"«Мрія» ще постане в новому амплуа"

11 квiтня 2023

Україна нині переживає один з найдраматичніших, але й найяскравіших періодів історії. Десятирічна російсько-українська війна руйнує людські життя, плани, надії та можливості. Проте міцнішає впевненість, що після перемоги не лише буде відбудовано все, що зруйнував ворог, а з’являться нові ідеї й амбітні проєкти.

Напередодні Міжнародного дня космонавтики хочеться згадати про найбільший у світі транспортний літак Ан-225 «Мрія» — гордість України, який знищили російські загарбники в аеропорту Гостомеля під Києвом.

З 1993-го літак став літати під українським прапором… Фото надав автор

А починалося так…

На початку 1920-х років захоплення планеризмом познайомило двох видатних людей — Сергія Корольова й Олега Антонова. Саме до Криму з’їжджалися мрійники й ентузіасти, герої-першопрохідці та втілювали найфантастичніші мрії людства — про небо. Тут проходили змагання планеристів, які запускали свої літальні апарати з відомої гори Узун-Сирт у Коктебелі.

Тоді вони ще не знали, що кожен досягне перемоги в своїй царині: Олег Антонов — в авіації, а Сергій Корольов — у космонавтиці. Наприкінці 1980-х їхні учні — продовжувачі справи двох талановитих людей чудовим чином зустрілися у спільному проєкті. Космічний корабель багаторазового використання «Буран», який розробили і створили у конструкторському бюро Сергія Корольова, доставила на Байконур антоновська «Мрія».

Літак Ан-225 «Мрія»  створювали для потреб радянської космічної програми: транспортування космічного корабля «Буран»,  компонентів ракетної системи «Енергія» на Байконур  та перевезення вантажів.

Літак сконструювалив дуже стислі строки — всього за 3,5 року. За основу взяли Ан-124 «Руслан», збільшили довжину фюзеляжу, відмовилися від заднього вантажного люка. Над фюзеляжем розмістили вузли кріплення великогабаритних вантажів: для «Бурана» та елементів ракети-носія «Енергія». Кількість двигунів було збільшено із чотирьох до шести, а хвіст переконструйовано і роздвоєно.

21 грудня 1988 року літак виконав перший політ. Головний конструктор — Вік­тор Толмачов, генеральний конструктор — Петро Балабуєв. Було побудовано лише один літак, але до кінця 1980-х майже був готовий другий. А всього збиралися побудувати три такі літаки.

13 травня 1989 року «Мрія» перевезла «Буран» на Байконур, а через місяць цю комбінацію літака й космічного човна було продемонстровано на Паризькому авіасалоні. Із 1993-го літак  «Мрія» став літати під українським прапором з бортовим номером UR-82060. 2009 року «Мрію» було вписано у Книгу рекордів Гіннеса за перевезення найбільшого в історії авіації вантажу — генератора завважки 187,6 тонни з Німеччини до Єревана для нової вірменської електростанції.

…а 24 лютого 2022 року його знищили російські варвари

Повітряний старт актуальний

У Національному музеї космонавтики ім. Сергія Корольова зберігаються експонати, які розповідають про участь літака «Мрія» в повітряному старті. Ідея замінити перший ступінь ракети, яка виводить космічний апарат на орбіту, на літак виникла ще в 1950-хроках. Перший такий проєкт було реалізовано у Сполучених Штатах Америки 1990-го. Ця система отримала назву «Пегас».

В Україні з використанням літака-носія «Мрія» розробляли кілька проєктів. Найвідоміший — проєкт багатоцільової авіаційно-космічної системи. Ідея була така: на літаку розташовували зовнішній паливний бак з космічним апаратом. На висоті приблизно 10 кілометрів з літака мали запускати ракету, яка й виводила космічний апарат на задану орбіту.

Концепція повітряного старту нині стає ще популярнішою. Вона дає змогу економити кошти і не прив’язуватися до космодрому.

Тим часом авіаконструктори ДП «Антонов» уже почали працювати над відбудовою «Мрії». І хай як нам важко, красень-літак обов’язково з’явиться в українському небі. Можливо, ми  побачимо ще цей дивовижний апарат у новому амплуа.

Мрії здійснюються. А все починалося у Криму, який нині чекає деокупації, зі знайомства двох молодих людей, захоплених мрією про небо.

 Наталія ЗАКРЕВСЬКА,
науковий працівник Національного музею космонавтикиім. С.П. Корольова,

для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua