"Кому кермо, а кому й дірка від бублика"

Юрій ВАСИЛЕНКО
13 лютого 2013

СИТУАЦІЯ

«Херсонавтотранс» став жертвою нечистих на руку ділків, які свідомо довели його до банкрутства

Юрій ВАСИЛЕНКО
для «Урядового кур’єра»

Якщо в Україні за роки її незалежності і було щось постійним, то це передусім прагнення окремих її громадян збагатитися за чужий рахунок.  А коли ласий шматок вже перебуває, приміром,  у власності колективу підприємства, то для досягнення мети в хід піде весь арсенал рейдерських прийомів та впливові корупційні зв’язки.  Як це сталося, приміром, з «Херсонавтотрансом» — головним підприємством Херсонської області в системі автобусного сполучення та транспортних перевезень. 

 Пасажирський транспорт — це передусім стабільний дохід для підприємства, якщо воно працює в рамках закону. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

 Як покійник акції скуповував

Старт цій безпрецедентній і водночас не такій вже винятковій для України історії було дано влітку 2009 року. В липні  невідомі особи увірвалися в адміністративну будівлю ТОВ «Херсонавтотранс», побили охорону, зламали сейф, викрали статутні документи, печатки, бухгалтерську та фінансову документацію і зарплату робітників. Не встигло керівництво підприємства оговтатись від цього нашестя та звернутися куди слід, як його ошелешили новиною — воно вже ніхто і звати його ніяк. Генерального директора — Анатолія Москвичова — усунули з посади під приводом того, що на загальних зборах, начебто, обрано вже нове керівництво підприємства. А статутні частки засновників ТОВ розподілено між новими власниками.

Насправді протокол від 26 червня 2009 року про обрання генеральним директором ТОВ «Херсонавтотранс» Андрія Яцена, був звичайною підробкою. Однак про це стало відомо значно пізніше, а тоді «новообраний» керівник, незаконно посівши крісло гендиректора, перш за все видав довіреність на ім’я Володимира Луценка  для проведення державної реєстрації змін до статутних документів ТОВ «Херсонавтотранс». І хоча громадянин, якому доручили зайнятися перереєстрацією, помер ще у 2006 році, він… успішно виконав все, що йому доручило начальство. І це, мабуть, покійнику настільки сподобалося, що він і надалі продовжував активне життя під керівництвом нового гендиректора — направо і наліво укладав договори, купував частки у статутному капіталі тощо. При цьому (дива тай годі!), у померлого без проблем приймали документи відповідні служби, а нотаріуси посвідчували справжність його підпису.

І лише після порушення кримінальної справи за фактом викрадення печаток і штампів «Херсонавтотрансу» та шахрайського заволодіння майном підприємства, слідство встановило, що Андрій Яцен, використовуючи паспорт померлого Луценка, скупив упродовж 2009 року частки в статутному капіталі «Херсонавтотранс» на загальну суму понад 850 тисяч гривень. Після того, як шахрайську оборудку витягнули, так би мовити, на світло, лжегендиректор накивав п’ятами в невідомому напрямі і його оголосили в розшук.

Знайомий «почерк»

Зрозуміло, що організувати і провести цю аферу одному, доти невідомому  навіть в рейдерських  колах, Андрію Яцену не під силу. Скоріше всього, він, очевидно,  був, так би мовити,  гвинтиком в системі, якою опікувався Владислав Дрегер. За інформацією газети «Донецкие вести», однією з основних сфер інтересів цього бізнесмена зі своєрідною репутацією були автоперевезення. Чималий резонанс виник у 2008 році, коли 8 підприємств Донецького регіону оголосили себе жертвами рейдерства Дрегера, та після скупки ним акцій ВАТ «Допас», яке займалося  внутріобласними регулярними пасажирськими перевезеннями. Ще кілька років тому його фірмі належали майже всі автостанції Донецької області. А «Херсонавтотранс» став лише черговим «придбанням». Але 25 квітня 2011 року правоохоронці затримали Владислава Дрегера за підозрою в шахрайстві в особливо великих розмірах. І нині бізнесмен знаходиться під вартою. Та від цього колективу «Херсонавторансу» не легше, оскільки внаслідок «господарювання» представників команди рейдерів підприємство і його колектив фактично залишилися без засобів існування.

Аферисти — гумористи

«Херсонавтотранс» зацікавив рейдерів з простої причини  - попит на перевезення буде завжди. Окрім того, автобусні квитки — це величезний готівковий обіг, реальні гроші, а не залишки продукції на складі. А щоб прибрати все це до рук, рейдери пішли уторованим шляхом — зайнялися підробкою чергової порції документів. Для того, щоб створити штучні борги і довести підприємство до  банкрутства, два роки тому, заднім числом, підробили додаток №1 до договору №119-1 від 14 квітня 2005 року про розподіл виручки за продаж квитків пасажирам через мережу автостанцій Херсонської області. Згідно з цією фальшивкою  «Херсонавтотранс» та ТОВ «Іксора» діють в єдиному технологічному процесі, забезпечуючи перевезення пасажирів та багажу. Але «Іксора» отримує всі 100% чистої виручки, а «Херсонавтотранс» — дірку від бублика.

Хоча зрозуміло, що не могла  ціла мережа автостанцій працювати та надавати послуги за рахунок, так би мовити, святого духу. З іншого боку, зазначивши нульову ставку доходу за договором перевезення, було не тільки виведено з-під оподаткування мільйонні суми, але й злочинно привласнено понад два мільйона гривень виручки за квитки, які могли піти на оплату праці та виплату дивідендів колективу ТОВ «Херсонавтотранс». Натомість трудовий колектив не лише зазнав мільйонних збитків, на додаток до всього підприємство не змогло сплатити належні податки до бюджету. Зате грошові кошти за перевезення поступали ТОВ «Іксора», а в «Херсонавтотрансу» замість відшкодування витрат залишалися борги. Створена таким чином штучна заборгованість в сумі 706 тис. грн перед ТОВ «Іксора» стала приводом для початку процедури банкрутства головного автоперевізника Херсонщини.

А щоб остаточно добити підприємство, залучили, так би мовити, додаткові сили. Так, у грудні 2012 року ТОВ «Гідроплан» пред’явило претензії «Херсонавтотрансу» на суму понад 2,5 мільйона гривень. Сам борг за начебто виконані будівельні роботи трохи не дотягує до 870 тисяч гривень, решта — «лічильник», тобто різні пені, штрафи, відсотки. Але й «Гідроплан» не є первісним кредитором — воно, мовляв, придбало боргові зобов’язання у ТОВ «Ніколас Трейд», а ті у свою чергу — у ПП «Укрметалосервістехнологія», що й було підрядником начебто виконаних будівельних робіт на користь товариства «Херсонавтотранс».  Цікаво (увага), що цей підрядник згідно з документами зареєстрований у Дніпропетровську за адресою, де  знаходиться… ГУ МВС України в області! Мабуть, треба мати неабияке нахабство, щоб так відверто поглузувати з правоохоронців. Податківці виявили цього «метелика» і анулювали свідоцтво платника ПДВ псевдопідрядника ще два роки тому. Подібна ситуація і з  ТОВ «Гідроплан», яке пред’явило претензії «Херсонавторансу».

Отже маємо рейдерську схему з усіма її атрибутами — підроблені документи, силове захоплення підприємства, мерці з нотаріальними довіреностями, фірми — «метелики». Тому, мабуть, ні в кого не повинно виникнути сумніву в тому, що компетентні органи мають  відновити справедливість та законність щодо  підприємства і  його трудового колективу. Якщо ми дійсно прагнемо називатися правовою державою.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua