"На автоцивілку сподівайся, але й сам не лови гав"

Олександр БІТТНЕР
9 листопада 2012

СТРАХУВАННЯ

В Україні змінено максимальні розміри страхових платежів для власників транспортних засобів

Початок листопада для численного автолюбительського загалу позначився істотними змінами у практиці обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників автотранспорту. З минулого понеділка набрали чинності внесені Верховною Радою влітку цього року  зміни до законів «Про страхування» та «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», на підставі яких уряд встановив максимальні розміри страхових платежів для договорів міжнародного обов’язкового страхування транспорту. Новації відчутно зачіпають інтереси найчисленніших завсідників страхових компаній — тих, хто постраждав у результаті різних пригод за участю свого залізного коня.

Коли б’ються такі автомобілі, без страховки не обійтися. Фото з сайту myjapanavto.ru

Заздалегідь зазначимо, що точніше виписано особливості страхування цивільно-правової відповідальності окремих категорій громадян. Зокрема й умови надання 50-відсоткової знижки учасникам війни, інвалідам 1-2 груп, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 та 2 категорій, пенсіонерам, які користуються транспортним засобом з робочим об’ємом двигуна до 2500 куб. см включно. Відтепер пільговик обов’язково має бути власником транспортного засобу і керувати ним особисто, але «без мети надання платних послуг з перевезення пасажирів або вантажу».

У статті, де йдеться про дострокове припинення договору страхування з ініціативи застрахованого, чіткіше виписано відповідальність страховика в разі порушення ним умов договору. Приміром, коли ви більше не бажаєте мати справу з фірмою, яка безпідставно відмовляє у виплаті, не дотримується визначених термінів компенсації тощо, страхова компанія повинна повернути повну вартість страхового поліса. Якщо ж ви припиняєте дію поліса з інших причин, скажімо, у зв’язку з продажем автомобіля, страховик зобов’язаний повернути залишок страхового платежу, обчислений пропорційно до періоду страхування, що залишився до закінчення чинності договору з вирахуванням 20%. Але тепер ви можете продати авто новому власникові й разом із полісом автоцивілки — договір страхування зберігає чинність до завершення строку.

Певних змін зазнав і порядок компенсування шкоди, пов’язаної з лікуванням потерпілого. У цьому разі потрібно фіксувати всі витрати, включаючи придбання медикаментів, послуги лікувального закладу тощо. На підставі документів, що підтверджують ці витрати, страховик зобов’язаний їх компенсувати. Крім того, передбачений мінімум, який компанія мусить сплатити в разі відсутності таких документів чи коли такі витрати менші за зазначену мінімальну суму, встановлену в розмірі 1/30 мінімальної заробітної плати на момент страхового випадку. Зараз це, приміром, 37,27 грн на день, помножені на кількість днів перебування на лікарняному.

Якщо постраждалий внаслідок ДТП зазнав стійкої втрати працездатності й дістав групу інвалідності, страхова компанія виплачує йому компенсацію, не нижчу встановленого ліміту, також прив’язаного до офіційної мінімальної зарплати. Нині це становить майже 40 тис. грн для першої групи інвалідності, приблизно 20 тис. — для другої й майже 13 тис. — для третьої. В разі визнання інвалідом неповнолітньої дитини — приблизно 20 тис. гривень. Мінімальний ліміт сплачується за відсутності документів, що підтверджують втрати, яких зазнав постраждалий, в разі отримання інвалідності.

Визначено й мінімальні ліміти страхового відшкодування, якщо  смерть потерпілого в результаті дорожньо-транспортної пригоди настала протягом року після  ДТП і є її прямим наслідком. Насамперед це компенсація особам, для яких померлий був годувальником. Загальний її розмір не може бути меншим 36 мінімальних зарплат, що становить нині 40 248 грн. Компенсація морального збитку найближчим родичам (чоловікові/дружині, батькам/усиновителям та дітям/усиновленим) визначена в розмірі 12 мінімальних зарплат. На таку саму суму за умови надання відповідних документів і свідоцтва про смерть передбачено й компенсацію витрат на поховання та спорудження пам’ятника на могилі. Певна річ, коли гине близька людина, перейматися чимось іншим, крім трагедії й похорону, важко, але бажано фіксувати всі печальні платежі: згодом страховик повинен повернути витрачені гроші.

Також встановлено розмір компенсації за вкрай понівечений у ДТП автомобіль, що становить різницю між його вартістю до і після аварії плюс витрати на евакуацію з місця пригоди. При цьому «загибель» транспортного засобу визнають тоді, коли відремонтувати його технічно неможливо або коли витрати на відновлення перевищують його вартість до страхового випадку. Істотно змінено й порядок та терміни виплат при ДТП: страховик мусить зробити це протягом 15 днів з моменту погодження суми виплат з потерпілим, але не пізніше 90 днів з дня подачі заяви про компенсацію. До речі, страхова компанія в разі погодження суми і способу виплати з потерпілим може не замовляти експертизу.

Запроваджується й відповідальність клієнта за неправильне страхування свого авто, що використовується як таксі, а також пільговиками без використання коригуючих коефіцієнтів. Якщо про це стане відомо страховикові, винна в заподіяній шкоді особа зобов’язана компенсувати йому 50% виплаченого страхового відшкодування. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua