ВИХІД Є!

Попри фінансові труднощі, в кінці тунелю з’являється світло

Комунальне підприємство «Черкасиелектротранс», або тролейбусний парк, як прийнято його називати в обласному центрі, лихоманить уже не один рік. Потрапивши в далеко не просту економічну ситуацію, тролейбусники, як можуть, борються за існування, вишукуючи можливості наповнення свого бюджету, хоч фінансів постійно й катастрофічно бракує. Звідси — слабке поповнення машинами та запасними частинами, невисокі заробітки більшості працівників.

Конфлікт місцевого значення

Тролейбус у Черкасах давно став транспортом літніх людей та студентів. Інші користуються переважно маршрутними автобусами. Причина такого розшарування зрозуміла: пенсіонерам, як і студентам, необхідно економити копійку. Проте послуги цього порівняно дешевого транспорту не завжди прийнятні для жителів міста: графік руху часто порушується, кондуктори, як свідчать пасажири, не завжди виявляють ввічливість та доброзичливість. Як коментують ситуацію самі працівники підприємства: воно переживає кризу, має чималі борги із зарплати, а борг перед Пенсійним фондом сягнув 12 мільйонів гривень. Останнім часом звільнилося чимало працівників, змінився й керівник.

Міський голова Сергій Одарич, який давно хоче навести лад на підприємстві, не залишає його поза своєю увагою. Одним із кроків до цього й стало призначення спочатку одного,?а потім іншого нового директора. Проте зміну керівництва далеко не всі сприйняли спокійно.

Як вважає голова профкому КП «Черкасиелектротранс» Наталія Тарасенко,  новим  керівникам колектив не надто радий. У тролейбусному парку сьогодні можна почути багато не зовсім приємного як для керівництва підприємства, так і керівництва міста. В тому числі й про плани «здати на металобрухт усі тролейбуси, які потребують ремонту», а це майже всі, що є сьогодні в наявності. До того ж на тлі зменшення заробітків будь-які дії керівництва, зокрема й спрямовані на зміцнення дисципліни, розцінюються як репресії.

Тролейбуси «відпочивають» Фото автора

«Керівник підприємства не забезпечує реалізації прав та гарантій діяльності профспілок, встановлених чинним законодавством, втручається в їхню діяльність і перешкоджає її здійсненню. На членів профкому здійснюється тиск, порушуються права працівників, членів профкому знімають з машин та переводять на роботу з меншою оплатою праці», — йдеться у заявах профкому до інспекції праці та обласної прокуратури.

Тим часом міський голова Сергій Одарич звинувачує активістів профспілки у  створенні нерівних умов для членів колективу стосовно можливостей більшого заробітку, внаслідок чого тут процвітає дідівщина:  «наближені» працюють на «прибуткових маршрутах», одержують за місяць по 5-7 тис. грн, а інші — ледве по тисячі. Окремі ж кондуктори, за словами міського голови, здають до каси не всю виручену готівку.

Однак профком тролейбусного підприємства відкидає ці звинувачення, стверджуючи, зокрема, що за останні місяці зарплатня всіх водіїв коливається у межах двох-трьох тисяч. Щоправда, не заперечує існування на підприємстві високооплачуваних водіїв. Обурюються в колективі й закриттям їдальні як неприбуткової. Зважаючи на умови роботи, необхідність виходу на зміну в ранні години, гаряче харчування людям конче потрібне.

Компостуйте квитки

Отже, ситуація на підпорядкованому міській раді підприємстві склалася непроста. Нині рухомий склад електротранспорту, що експлуатується в Черкасах, за показниками енергоспоживання, надійності та комфортності поступається не тільки аналогам розвинених  європейських країн, а й низки інших українських міст. Більшість тролейбусів давно відпрацювала нормативний ресурс, потребує заміни та капітального ремонту. Існує реальна  загроза припинення тролейбусного руху, перенасичення дорожньої мережі менш екологічними транспортними засобами.

Складним залишається фінансово-економічний стан міського електротранспорту. Незважаючи на підвищення в останні роки тарифів на проїзд, власні кошти підприємства за рахунок збору проїзної плати покривають лише частину експлуатаційних витрат. Недораховуються грошей і через регулювання тарифів на проїзд та безплатних перевезень пільгових категорій громадян. Ці втрати компенсуються видатками з державного та місцевого бюджетів у неповному обсязі.

І все ж  таки вихід буде  знайдено, запевнив заступник міського голови Олексій Леонов. Аби оновити застарілий парк машин, міськвиконком разом із керівництвом комунального підприємства планує придбати нові тролейбуси у лізинг, закуповувати машини, які вже використовували в Європі, або ж замінювати кузови тролейбусів, які ще перебувають у справному технічному стані. Планують міські посадовці збільшити й кількість маршрутів. Для цього прокладуть ще одну тролейбусну лінію до житлового масиву Митниця.

Хочуть запровадити замість паперових електронні картки. А  поки вони з’являться, тролейбуси  облаштують старими, механічними компостерами, що допоможе привчити пасажирів самостійно купувати квитки та компостувати їх. Щоб змусити пасажирів компостувати квитки, а також запобігти крадіжкам у тролейбусах, черкаський електротранспорт планують також облаштувати камерами відеоспостереження.

Отож міський тролейбус прямує зовсім не в тупик. У нього є перспективи розвитку. Хоч в умовах, створених у державі для електротранспорту, досягати цього дуже непросто.