"Костянтин БАТЕКО: «Зможемо регулювати вітчизняний ринок пального, якщо збільшимо власний видобуток вуглеводнів»"

16 жовтня 2012

 

 

Заступник начальника
Головного управління промисловості
та розвитку інфраструктури
Полтавської облдержадміністрації
Костянтин БАТЕКО

За час, протягом якого наша держава веде поки що безуспішні перемовини з Росією щодо пом’якшення умов сумнозвісної газової угоди, укладеної попереднім урядом, ми якось непомітно потрапили ще в одну небезпечну залежність від північного сусіда — бензинову. Так, ринок українського пального нині на 80% наповнений імпортованим російським, або ним же, тільки переробленим на білоруських заводах. А це означає, що Росія отримала в користування відразу два вентилі, якими може впливати на  нашу економіку. Про можливі наслідки такого розвитку подій — у розмові нашого кореспондента із заступником начальника Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Полтавської облдержадміністрації Костянтином БАТЕКОМ.

«Вартість бензину залежатиме від ціни на нафту»

 Костянтине Миколайовичу, зараз пального в країні достатньо і ціни на нього відносно стабільні. Але чи збережеться ця стабільність після виборів?

— З огляду на те, що власного пального у нас вистачає для заповнення лише 20—25% ринку, а ціни на нафту в світі продовжують зростати, воно може подорожчати. Хай і не відразу після виборів, але навесні — точно. Тоді можна очікувати і стрибка цін на більшість товарів. Адже кризові явища у світовій економіці ще тривають.

 Якщо таке станеться, то які вітчизняні суб’єкти господарювання відчують це першими?

— Аграрії, бо їм доведеться купувати  дороге пальне для проведення комплексу весняно-польових робіт, і перевізники.

Знову-таки, вартість бензину залежатиме від ціни на нафту, за барель якої сьогодні дають трохи більш як $100. Стрибка цін слід чекати, якщо нафта коштуватиме $120—130 і більше.

 У світі існує така закономірність: якщо ціна на нафту стрімко зростає, вмикаються  додаткові потужності з видобутку в арабських країнах. Вони починають викидати на ринок більше пального, і ціни трошки знижуються. А як протистоятимуть можливому подорожчанню пального в «українському Кувейті», тобто на Полтавщині?

— Змушений вас розчарувати. Ні на Полтавщині, ні в Україні загалом збільшення видобутку рідких вуглеводнів у найближчі 2—3 роки не прогнозується. Тому що коштів не вклали. Для врегулювання цих цінових стрибків ми повинні мати стратегічні резерви пального у сховищах. А вони порожні. За  останні роки туди не закачано жодного літра пального. Регуляторними актами передбачено, що певні його запаси повинні створювати в себе комерційні структури. Але ніхто ж не регулює цін, за якими створюються ці запаси. Їх можна створювати лише за рахунок нафти чи конденсату, який видобувають держпідприємства. Але всі обсяги нафти йдуть з аукціону. Тому що це дає можливість державним видобувним підприємствам якось виживати на ринку. Держава в них нічого не закуповує. Усе йде на аукціон, придбають усе  знову-таки комерційні структури, афілійовані, припустімо, з переробними підприємствами. Паливо йде на переробку і реалізується за комерційними цінами. Доки у нас не будуть створені хоч якісь запаси, що мають спрацьовувати як буфер, говорити про врегулювання цього ринку в разі  різкого стрибка цін важко.

Приміром, у США нафту імпортують, але не використовують її як пальне, а закачують значну частину в сховища. Якщо є різкий стрибок, Конгрес приймає рішення: дістати запаси чи ще почекати. Тому там на ринок не надто впливає коливання цін, на відміну від нас.

Буріння газової свердловини на Мехедівсько-Голотовщинському родовищі (Лохвицький р-н Полтавської обл.).
Фото надане автором

Нове родовище – це  200—250 млн грн капіталовкладень

 Чи триває в області розвідка запасів вуглеводнів?

— Ні. Тому чекаємо, коли в Україну почнуть заходити всесвітньо відомі іноземні компанії з видобутку і розвідки нафтових, газових родовищ. Якщо вони почнуть тут працювати, то вже за кілька років відбудуться позитивні зрушення. Головне, щоб держава не забула про належний їй відсоток з видобутого і створила хоч якісь запаси пального. Легше буде всім.

 А чи виявляють вони інтерес до України?

— Звичайно.  Адже у наших надрах є що видобувати, а у них є кошти на розвідку і видобуток. Вони заходять сюди не на готове. Готового ніхто б не продав.

 На Полтавщині вони вже працюють?

— Поки що ні. Наскільки мені відомо, їх передусім зацікавили східні й західні області, а також шельф Чорного та Азовського  морів.

 Ви сказали, що іноземні спеціалісти вестимуть у нас розвідку родовищ вуглеводнів «з нуля». Але ж і до них тут проводили відповідні розвідувальні роботи.

— Ті родовища, що знайшли в радянські часи, вже використовуються. А щоб знайти нове родовище нафти чи газу, нині потрібно вкласти мінімум 200—250 мільйонів гривень. І це якщо воно маленьке. Якщо величеньке — то вже півмільярда. А покрити розвідкою таку площу, як Полтавська область, — це вже колосальна сума. У наших підприємств таких коштів немає.

До того ж ми уже 15 років цим не займаємося. Втратили відповідну базу, темпи, і надолужити згаяне самим нам не під силу. В усякому разі тепер.

 Який же вихід? Невже й далі будемо надіятися, що «закордон нам допоможе»?

— Це справді проблема, бо ми зможемо регулювати вітчизняний ринок пального, лише якщо збільшимо видобуток власних рідких вуглеводнів і створимо достатні їх запаси. А це приблизно 1,5 мільйона тонн. Коли ми їх матимемо? Відповіді на це запитання немає.

Олександр ДАНИЛЕЦЬ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Костянтин БАТЕКО. Народився 2 січня 1952 р. в м. Біла Церква на Київщині. Закінчив Полтавський інженерно-будівельний інститут. Працював районним архітектором, директором комерційної структури, виконробом, начальником дільниці на будівництві, керівником проектної групи. Нині заступник начальника Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Полтавської облдержадміністрації, начальник управління паливно-енергетичного комплексу.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua