Останніми тижнями у світі відбувається падіння цін на нафту і, відповідно, на бензин та інше пальне. 20 листопада котирування чорного золота марки Brent зупинилися на відмітці 65 доларів за барель, що нижче від максимуму, який спостерігався в жовтні 2018-го, на 25%.
Зрозуміло, що ціни на бензин також не могли бути сталими. У європейських країнах вони знизилися на 13%. Не стоїть осторонь цього й Україна. З 23 жовтня по 20 листопада вартість бензину марки А-95 на вітчизняних заправках знизилася на 9,9%, або на 95 копійок — гривню. У середньому ціна літра такого пального на наших заправках станом на 20 листопада становила 31,5-31,6 гривні.
Прогнози — річ невдячна
Чому відбулося падіння цін на нафту та продукти її переробки? Буде так надалі чи все це лише тимчасове явище, яке не можна вважати повноцінною тенденцією? «УК» намагався це з’ясувати.
Як вважає директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн, не можна виокремити певний набір чинників, які впливали б на зниження цін на нафту та автомобільне пальне: «Уже протягом 10 років ринок живе не під впливом фундаментальних чинників, таких, як попит і пропозиція, а очікуванням. Приміром, в очікуванні введення санкцій щодо Ірану в жовтні 2018-го світові трейдери всерйоз казали, що ціни на сиру нафту сягнуть 100 доларів за барель. Проте, як бачимо, у листопаді вартість цього товару навпаки знизилася, і доволі відчутно. Тому почав зменшуватися в ціні й бензин. Це дійшло і до України».
Тож прогнозувати, тим більше на далеке майбутнє, якими будуть ціни на нафту й бензин у світі й Україні — річ невдячна.
За словами директора спеціальних проектів Науково-технічного центру «Психея» Геннадія Рябцева, зниженню цін на бензин в Україні сприяло і відчутне зміцнення гривні. «Якщо національна валюта й надалі триматиме удар, то впевнений, що до нового року і, мабуть, у перший місяць 2019-го ціни на бензин і дизпаливо триматимуться на нинішньому рівні. Можливе поступове падіння вартості пального».
Сергій Куюн упевнений, що нині потенціал зменшення цін на бензин є і він становить 1,5 гривні. Тож з огляду на те, що вартість пального останніми тижнями знизилася фактично на гривню, воно може подешевшати до нового року ще на 50 копійок.
Шукаймо інших постачальників
Чи може Україна диверсифікувати постачання бензину й досягти ще більшого зниження його ціни?
Геннадій Рябцев упевнений: у питанні зменшення вартості пального будь-яка диверсифікація майже нічого не дасть. Хіба що воно може коштувати на 2—3% дешевше, ніж тепер. А це неістотно.
Проте експерт висловив занепокоєння з іншого приводу: 80% бензину та дизпалива постачають нині з Росії (має ще великі запаси нафти) та Білорусі (великий переробник російської нафти). Зрозуміло, що це не лише економічне, а надважливе політичне питання.
Усі ми знаємо про намагання РФ шантажувати Україну та інші країни з будь-якого приводу. Білорусь же входить з Росією в так звану союзну державу. Тобто існують високі ризики у справі постачання пального в Україну.
«Влада повинна серйозно замислитися над питанням диверсифікації постачання бензину та дизпалива в нашу країну, а також стимулювати внутрішню переробку нафти на вітчизняних нафтопереробних підприємствах. У будь-який час цей надважливий ринок Росія може дестабілізувати, і ми повинні бути готовими до цього виклику. Загалом нині про газову залежність нашої держави набагато більше розмов, ніж про нафтову чи бензинову», — додає пан Рябцев.
Як оживити нафтопереробну галузь?
Чи може на повну потужність нині запрацювати Кременчуцький нафтопереробний завод, який входить до складу ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» та виробляти набагато більше, ніж нині, бензину та дизпалива?
Сергій Куюн тут вбачає два варіанти: еволюційний та революційний. Щодо першого, то власник підприємства (група «Приват») може підвищити ефективність виробництва (вклавши певні чималі кошти) й за рахунок цього істотно збільшити обсяги виробництва пального.
Другий — обмеження постачання бензину з Білорусі (із введенням відповідних мит) приведе до створення позитивних умов збільшення виробництва пального всередині України. Експерт упевнений, що саме другий варіант реалістичніший. І справді, ні група «Приват», ні держава не зможуть інвестувати достатньо коштів у розвиток Кременчуцького нафтопереробного заводу.
Проте навіть за умови вирішення цього надважливого питання ціни на бензин та дизельне пальне не стануть набагато нижчими. Просто Україна буде менш бензиново залежною від головних постачальників, один з яких — країна-агресор.