ДОЗВІЛЬНА СИСТЕМА
У Миколаєві «достукатися» до чиновників тепер простіше
У Миколаївському міськвиконкомі розпочав роботу Центр надання адміністративних послуг, в якому одночасно ведуть прийом майже 50 фахівців із 32 міських та обласних служб.
Початок практики розміщення в одному місці служб, що видають дозволи підприємцям, було покладено в 2001 році. Саме Миколаїв став тоді першим у цій справі. Спочатку з’явилася «єдина комісія», яка тоді здавалася фантастикою, тому що значно економила час бізнесменам і позбавляла їх необхідності нескінченного очікування біля дверей дозвільних служб. Пізніше ініціативу миколаївців підтримали на державному рівні, й дозвільні центри почали створювати у багатьох містах України за принципом «єдиного вікна».
Тепер центр надання адміністративних послуг розташовується в окремому крилі міськвиконкому. Фото автора
Ухвалений в Україні Закон «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» встановив законодавчу регламентацію діяльності дозвільних центрів, поклавши початок реформи в дозвільній системі. Поступово формувався інститут адміністраторів, проходили певну еволюцію й дозвільні центри.
Розвивався і дозвільний центр у Миколаєві. Якщо спочатку він розташовувався у холі міськвиконкому, то тепер уже має окреме крило в цьому приміщенні, де фахівці ведуть прийом уже в комфортніших і зручніших для відвідувачів умовах. З відкриттям центру представники органів влади зможуть приймати протягом дня до двох тисяч осіб, які звертаються з різноманітними питаннями. Починаючи від видачі дозволу на відведення землі, завершуючи роз’ясненнями з приводу пенсійного законодавства. Тут можна отримати майже 300 видів дозвільних документів чи будь-яких інших довідок соціального змісту. Причому досить швидко, й не доведеться оббивати пороги різних структур, щоб «достукатися» до чиновника, від якого залежить вирішення питання. Підприємець лише віддасть свій пакет документів державному адміністраторові, а потім чекатиме вже готових дозволів.
Як розповів начальник відділу дозвільних процедур Андрій Яковлєв, у центрі працює система електронної черги, яка дає змогу розподіляти робочий час «адмінів» і не створювати живих черг. Він продемонстрував, як відвідувач зможе за допомогою термінала «записатися» на прийом до державного адміністратора. Також у холі встановлено ще один термінал із зразками необхідних документів і працює фахівець, який допоможе зорієнтуватися кожному візитерові.
Голова Миколаївської облдержадміністрації Микола Круглов, який взяв участь у відкритті центру, зазначив, що «нарешті збулася давня мрія — корупцію перемогли». І пояснив, що відтепер чиновник не може покласти лист у шухляду й чекати, коли до нього прийдуть. Адже документи приймає і передає в необхідну службу адміністратор, він же контролює, щоб чиновник вчасно дав відповідь заявникові. Тут корупційний ланцюжок розривається. Також М. Круглов нагадав, що керівництво зобов’язане звільнити чиновника, який двічі порушив терміни надання відповідей: «Якщо відповідь щодо земельного питання слід дати протягом місяця, а вирішувати такі питання правомочна тільки сесія, то потрібно провести позачергове засідання сесії».
А на сайті центру кожен зможе дізнатися, де в цей момент перебуває його заява і в якій стадії вирішення. Наступний крок, як розповів міський голова Володимир Чайка, — впровадження в міськвиконкомі системи електронного документообігу. Ця система забезпечить прозорість усіх процесів та сприятиме підвищенню рівня виконавської дисципліни. Використання системи скоротить витрати часу на всі рутинні операції з документацією: створення, узгодження, пошук та інші. Створення Центру надання адміністративних послуг обійшлося міському бюджету в 900 тисяч гривень.
Керівники області та міста констатують: попри досягнення в удосконаленні системи надання послуг, ще не все зроблено. Попереду — консолідована робота всіх гілок влади і бізнесу щодо зміни законодавства і формування чітких процедур, які забезпечують безперешкодну реалізацію законних прав підприємців і всіх громадян.