Тарифи зростають, а якість обслуговування не поліпшується. Це, напевне, найнейтральніша характеристика того, що відбувається в царині міських пасажирських перевезень, яку «Урядовий кур’єр» аналізує на прикладі трьох обласних центрів. Утім, вічно так тривати не може, тож і владі, і підприємцям доведеться враховувати думку громадян, які платять.

Фото Володимира ЗАЇКИ

Тернопіль: тарифи змінювали кілька разів

Микола ШОТ,
«Урядовий кур’єр»

Спокій Тернополя в листопаді розбурхало рішення виконкому міськради про підвищення вартості проїзду в міському громадському транспорті. За цією ухвалою вже першого дня місяця почали діяти трирівневі тарифи. Тобто в маршрутках і тролейбусах можна було розраховуватися готівкою чи використовувати електронний проїзний квиток або безконтактну банківську картку, а також персоніфіковану картку тернополянина. Від кожної з цих, так би мовити, операцій розрахунку залежала сума оплати. Тарифи зросли істотно: замість 5 гривень, як було у жовтні, з 1 листопада пасажирові треба було викласти готівкою 9 гривень за проїзд у маршрутках і 8 (за старими тарифами — 4) — в електротранспорті. Через кілька днів тернополяни вийшли на акцію протесту, перекрили дороги, заблокувавши рух у середмісті. Підняття тарифів її учасники назвали необґрунтованим.

Уже наступного дня після протестної акції Тернопільський міський голова Сергій Надал зустрівся із представниками громадськості. Тож з’явилося чергове рішення виконавчого комітету міськради, яке відновило тарифи, чинні до 1 листопада. Власникам маршруток така ухвала, звісно, не подобалася, тож вони відразу пригрозили страйком. 6 листопада вранці тернополяни на зупинках стояли дарма, адже маршрутні таксі в рейс не виїхали. Протестували. Тролейбуси ж курсували за звичним графіком. Щоправда, у другій половині дня в рейс вийшли автобуси маршрутів №22 та №23. Інші перевізники ще день страйкували. Згодом маршрутні таксі курсували, а їхні власники взялися чекати на рішення незалежної експертної комісії.

З минулої суботи в Тернополі чинний новий розмір оплати за проїзд у громадському транспорті. Цього разу постраждали власники персоніфікованої картки тернополянина. Бо ж про диференціацію тарифів не йдеться, й тепер за одну поїздку в тролейбусі треба заплатити 5 гривень, а в маршрутці — 6. Щоправда, міська влада постановила з 20 грудня відновити дворівневу систему оплати за проїзд. Доти ті, хто ще не виготовив картки тернополянина, мав би про це подбати чи купити електронний проїзний квиток. Інакше доведеться платити на гривню більше. Адже «Миколаївський дарунок» від міської влади та перевізників буде таким: у тролейбусах ціна проїзду становитиме 5 гривень у разі розрахунку карткою тернополянина або проїзним квитком, 6 гривень — якщо пасажир оплачуватиме готівкою чи банківською карткою. У маршрутках ці тарифи зростуть відповідно на гривню. Учні та студенти й надалі їздитимуть за 50% вартості, відповідно до умов, чинних досі. Пасажирів пільгових категорій тарифні пертурбації не зачепили.

Проте громадськість 18 листопада вкотре організувала на центральному Театральному майдані транспортне віче, вимагаючи повернути старі тарифи та не запроваджувати з 20 грудня диференційованого проїзду. Малоймовірно, що так станеться. Начальник управління економіки, промисловості та праці Тетяна Корчак у коментарі, який поширила прес-служба міськради, стверджує, що тарифи на проїзд у громадському транспорті переглядали у зв’язку із зростанням цін на пальне на 67%, збільшенням розміру мінімальної заробітної платні на 17%, збільшенням тарифу на електроенергію для потреб електротранспорту вдвічі, що важливо для тролейбусів, а також через здорожчання запчастин та інших складових, які впливають на тариф. Через борги комунального підприємства «Тернопільелектротранс» тролейбуси могли відімкнути від електропостачання. Зупинилися б і приватні перевізники, бо їхня діяльність за всіма економічними розрахунками була збитковою. Тож, схоже, тарифна турбулентність ще хвилюватиме Тернопіль.

Херсон: транспортний хаос триває

Олена ІВАШКО,
«Урядовий кур’єр»

Кілька днів поспіль у Херсоні страйкують водії маршруток. Понад 400 автобусів приватних перевізників не виходять на лінії. А в тих маршрутках, які працюють, пасажири платять за проїзд подвійну ціну.

Як уже писав «УК», конфлікт полягає в тому, що 6 листопада виконком Херсонської міської ради ухвалив рішення про підвищення вартості проїзду з 4 до 6 та 8 (нічний тариф) гривень. Натомість через кілька днів Херсонський окружний адміністративний суд призупинив тарифне рішення виконкому Херсонської міськради до розгляду справи по суті. Окремі перевізники не зважають ні на рішення суду, ні на постанову виконкому й видають власні розпорядження про встановлення тарифу 8 гривень. Після п’яти днів страйку перевізників акцію протесту під стінами міської ради влаштували й пасажири. Люди бідкаються: автобусів на маршрутах не вистачає, а в тих, що курсують, беруть подвійну платню. З майже півтисячі маршруток у Херсоні працює менш як сотня. Перевізники не випускають у рейс автобусів, адже, кажуть, возити пасажирів за 4 гривні збитково, а підняти тариф до 8 не дозволяє влада. Також перевізники вважають, що тариф 4 гривні не покриває їхніх витрат на пальне та запчастини.

