Сьогодні всі знають, що куріння катастрофічно небезпечне для здоров'я. Але ж люди курять! І в цьому їм успішно допомагає розвинута індустрія і реклама тютюнових виробів. Хоч реклама сигарет заборонена на телебаченні, в друкованих ЗМІ і на зовнішніх рекламних носіях, вона досить вільно почувається в мережі Інтернет, у магазинах та кіосках.
Тютюнові компанії активно намагаються залучати нових курців, рекламуючи свою продукцію і через спонсорство молодіжних вечірок. Показовим прикладом є багатотисячні дискотеки, на яких відбувається "підсаджування" молоді. Один з таких "заходів" - щорічна дискотека UrbanWave (спонсор - бренд Camel) - нещодавно відбувся у Києві. Участь в ній взяли 6,5 тисячі чоловік, переважно молодь.
Чи знали батьки шести тисяч молодих людей, що їхня дитина йде на сигаретну вечірку? Чи припускали вони, що сигарети тут будуть роздаватися безкоштовно (такі "подарунки" отримували навіть 15-річні підлітки)? А те, що брати участь у конкурсах або проходити всюди безперешкодно можна було лише за умови наявності пачки сигарет? Ні, бо на квитку не було жодного слова про те, що насправді ця дискотека є рекламним заходом сигарет. При цьому на вході вік молоді ніхто не перевіряв, тож на заході було чимало неповнолітніх.
Законопроект, який би поклав край такій цинічній пропаганді куріння сигаретними компаніями, був прийнятий у першому читанні більшістю голосів ще в листопаді 2010 року. Проте, запевняють активісти коаліції громадських організацій "За вільну від тютюнового диму Україну", тютюнове лобі через численні поправки намагається послабити та навіть поміняти його суть. За законом, представникам тютюнових компаній забороняється брати участь у підготовці законів у сфері охорони здоров'я. Тобто так має бути. А як насправді?
- Серед 16 членів робочої групи, за нашими оцінками, 10 осіб однозначно послаблюватимуть законопроект, адже у складі робочої групи з опрацювання законопроекту є працівники тютюнових компаній, - говорить голова правління регіонального центру громадянського представництва "Життя" Андрій Скіпальський.
Чому сигаретна індустрія так активізувалася? Завдяки пропаганді здорового способу життя щороку цей ринок в Україні зменшується на 500-700 тис. чоловік, які припиняють курити. З них 300-500 тисяч кидають курити, ще 200 тис. забирає смертність. Тож індустрії потрібні нові споживачі. Адже майже всі курці - 95% - починають палити в юності - до 21 року. Як відомо, саме на дітей та молодь реклама, зовнішній вигляд сигаретної пачки мають найбільший вплив. Лише повна заборона реклами сигарет є єдиним способом припинення практики регулярного затягування молоді до армії курців. До речі, повна заборона реклами сигарет вже діє у 23 європейських країнах. Треба приєднуватися!