ПОЗИЦІЯ 

Прем’єр-міністр пропонує відродити Дніпро та Південний Буг   як потужні транспортні артерії

На відкритті річкового перевантажувального зернового термінала ТОВ СП «Нібулон» у селі Чирське Переяслав-Хмельницького району голова Київської облдержадміністрації Анатолій Присяжнюк, вибачившись, що навіть у такий святковий момент змушений згадувати політику, дорікнув опозиції, котра все, що відбувається в країні, інтерпретує виключно в чорному кольорі.

Ніде правди діти, часом виникає враження, що повернулися більшовицькі часи з їх лозунгом: «Що гірше — то краще!» (Варто лише згадати шаманські камлання з надією на провал Євро-2012 тих, хто лише кілька років тому повністю провалив підготовку, змусивши УЄФА всерйоз розглядати можливість відбору в України права на проведення чемпіонату).

Нині, в розпал жнив, ситуація повторюється з оцінками врожаю. Як перед виборами, раптом з’являється низка «соціологічних центрів», котрі крутять статистикою мов циган сонцем на користь політиків-фундаторів у час, коли день рік годує, розвелось безліч «агроекспертів».  Вони інформаційною лавиною удобрюють агроринок апокаліптичною псевдоаналітикою про неврожай, про гарантований стрибок цін на хліб, про вивіз геть усього збіжжя за кордон (раніше, коли для забезпечення національних потреб уряд змушений був квотувати експорт зерна, вони рвали на собі волосся з відчаю від «недемократичних дій»), про «продрозверстку»,  яку влада задумала для селян, аби втримати ціни…

Елеватор у Чирському не завершує інвестиційних планів «Нібулону». Фото Олега МАРКЕВИЧА

«Ось наш реальний шлях у Європу, на найбільш передові позиції економіки», — сказав Прем’єр-міністр Микола Азаров на церемонії відкриття нового зернового термінала.

Цей елеваторний комплекс вартістю 170 млн грн став другим таким підприємством на Київщині (у с. Денихівка діє аналогічний з минулого року), але не останнім — планується будівництво також в акваторії Київського моря. Обсяг зберігання зерна в ньому становить 75,6 тис. тонн, потужність сушарок — 3 тис. тонн на добу, потужність відвантаження на водний транспорт — 10 тис. тонн на добу.

Незважаючи на те що об’єкт у Чирському не завершує планів «Нібулону» щодо мережі таких комплексів, введенням його в експлуатацію компанія вже замкнула ланцюжок із перевантажувальних терміналів, побудованих на Дніпрі та на прилеглих до Славути територіях. З півночі — Київської області — до півдня  — Херсонської області — з виходом у Чорне море через Миколаїв.

По суті, і це особливо відзначив Прем’єр-міністр, на наших очах і в надзвичайно стислі терміни (на місці комплексу в Чирському ще в квітні були яри й чагарники) реалізується національного масштабу інвестиційний проект.

Він, по-перше, відроджує Дніпро й Південний Буг як потужні транспортні артерії, як складову докорінного реформування національної транспортної інфраструктури, інтегрує Україну в систему європейських транспортних коридорів.

По-друге, розвантажує автомобільні дороги й залізницю. За навігаційний сезон 2011 року власним річковим флотом сільгосппідприємства «Нібулон» перевезено понад 700 тис. тонн зернових вантажів. З уведення нових перевантажувальних терміналів цей обсяг становитиме 3 млн тонн на рік. Що замінить 46 тис. залізничних вагонів або 120 тис. вантажівок. Від реалізації цієї програми аграрний сектор одержить додатково 4 млрд гривень. 

По-третє, затрати на зберігання збіжжя у новітніх зернових термінальних комплексах на 30% нижчі, ніж на традиційних елеваторах, що разом із економією за рахунок використання найдешевшого річкового транспорту  радикально вплине на кінцеву вартість зерна. В бік зменшення, зрозуміло. 

По-четверте, елеваторно-термінальне господарство разом з річковим флотом дадуть десятки тисяч нових робочих місць з високою оплатою праці.

По-п’яте, цей інвестиційний проект упроваджується з найвищими вимогами до екологічної складової. Наприклад, для очищення повітря в аспіраційних системах комплексу в Чирському встановлено пилоочисне устаткування німецького та данського виробництва, ефективність якого відповідає вищим європейським стандартам. Для захисту водного середовища використано технологію очистки стічних вод із використанням ультрафільтраційних біореакторів мембранного типу виробництва «Mitsubishi» (Японія).

По-шосте, «Нібулон», на відміну від інших підприємств АПК, не «навантажує» своїми проблемами державний бюджет. Проект здійснюється за підтримки Світового банку, ЄБРР,  Міжнародної фінансової корпорації (IFC), Данського експортного кредитного фонду, Експортно-кредитного банку США (US EXIM), урядів США, Швейцарії, Нідерландів, Швеції, Данії.

Але це не значить, що наш уряд відмежувався від проблем агропрому. Саме тому Олексій Вадатурський, генеральний директор «Нібулону» — найпотужнішого сільгосппідприємства України — подякував Миколі Азарову за підтримку інвестиційних проектів у АПК. «Мені приємно, що ви, Миколо Яновичу, нас підтримуєте. Спільно з урядом і керівниками областей на регіональному рівні ми відродимо Дніпро як транспортну артерію України», — щиро сказав він.

Ось і подумалось: невже таких серйозних, зовсім не піарницьких проектів недостатньо, щоб  повірити: слова Прем’єр-міністра щодо подвоєння виробництва сільгосппродукції в Україні, зокрема збільшення обсягів урожаю зернових до 80 — 100 млн тонн на рік, а овочів — до 30 — 40 млн тонн, — це не утопія, а завтрашній день України? Прохання це питання опозиційно налаштованим «учорашнім» не ставити.

P.S. На початку церемонії відкриття нового термінала Прем’єр-міністра зустріли традиційним короваєм. Зрозуміло, ця народна традиція повторюється раз по раз на подібних урочистостях і ритуал уже відпрацьовано до автоматизму: глава уряду дякує господарям і передає хліб-сіль помічникам. А цього разу сталася заминка: почувши, що це коровай із зерна нового врожаю, Микола Азаров відламав шматок і геть непротокольно, із задоволенням скуштував.

І трохи пізніше, вже в офіційній промові, сказав: «Урожай хороший. Менший, ніж торік, але 46—47 млн тонн зерна вистачить і нам на коровай, і для поставок на експорт — щоб у селян були добрий заробіток і кошти на розвиток». 

Віктор СЛЬОЗКО 
для «Урядового кур’єра»