" Кіно та й годі"

Наталія БІЛОВИЦЬКА
23 грудня 2011

ЗА ЩО?

Дніпропетровський обласний дитячо-юнацький кіноцентр «Веснянка» чиновники роками ганяють з одного приміщення в інше

У дитинстві мене страшенно цікавило, як же робиться оте диво-дивне — мультики. Як мультиплікатори змушують малюнки або ляльок оживати? І подорослішавши, я вже приблизно знала, що й до чого, а коли потрапила на заняття в дитячо-юнацькому кіноцентрі «Веснянка», відкрила для себе нові таємниці створення мультфільмів.

Про літаючого коня і «Серце матері»

В одному з класів середньої школи №58 Дніпропетровська, де займаються «веснянківці», народжувався мультик з робочою назвою «Кінь у кульбабах». Діти завзято працювали над створенням образу головного героя — коня. За сценарієм, він зі звичайного мав перетворитися на літаючого, який символізує політ фантазії, такого собі Пегаса. Нелегке це завдання, скажу я вам, — придумати, якими будуть герої мультика. Образ літаючого коня вже було затверджено і діти робили його розкадровку, а от купу намальованих дівчат забракували. Отже, напарницю для Пегаса ще слід «народити».

«В анімації вкрай важливий образ героя, адже він має запам’ятатися, — пояснює таку прискіпливість педагог кіноцентру Ніна Довгялло. — Тому, щоб добре зробити розкадровку, вивчаємо рух коней». Поки школярі працювали над конем, 19-річна Катя Кулиш, яка вже багато років вчиться у «Веснянці», знімала свій власний фільм. «Серце матері» — про материнську любов, про те, як мати віддала серце своїй хворій дитині. Знімала Катерина у важкій і копіткій техніці — живопис під камерою, коли картина створюється подетально. Дівчина кладе малюнок під об’єктив великої камери, робить один штришок — знімає, знову мазок – знімає. Кожен крок художниці відображається на моніторі. Так народжується мистецтво мультиплікації.

Восьмикласниця Дарина Ільїна не уявляє свого дозвілля без занять у "Веснянці". Фото автора

Кіно як засіб виховання

Цьогоріч «Веснянці» виповнилося 38. У 1973 році на обласній станції юних техніків на базі фото-кіностудії, якою керував Марлен Матус, створилася перша в Україні дитяча мультстудія. Її колектив, керуючись принципом «кіно — це засіб, а основна мета — виховання дітей», винайшов власну експериментальну методику розвитку дитини. Результат — більше сотні високих вітчизняних і міжнародних нагород, у тому числі 12 Гран-прі у Франції, Швейцарії та інших країнах. На базі найстарішої та однієї з найтитулованіших в Європі зразкової анімаційної студії в липні 1990 року розпочав роботу перший в Радянському Союзі і єдиний в Україні обласний дитячо-юнацький кіноцентр «Веснянка».

Сьогодні «Веснянка» є центром розвитку аудіовізуального мистецтва в Україні, естетичного виховання дітей і юнацтва Дніпропетровщини. На її базі також діють обласна школа журналістів, філологічний факультет Малої академії наук, Спілка творчо обдарованих дітей. У рамках програми «Обдаровані діти — надія України» засновано літературно-художнє свято «Собори наших душ». Чотири роки тому в секції юних художників діти почали займатися народним живописом у традиціях українського наївного мистецтва. До речі, виставка робіт у цьому стилі «Райдуга на склі», яка відбулася у музеї Івана Гончара в Києві у травні цього року, збудила великий інтерес не тільки пересічних відвідувачів, але й знаних митців. А в серпні «Веснянка» додала до своїх здобутків і перемогу на фестивалі дитячого телебачення в Москві в номінації «Пластилінова ворона».

Знаменитий дитячий кіноцентр давно заслужив статус національного, що дало б можливість дещо підняти зарплату педагогам. Але такий статус надається за умови наявності власного приміщення. А це, попри підкорення міжнародних висот, виявляється для «Веснянки» недосяжною вершиною.

Поживемо — побачимо?

Як розповів незмінний художній керівник і засновник «Веснянки» Марлен Матус, обласний бюджет позашкільний навчальний заклад не ображає — виділяють кошти і на фестивалі (зокрема, «веснянківці» проводять відкритий Всеукраїнський фестиваль екранних мистецтв «Молоде кіно України»), і на відрядження. Єдиною болючою проблемою є відсутність приміщення. Вже три роки «Веснянка» поневіряється без нього. Гуртки кіноцентру розкидані по всьому місту в різних школах. Причому керівництво єдиної — 58-ї школи — 15 років надає окремий клас для створення мультиків. В інших школах тільки дозволяють проводити заняття, а після них «веснянківці» мають звільнити класи від своєї присутності. Тому все потрібне для занять викладачі і діти змушені носити з собою.

На інформаційний запит «УК» щодо такої ситуації надійшла відповідь від заступника начальника головного управління освіти і науки облдержадміністрації Л.О. Олефіра, де зазначалося, що питання розв’язується. Так, у Центрі професійної освіти «Веснянка» зможе орендувати більше приміщень, а головне — їй нададуть в оренду приміщення за адресою пр. Карла Маркса, 32.

 Директор кіноцентру Олександр Кучма пояснив, що документи на оренду (яка очікується за мінімальними розцінками) вже оформлюють і незабаром «Веснянка» має оселитися в нових приміщеннях. Там будуть класи для занять і мультстанок.

 Начебто все складається якнайкраще. Проте непокоїть питання, як довго зможе дитячий заклад протриматися в орендованій будівлі, розташованій на червоній лінії центрального проспекту міста.

ДОВІДКА «УК»

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дніпропетровський обласний дитячо-юнацький кіноцентр «Веснянка» відвідують майже 800 вихованців — безкоштовно! З ними працюють 22 співробітники і 8 постійних педагогів (решта викладає за сумісництвом). 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua