ПРАВОВЕ ПОЛЕ

У рамки закону порушників поставив Антимонопольний комітет 

Тих, хто не звик до добросовісної конкуренції, в Україні не бракує. Часто вони не тільки вправно маніпулюють своїм товаром, приписуючи йому не властиві якості, а й прагнуть применшити здобутки конкурента, нашкодити його виробництву, поширюючи неправдиву рекламу. Боротися з такими недоброзичливцями, які часто переходять усі межі дозволеного і «підставляють ніжку» не тільки вітчизняним, а й зарубіжним фірмам, одна із основних функцій Антимонопольного комітету.

«Наїзди» на іноземців

Нещодавно фахівці цього відомства захистили виробника автохімії та автокосметики, оштрафувавши на 5 тис. грн київське ТОВ «Кінг Компані» за недобросовісну конкуренцію щодо американської компанії «Abro Industries, Inc». Фахівці комітету встановили, що реалізатор автомобільних деталей та приладдя — ТОВ «Кінг Компані» — неправомірно використовував торговельну марку «Abro» на етикетках вологих серветок виробництва компанії «King Company» (Китай), пріоритет на застосування якої має компанія «Abro Industries, Inc». Відповідач визнав порушення, припинив неправомірні дії, вилучивши з продажу спірну продукцію, що було враховано під час визначення розміру санкцій.

Ще один конфлікт за участю іноземної фірми стосувався захисту її репутації. Розібравшись у справі, Антимонопольний комітет зобов’язав ТОВ «ІКФ Агросервіс» (м. Київ) не поширювати неправдиву інформацію щодо діяльності конкурентів. У рекламі власної продукції підприємство порівнювало аналізатори сирого молока власного виробництва та конкурента — болгарської компанії «Бултех — 2000» ООД. Істотно занижуючи діапазон виміру жиру в чужій продукції, київська фірма ще й поширила інформацію про зупинення дії свідоцтва компанії «Бултех — 2000» ООД, що не відповідало дійсності.

Оскільки така інформація містила неправдиві відомості та могла призвести до дискредитації іноземного виробника, присутній на засіданні комітету уповноважений представник ТОВ «ІКФ Агросервіс» погодився з висновками контролерів та зобов’язався спростувати її.

Провину дешевше визнати, ніж опротестовувати

На оманливій рекламі «погоріло» й ТОВ «Гранд Бізнес Груп» (м. Житомир), яке не визнавало своєї провини навіть після судового вердикту першої та апеляційної інстанцій. У конфлікт вимушений був втрутитися Вищий господарський суд. Він підтвердив правомірність рішення Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету щодо притягнення до відповідальності згаданого підприємства за поширення інформації, яка вводить в оману.

Згідно з ним ще у липні 2010 року ТОВ «Гранд Бізнес Груп» було оштрафоване на 17 тис. грн за поширення у друкованих засобах масової інформації неправдивої реклами щодо послуг з надання грошових позик. У ній замовчувалося про справжні умови отримання позик. Зокрема не зазначалися термін отримання коштів, види та розміри обов’язкових платежів, необхідність їх сплати до отримання позики та після, кількість і обсяг платежів, відсотки за користування позикою. Внаслідок цього у споживачів створювалося уявлення, що позику можна отримати одразу і лише за наявності паспорта та ідентифікаційного коду, а не через деякий час та за певних умов.

У рамки закону поставив Антимонопольний комітет і Севастопольську міську раду, яка самоусунулася від встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води для споживачів. Сталося так, що міськрада своїм рішенням зобов’язала виконавця послуг — КП «Севтеплоенерго» — вжити всіх організаційно-правових заходів, необхідних для застосування тарифів на виробництво, транспортування і постачання теплової енергії. Тобто теплопостачальне підприємство самостійно визначило та своїм наказом затвердило вартість послуг для споживачів, не вважаючи за потрібне отримувати висновки Державної інспекції з контролю за цінами щодо економічного об∂рунтування планових витрат на ці послуги.

Не без зусиль державних контролерів вдалося внормувати ситуацію в с. Терешки Полтавської області, де тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій привели до економічно об∂рунтованого рівня. На вимогу обласного відділення Антимонопольного комітету це зобов’язали зробити КП «ЖЕО», а також визначити періодичність і строки виконання робіт під час надання згаданих послуг та привести договори на ці послуги у відповідність до вимог чинного законодавства.

Розслідування показало, що підприємство застосовувало економічно необ∂рунтований розрахунок складової тарифу на вивезення та утилізацію твердих побутових і негабаритних відходів. У договорах не було структури тарифу по кожному будинку окремо, періодичності та строку виконання робіт. За такого непрозорого механізму зробити перерахунки за ненадані або неякісно надані послуги практично неможливо. Тож відділення визнало такі дії КП «ЖЕО» зловживанням монопольним становищем та наклало штраф у 6 тис. грн. Відповідач визнав порушення, зобов’язався сплатити штраф та припинити неправомірні дії.