До мітингувальників вийшов Херсонський міський голова Володимир Миколаєнко. За його словами, водії маршруток не виїхали на лінії після того, як суд скасував рішення про підвищення тарифів, залишивши в силі попередню ціну 4 гривні. Міський голова доручив негайно розірвати договірні відносини з трьома перевізниками, які не вийшли у рейс. Розірвати договори планують із ФОП Присяжним А.В., ПФ «МИС», ПП «Корнет-Стиль» за те, що «не забезпечили організацію пасажирських перевезень, що призвело до транспортного колапсу в Херсоні». Міська влада звернеться до правоохоронних органів стосовно дій перевізників, які встановили вартість проїзду 8 гривень. Володимир Миколаєнко зазначив: «Ми звернулися до суду з проханням переглянути рішення стосовно запобіжного заходу, якщо це можливо. Сьогодні ж я прошу перевізників вивести на маршрути максимальну кількість транспорту». Проїзд у міських автобусах залишатиметься по 4 гривні до розгляду в суді справи або перегляду міри запобіжного заходу.

У Черкасах автобуси курсують за графіком. Фото з сайту infomist.ck.ua

Черкаси: як міська влада з перевізниками порозумілася

Роман КИРЕЙ,
«Урядовий кур’єр»

Весь минулий робочий тиждень у Черкасах не їздили маршрутні автобуси. Приватні перевізники оголосили страйк через відмову міської влади підвищити вартість проїзду. Оскільки тролейбусні маршрути охоплюють тільки частину вулиць обласного центру, у місті виникли чималі труднощі з перевезенням пасажирів. Добратися до місця проживання чи роботи стало набагато важче. Містяни по 30—40 хвилин чекали на зупинках тролейбусів. Вони були переповненими. Частина добиралася пішки. У соцмережах черкасці створювали групи, пропонуючи підвозити одне одного.

Аби поліпшити ситуацію, міська влада вивела на лінії 57 тролейбусів. Додали чотири рейси, продовжили роботу до 22 години. Однак кілька віддалених районів міста, де немає ліній електротранспорту, все-таки залишалися ізольованими.

Як заявляли приватні автобусні перевізники, яких у місті дев’ять, вартість проїзду 4 гривні давно не відображає фактичної вартості послуги. Цих коштів, за їхніми словами, бракує навіть на пальне та заробітну плату. А ще транспорт потребує постійного технічного обслуговування й ремонту.

Однак, як нарікають пасажири, автобусне обслуговування не відповідає сучасним вимогам. Не всі машини виходять на лінії справними, порушують графіки руху.

Виконавчий комітет міської ради під час розгляду цього питання на засіданні 13 листопада не підтримав вимоги перевізників підвищити тариф. Стало відомо, що у тролейбусах з 1 грудня проїзд здорожчає до 3 гривень.

На думку секретаря міської ради Ярослава Нищика, виконком вчинив цілком правильно.

— Якщо сьогодні підвищити чинний тариф до 5 гривень, то вже завтра перевізники принесуть нам регуляторний акт про 6 гривень, — сказав він. — Утім, якість надання послуг так і не зміниться. Адже рік у рік у них одні й ті самі аргументи і обіцянки. А в умовах шантажу підвищувати тарифи можна до безкінечності.

Заступник міського голови Юрій Ботнар запропонував очільникові профільного департаменту передбачити в бюджеті наступного року закупівлю комунальних автобусів, придбання GPS-трекерів та програмного забезпечення для впровадження системи моніторингу. На його думку, необхідно створити у місті комунальне підприємство, яке б забезпечило не тільки тролейбусні, а й автобусні перевезення, зокрема у віддалені куточки міста.

Міський голова Анатолій Бондаренко наголосив, що готовий продовжувати конструктивний і відкритий діалог із перевізниками. До того ж у місті, наголосив він, давно потрібна транспортна реформа, яка передбачить зменшення інтервалу руху та зміцнення матеріально-технічної бази, збільшення кількості тролейбусів на лінії. Ще 22 серпня на сесії міськради депутати ухвалили рішення про повне оновлення рухомого складу комунального підприємства «Черкасиелектротранс».

— Поважаючи міських автобусних перевізників-підприємців, — сказав міський голова, — захищатиму інтереси громади. Плануємо найближчим часом створити муніципальний транспорт і прокласти нові маршрути.

Автобусники таки припинили страйк і відновили пасажирські перевезення. Міськвиконком затвердив у новій редакції умови тимчасової угоди з перевізниками, проте вартість проїзду в маршрутках залишається 4 гривні. Приватники погодилися перевозити за власний рахунок 15 пільгових категорій, серед яких діти з малозабезпечених сімей. Утім, за умови наявності оформлення проїзного квитка. Черкаським школярам продаватимуть проїзні квитки вартістю 120 гривень за місяць.

Як пояснила заступник міського голови Людмила Бордунос, термін чинності таких угод із перевізниками становитиме три місяці.

— Ці угоди ми укладатимемо з перевізниками лише на ті маршрути, які вони обслуговували раніше, — розповіла вона. — Але не пізніше, ніж до проведення нового конкурсу. Після нього угоди втрачають чинність.

Це компромісне рішення, пояснив Юрій Ботнар. Міська влада в жодному разі не відмовляється від проведення транспортної реформи. Більше того, запланували дорожню карту разом з перевізниками. Уже нині вони готові інформувати про чіткий графік руху, щоб містяни знали, в який час на якій зупинці чекати той чи той автобус.

Те, що влада з перевізниками порозумілася, підтвердила й представниця підприємців Олена Куниця.

— Ми беремо на себе всі зобов’язання, прописані в цій угоді. І разом працюватимемо над транспортною реформою, — сказала вона.

Анатолій Бондаренко анонсував можливе підвищення вартості квитка до 5 гривень.