ПІДСУМКИ

Галузь показує зростання перевезень майже  за всіма показниками

За вісім місяців нинішнього року в Україні перевезено 419,2 млн тонн вантажів, що на 10,3% більше, ніж за аналогічний період торік. Найбільша частка перевезень припадає на залізницю — 304 млн тонн вантажів, на морський та річковий транспорт — 2,211 млн, на авіацію — 0,05 млн, на автотранспорт — 112,9 млн тонн. У морських торговельних портах перероблено 74 млн 85 тис. тонн вантажів. Ці дані озвучив на прес-конференції в Кабінеті Міністрів віце-прем’єр-міністр — міністр інфраструктури Борис Колесніков.

Укрзалізниця за січень-серпень перевезла 304 млн тонн вантажів. Фото з сайту mirror01.lensart.ru

Найбільший приріст порівняно з минулим роком зафіксували на автомобільному транспорті (15,4%), на залізничному та авіаційному (відповідно 8,6% та 7,4%). При таких темпах, переконаний високопосадовець, за підсумками року, залізниці перевезуть до 480 млн тонн вантажів, а в першому півріччі наступного року вийдуть на 500-мільйонний рубіж.

— Усіма видами транспорту, за підсумками восьми місяців 2011 року, перевезено 2 млрд 751 млн 200 тис. пасажирів, констатував віце-прем’єр-міністр. — Показовою є авіація: з року в рік кількість українців, які користуються послугами авіатранспорту, зростає. Приміром, улітку цього року — піковий період для пасажирських авіаперевезень — послугами авіатранспорту скористалося на 22% пасажирів більше, ніж торік. А різниця між показниками за 2009 та 2011 роки взагалі вражає: 2,6 млн пасажирів улітку цього року проти 1,8 млн у 2009-му.

Найбільший приріст дали міжнародні авіаперевезення (40%), тоді як внутрішні збільшилися лише на 12%. Така різниця неприємно вразила урядовця. Тож у подальшому з авіакомпаніями проведуть відповідну роботу щодо здешевлення аеропортів (у сенсі пасажирських зборів), сертифікації пального та дешевшого доступу до літаків, причому до нових. До весни по двох перших складових віце-прем’єр пообіцяв прийти до адекватних цифр.

І хоча вже нині кількість пасажирів у Бориспільському аеропорту зросла на 18%, у Донецькому і Харківському — на третину, цей вид транспорту ще не доступний широкому загалу (деякі компанії правлять за квиток з Києва до Харкова чи Донецька по 3,5 тис. грн). А це більше, ніж місячна зарплата багатьох українців. Якщо авіакомпанії не оптимізують тарифної політики, то, як крайній захід, профільне міністерство погрожує відкрити ринок для зарубіжних перевізників. Що ж до придбання нових літаків, то вітчизняним авіакомпаніям відсотки по кредитах уряд повертатиме. Однак і з них вимагатиме належного сервісу. Невдовзі на затримку авіарейсів зможе поскаржитися через Інтернет будь-який пасажир. І покарання не забариться.

Є проблеми з морським і особливо річковим транспортом, де зростання малопомітне. Укрзалізниця не може возити собі у збиток традиційні для річковиків вантажі (пісок, щебінь). В 1990 році по Дніпру перевозилося 50 млн тонн вантажів, а нині максимум п’ять. Перший крок до відновлення пасажирських і вантажних перевезень зроблено. 17 вересня в Каневі відкриється новий річковий і автовокзал. Наступний крок — електронна навігація на Дніпрі, яку введуть до 1 травня 2012 року.Цього року Міністерство інфраструктури працювало над поверненням транзиту в українські порти, реалізовуючи гнучку тарифну політику. Рівень транзиту значно зріс. Якщо обсяги переробки вантажів у портах два попередні роки майже не змінювалися, то цього року вдалося досягти зростання: 75 млн тонн проти 71 млн. Позитивних результатів вдалося досягти завдяки введенню знижок до акордних ставок на переробку транзиту у портах від 18% до 50%. А ось із перевалкою вантажів наразі не все гаразд. Загальний приріст лише 4,3%. Однак ще не сезон, тож упущене надолужать.

Заробітна плата в галузі різниться: в авіації — 9,5 тис. грн, на моррічфлоті — 4955, на залізниці — 3117, автомобілісти отримують  2569 грн. Щодо останніх, то у профільному міністерстві є сумніви стосовно правдивості цих цифр. Ринок досить непрозорий, тож тут також збираються наводити лад.