"Карати, не можна милувати"

Олександр БІТТНЕР
25 листопада 2010

ПРАВОПОРЯДОК

Методів боротьби з хабарниками поки що небагато

З однієї недавньої зустрічі українських і зарубіжних експертів, присвяченій боротьбі з корупцією, запам'ятався розказаний кимось із наших такий собі випадок чи навіть притча: на зборах у невеликому селі якийсь дядько, не добираючи особливо слів, обурювався, що колись багатий тутешній колгосп розікрали всі, кому не лінь. Мовляв, Петро взяв одне, Микола - інше, а колишній зоотехнік навіть "прихватизував"? електричний доїльний апарат з ферми... Селяни слухали те мовчки, лише один із дядькових сусідів зауважив: що ж ти лаєшся, коли й сам хапнув сівалку... "А я що? Всі брали, взяв і я", - не знітився чоловік, але замовк.

Попри свою певну анекдотичність, ця історія зайвий раз підтверджує давно відому тезу: основна проблема боротьби з корупцією в нашій державі навіть не в її масштабах, а в тім, що суспільство сприймає казнокрадство, як звичну, навіть буденну річ. Хіба не так? З року в рік повідомлень про розкриття кричущих корисливих злочинів, у тому числі й на високих рівнях, ніби й більшає, а сенсації з того не виходить - немає, так би мовити, елемента надзвичайності події. Правда, нещодавно було трохи - подивувалися нахабству відомого судді- "колядника", навіть посміялися з його неоковирних пояснень, та й годі.

До речі, справу Зварича правоохоронці таки довели до суду і зараз триває її розгляд. Значення цього процесу для всієї системи вітчизняного судочинства переоцінити важко. Тим не менше, розповідають, що, скориставшись заміною керівника слідчої групи, звинувачуваний почав активно вибудовувати нову лінію захисту. Злі язики не виключають, що скандальний "колядник", який сам донедавна носив суддівську мантію, може отримати не надто суворе покарання. Поживемо - побачимо, та дуже хочеться, аби цей випадок став пересторогою для подібних "шанувальників народних традицій" усіх мастей і посад.

Незважаючи на посади

Бо, повторимося, повідомлень у кримінальній хроніці про викриття і затримання хабарників та корупціонерів вистачає, а от результати розслідування цих справ часто залишаються невідомими широкому загалу. Зрештою, ефективність боротьби з цією напастю визначається не кількістю фактів, а реакцією на них правоохоронної системи. Аби ліквідувати таку інформаційну прогалину, ми звернулися за коментарями до Служби безпеки України. Оскільки саме в компетенції СБУ - боротьба з корупцією у вищих органах державної влади, а також викриття протиправних діянь серед суддів і прокурорських працівників. Більше за інших спецслужби складають протоколи і щодо працівників міліції, митниці та інших контролюючих органів.

- Системна протидія корупційним процесам є одним з основних пріоритетів оперативно-розшукової діяльності СБУ, -підтверджує перший заступник голови Служби, начальник Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю і корупцією Володимир Рокитський. - Про те, як ми виконуємо свою роботу, свідчить хоча б таке: за десять місяців цього року з поміж інших правоохоронних органів у сфері боротьби з адміністративно караною корупцією нами складено найбільше протоколів про корупційні дії з боку посадовців державних органів влади та місцевого самоврядування - 1858. З них майже третина - за ст. 1. Стосовно держслужбовців І-ІІІ категорій складено 71 протокол, представників органів судової влади - 22, у сфері земельних відносин - 475.

Цього року викрито більше злочинів у сфері службової діяльності: хабарництво, зловживання владою і службовим становищем. За цими ознаками правоохоронними органами за матеріалами СБУ порушена 1401 кримінальна справа, з яких за ст. 368 КК України - 350, включаючи й 17 стосовно представників судової влади. Одна особливість - протидія Служби кримінально караній корупції законодавчо обмежена, оскільки відповідно до ст. 112 КПК України порушення і розслідування таких справ за ознаками злочинів у сфері службової діяльності, куди входять суспільно найнебезпечніші дії, пов'язані з корупцією, - хабарництво, зловживання владою і службовим положенням, покладено законом на органи прокуратури. Наша робота - виявити і задокументувати злочини цієї категорії та передати матеріали органам прокуратури. По можливості ми намагаємося відслідковувати подальшу долю таких справ. Цього року за рішенням суду до кримінальної відповідальності вже притягнуто 26 корупціонерів.

За матеріалами спецслужби

Із судової хроніки останніх місяців ми вибрали лише кілька епізодів. Насправді їх набагато більше. І хоча суми в них фігурують різні, суть і методи практично незмінні. На початку жовтня Верховний Суд України поставив крапку в розкрученій СБУ кримінальній справі щодо заступника голови Дніпровського райсуду м. Дніпродзержинська, визнаної винною в отриманні хабара в сумі 15 тис. доларів США. Суд у порядку касації розглянув цю справу і залишив у силі винесений вирок Апеляційного суду Запорізької області: п'ять років позбавлення волі з конфіскацією майна.

За матеріалами спецслужби в жовтні притягнуто до кримінальної відповідальності за хабарництво начальника державної насіннєвої інспекції МінАПК України, колишнього депутата Верховної Ради, який брав хабарі за вирішення кадрових питань від підлеглих йому регіональних інспекцій. Солом'янський райсуд Києва визнав його винним і засудив до п'яти років з конфіскацією майна. Екс-чиновника також позбавили І рангу держслужбовця. Щоправда, зважаючи на багаторічний трудовий стаж засудженого, звання заслуженого працівника сільського господарства, церковні нагороди і вчені ступені доктора економічних та кандидата сільськогосподарських наук Апеляційний суд Києва пом'якшив покарання - його звільнили від перебування в колонії і конфіскації, призначивши випробування з іспитовим терміном у два роки. Але це питання вже не до нас, відповів на прохання прокоментувати таке рішення Феміди Володимир Рокитський...

За хабарі на п'ять років з конфіскацією частини майна відправлено за грати колишнього начальника Скадовського відділення податкової міліції на Херсонщині, причетного до організації здирництва з підприємців. На такий самий термін засуджено міліціонерів-хабарників Уманського міськвідділу міліції на Черкащині та їхніх чотирьох "колег" із Хмельницького. П'ять і п'ять з половиною років проведуть за гратами і двоє суддів міськрайонного суду м. Хмільник Вінницької обл., викриті в хабарництві.

Зовсім недавно набув чинності вирок Ужгородського міськрайонного суду стосовно колишнього капітана міліції, співробітника УБОЗ, який вимагав і отримував хабарі за "відмазування" від кримінальної відповідальності недобросовісних підприємців. "Добродійника" позбавлено волі на п'ять років. Там же, на Закарпатті, до двох років позбавлення волі засуджено і колишнього головного державного виконавця Тячівського районного управління юстиції. Нагадаємо, всі ці справи розслідували і направляли до суду органи прокуратури за матеріалами СБУ.

Антикорупційне законодавство треба удосконалювати

У вересні на засіданні профільного парламентського комітету, де розглядалися організаційні аспекти реалізації закону про засади запобігання та протидії корупції, представники СБУ говорили про певні недоліки законодавчого забезпечення діяльності відомства по лінії протидії цьому злу. Приміром, упродовж останніх років Служба безпеки неодноразово зверталася до вищих і центральних органів державної влади з пропозиціями щодо внесення змін до ст. 112 КПК України про віднесення пов'язаних із корупцією злочинів (насамперед, передбачених статтями 364-370 і 375 КК) до альтернативної підслідності та надання СБУ повноважень щодо провадження досудового слідства у справах про вказані злочини.

Не вирішує цього питання і закон про засади запобігання та протидії корупції, яким на спецпідрозділи покладені завдання протидії кримінально караній корупції. Злочини у сфері службової діяльності залишаються у підслідності слідчих прокуратури, що позбавляє слідчих СБУ змоги порушувати відповідні кримінальні справи цієї категорії і проводити досудове слідство. Тим самим знижується ефективність дій Служби як спеціального суб'єкта боротьби з корупцією.

Ще одна проблема. На думку експертів, в процесі вдосконалення антикорупційного законодавства необхідно врахувати відсутність в Україні інституту так званого "контрольованого вручення хабара". Чинна редакція ст. 370 КК (провокація хабара) не дозволяє активних оперативно-розшукових заходів для виявлення осіб, які дають або вимагають хабарі. Право компетентних органів на такі оперативні дії не лише розширить можливості правоохоронців протидіяти корупції, а й посилить загальну превентивну функцію кримінального закону. Така деталь, за словами відомого міжнародного експерта у сфері протидії корупції Бертрана де Спевіля, в США та Європі майже 70% звинувачень у хабарництві грунтуються саме на результатах таких поліцейських операцій.

***

...Так уже влаштоване суспільне життя, що найбільше від корупції страждають пересічні громадяни, а найбільший зиск мають ті, хто може скористатися з корупційних "благ". І в цьому його особливий злоякісний характер. Чи реально подолати корупцію в державі, кожен восьмий громадянин якої вважає це неможливим? Багато хто покладає надії на те, що наступного року запрацює відомий пакет антикорупційних законів, дія яких була відтермінована через формальне недопрацювання. Щоправда, підковані на боротьбі з корупцією фахівці переконують, що навіть найкращі закони не гарантують успіху - потрібні не лише політична воля, а й злагодженість дій усіх гілок влади, судової системи, інших державних і громадських інституцій. Зрештою, всього суспільства. Отже, кома у заголовку до цього матеріалу стоїть правильно.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua