Як відомо, 26 жовтня 2016 року на засіданні уряду Прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що з 1 січня 2017 року розмір мінімальної зарплати в країні становитиме 3200 гривень на місяць.
А 27 жовтня під час брифінгу в Кабміні міністр соціальної політики Андрій Рева нагадав, що чинним держбюджетом на 2016 рік передбачено встановлення мінімальної зарплати, а відповідно і прожиткового мінімуму для працездатних осіб на рівні 1600 гривень. Таке підвищення відбудеться 1 грудня після другого за рік запланованого підняття соціальних стандартів. На 2017 рік відповідно передбачалася зміна цього показника кілька разів. Та після опрацювання питання урядом спільно з представниками профспілок і роботодавців було прийнято рішення одразу збільшити мінімальну зарплату до 3,2 тисячі гривень на місць.
— Рішення не було спонтанним. Це була планомірна та цілеспрямована робота уряду й відповідних міністерств протягом останніх 6 місяців. А ще цю ініціативу з травня було вписано у План пріоритетних дій уряду на 2016 рік, — наголосив міністр.
Щодо цифри 3200 гривень Андрій Рева зазначив, що базовим для прийняття остаточного рішення стало ухвалення у вересні постанови Кабміну, яка дозволила вперше за останні 15 років переглянути вміст споживчого кошика українця — набору продовольчих та непродовольчих товарів і послуг — і визначити межу їх вартості.
Останні 20 років в Україні було так, що прожитковий мінімум для працездатних та мінімальна зарплата були однаковими. Це призвело до того, що між тими, хто працює повний день і місяць за мінімальну зарплату, й тими, хто офіційно не працює, не було принципової різниці, адже можна було отримувати такі самі гроші й не працювати. Отже, з 1 січня 2017 року це має змінитися.
Андрій Рева зауважив, що нині мінімальна зарплата замість того, щоб бути розрахунковим нормативом, державною гарантією для людей з невисокими доходами, стала державною гарантією в оплаті праці тих, кого малозабезпеченими назвати важко. Це, наприклад, судді, прокурори, держслужбовці високих рангів, працівники НАБУ, рахункової палати та ін. Нині ж на законодавчому рівні слід прийняти рішення, щоб відв’язати такі високі зарплати від показника мінімальної. Зробивши це, уряд відновить принцип соціальної справедливості.
До того ж, за словами міністра, мінімальна зарплата зростатиме значно швидше, ніж прожитковий мінімум, тобто між ними нарешті утвориться розрив на користь першої. І в тих, хто тривалий час сидить на соцдопомозі, виникне стимул, щоб іти працювати. А це нові податкові відрахування до бюджету.
Також Андрій Рева зазначив, що нині зарплата бюджетників визначається за принципом єдиної тарифної сітки. Тож протягом останніх 20 років профспілки вимагали від уряду, щоб перший тарифний розряд дорівнював мінімальній зарплаті, яка б дорівнювала прожитковому мінімуму. Однак між ними залишалася істотна різниця. Запропонована ж Прем’єр-міністром ініціатива передбачає, що у 2017 році перший розряд єдиної тарифної сітки дорівнюватиме прожитковому мінімуму. Це буде основна зарплата. Але й ці люди загалом отримуватимуть не менш як 3200 гривень за рахунок різних доплат та надбавок.
На переконання міністра, підвищення мінімальної зарплати у 2017 році жодним чином не призведе до зростання інфляції та стрибків курсу долара. Не йдеться про збільшення дефіциту бюджету або залучення іноземних позик, а виключно про задіяння того ресурсу, який є нині в економіці України і передбачений законом «Про державний бюджет України на 2017 рік».
— Тим, хто ставить під сумнів макроекономічні показники цього бюджету через прийняте рішення, хочу відповісти: прогнозний рівень інфляції й дефіцит бюджету залишаться такими самими. Тож жодних підстав для заяв, що це розкрутить маховик інфляції або змінить курс долара, немає, — зазначив міністр.
Перший заступник голови Спільного представництва роботодавців Олексій Мірошніченко зауважив, що до мінімальної заробітної плати прив’язані більшість штрафів, а також плата за отримання різних ліцензій. Тож слід законодавчо передбачити скасування залежності цих показників від розміру мінімальної зарплати.
Андрій Рева відповів, що можна повернутися до визначення цих сум у конкретних цифрах та перегляду їх за потреби в кожному новому держбюджеті.