто. Приміром, у 2011 році в розшуку було 200 заставних автівок банку, а знайдено лише 60. Тому в «Ерсте Банку» сподіваються, що цей показник у 2012 році буде більшим.
Інші банкіри вважають, що результативність таких пошуків, за найскромнішими прогнозами, зросте на 20—25%. Однак у декотрих аналітиків є певний скепсис — вони вважають, що чимало заставних транспортних засобів будуть просто розбиратися на запчастини і потім уже нічого не знайдеш.
Щоб зробити договори застави авто більш захищеними для банків, представники фінансових установ якомога частіше перевірятимуть стан цих застав. Так, якщо у минулі роки водію достатньо було демонструвати банку своє авто лише раз на рік, то зараз це доведеться робити двічі-тричі.
Також фінустанови розроблять чіткі терміни оглядів та штрафні санкції за їхнє недотримання. Деякі банки взагалі планують страхувати закладені за кредитами автомобілі від угону саме позичальниками. Таким чином, якщо транспортний засіб зникне, то страхова компанія повинна буде погасити його вартість. Виникає закономірне запитання, а чи будуть зацікавлені в цьому страхові компанії? Поки що, як показує досвід, такого не відбувається. Втім, і практика такого страхування ще лишається досить невеликою.
Хоча слід сказати, що і так звані звичайні методи убезпечення від недобросовісних позичальників не є повністю ефективними. Так, це насамперед стосується поруки. За словами О. Ярецького, у поручителя так само, як і у позичальника може не виявитись коштів для погашення заборгованості. «Тому банку у таких випадках все одно доведеться примусово стягувати заборгованість за кредитом і за допомогою державної виконавчої служби та підрозділів ДАІ займатися розшуком заставних авто», — зазначає він. І саме на ДАІ відтепер комерційні банки покладатимуть великі надії.
ПРЯМА МОВА
Володимир Рєзніков,
заступник начальника
Департаменту ДАІ
МВС України,
полковник міліції :
— На підставі Закону «Про міліцію» ДАІ може зупиняти транспортний засіб, який оголошений в розшук або правоохоронними органами, або Державною виконавчою службою (ДВС) на підставі виконавчих документів.
Отримавши один з них, в якому зазначається особа, котра має певну заборгованість перед третьою особою (банком) і своєчасно не сплачує приміром накладені штрафи та відмовляється це робити, виконавець в особі ДВС протягом трьох днів повинен винести постанову про відкриття виконавчого провадження і сповістити про це в семиденний термін боржника. При цьому обов’язково мусить запропонувати йому в добровільному порядку відшкодувати борг.
Якщо особа виконує вимоги виконавця, про що повідомляє останнього, виконавче провадження закривається. Якщо ні, виконавець виносить постанову про оголошення в розшук майна боржника, яке може бути будь-яким, у т. ч. й автомобіль. Ця постанова надсилається до МВС, і міліція згідно із законом про виконавче провадження зобов’язана її виконувати. До речі, вимоги цього закону повинні виконувати всі фізичні і юридичні особи на території України. За невиконання передбачено відповідальність.
У разі, коли в розшук оголошується автомобіль, у постанові вказуються всі вихідні, умовно кажучи, дані: марка, модель, державний реєстраційний номер, колір кузова та інше, а також хто є боржником і на чию користь стягується борг. Отримавши цю інформацію, вимога про розшук транспортного засобу під підпис доводиться до особового складу. Якщо під час служби наш працівник зафіксує це авто, він повинен його зупинити і, переконавшись, що йдеться саме про розшукувану машину, доставити її на штрафмайданчик. У триденний термін про це повідомляється ДВС, яка й займається далі долею вилученого автомобіля.
Жодної вигоди від таких процедур ДАІ не має, навпаки, це лише додає нам клопотів та відволікає від основної роботи — боротьби з порушниками правил руху.
КОМЕНТАР ЕКСПЕРТА
Банки посилили репресивний арсенал
Володимир ГАЛЬЧЕНКО,
адвокат (Київ):
— Нові правила вилучення транспортних засобів (переважно автомобілів) у власників-боржників, передбачені урядовою постановою №54 від 25 січня 2012 р. «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 року №1102», вже викликали неоднозначний резонанс у суспільстві.
Головна відмінність полягає в тому, що коли попередній нормотворчий акт затверджував порядок тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках, то нинішній запроваджує порядок фактичного вилучення (затримання та доставку на спеціальний майданчик чи стоянку) транспортного засобу (автомобіля).
Відповідно до нововведень, уповноважена особа ДАІ (інспектор), який раніше не мав права зупиняти транспортний засіб (автомобіль) боржника без факту порушення правил дорожнього руху, тепер це право отримав. Згідно з п.2 зазначеного в постанові Порядку, передбачається, що в разі виявлення транспортного засобу боржника, оголошеного в розшук, відповідно до ст.40 Закону України «Про виконавче впровадження», уповноважена особа Державтоінспекції негайно затримує такий транспортний засіб та доставляє на спеціальний майданчик чи стоянку. При цьому банк, що видав кредит боржникові, має право продати затриманий та доставлений на спеціальний (штрафний) майданчик чи стоянку транспортний засіб (автомобіль) у рахунок погашення боргу.
На нашу думку, для правомірності вчинення зазначених вище дій уповноваженими особами Державтоінспекції (інспекторами) вони повинні обов’язково мати відповідне рішення державного виконавця (винесену державним виконавцем постанову про розшук транспортного засобу).
Водночас, зважаючи на завантаженість у роботі Державної виконавчої служби та специфіку функціонування державно-правової системи загалом, існує цілком обгрунтоване побоювання, що представники ДАІ почнуть відбирати автомобілі у боржників і без відповідного рішення (постанови) державного виконавця в рахунок сплати штрафів за порушення правил дорожнього руху.
Певна річ, банкам доведеться співпрацювати з органами ДАІ та навіть якось стимулювати (заохочувати) їх, бо, відповідно до положень вищезгаданого порядку, самодостатніх та очевидних підстав (мотивів/стимулів) у представників ДАІ для «полювання» за транспортними засобами боржників немає.
У новій схемі фактичного вилучення транспортного засобу боржника важливе місце відводиться Державній виконавчій службі. Саме державний виконавець (відповідно до ст. 40 Закону «Про виконавче впровадження») ухвалює рішення (виносить постанову) про розшук відповідного транспортного засобу боржника лише на підставі і виключно у відповідності до якого уповноважені особи Державтоінспекції можуть здійснювати тимчасове затримання транспортного засобу боржника та його подальшу доставку на спецмайданчик чи стоянку. Водночас повернення тимчасово затриманого транспортного засобу боржника, який зберігається на спеціальному майданчику чи стоянці, також здійснюється за вимогою державного виконавця.
Врахуйте також, що органи внутрішніх справ мають право на звернення до суду щодо відшкодування боржником (стягнення з боржника за ухвалою суду) витрат ДАІ, пов’язаних із розшуком транспортних засобів боржника.
Отже, можна резюмувати, що арсенал репресивних санкцій у розпорядженні держави і банків збільшився не лише за обсягом, а й набув нового характеру за змістом. Він також виявив тенденцію до еволюціонування в бік залучення за допомогою чинного законодавства та застосування на практиці більш жорстких, порівняно з попереднім часом, видів державного примусу.
Боржників можу втішити лише тією новиною, що вони, на моє переконання, мають достатньо передбачених чинним законодавством підстав та засобів (зокрема і через суд) для захисту своїх прав та інтересів.