Художник
Мустафа МУРТАЗАЄВ
Коли їхала на зустріч із Мустафою, відчувала внутрішнє хвилювання, бо мій співрозмовник — незвичайна людина: в обдарованого художника нема долонь, тож картини він малює, затиснувши пензель між двома куксами. Але коли переступила поріг кімнати в гуртожитку, то передусім побачила впевнену в собі людину. І піймала себе на думці, що відчуваю до нього не жалість, як зазвичай до скалічених людей, а повагу. Мустафа, ніби прочитавши мої думки, сказав, що не любить, коли його жаліють, бо почувається тоді як людина другого сорту.
— Як сталося, що ти залишився без долонь?
— Я народився таким. А ще без однієї стопи. Лікарі так і не змогли пояснити батькам причин їхньої відсутності. Серед версій — вплив хімічних речовин: мама працювала на плантаціях бавовни, які постійно обробляли.
— Батьки тобою, напевно, дуже опікувалися…
— Вони завжди ставились до мене як до повноцінної дитини. Мама приділяла багато часу моєму розвиткові. Завдяки їй я навчився писати й читати, а ложкою та виделкою вправлявся так само, як і мої однолітки. Тато опікувався моїм фізичним станом. Я ходив на плавання, займався боксом, бойовим ушу, навіть від підлоги віджимався майже 3 тисячі разів.
— Коли ти ходив у спортивні секції, яким було ставлення навколишніх?
— Спочатку на мене дивилися з подивом. Мовляв, який може бути бокс чи плавання без рук. Але з часом усі до мене звикли. Загалом якось так у житті склалося, що люди, з якими спілкуюсь, не помічають моїх вад.
— А як ти вважаєш, чому так відбувається?
— Коли я був підлітком, батько процитував мені слова з пісні «Машини времени»: «Якщо будеш слабким, опустиш руки, то ти згинеш». І додав від себе: «Або адаптуйся, або не живи, бо тоді світ тебе знищить». Ось я і вирішив, що буду не гіршим за всіх. Тому мене і сприймають, як рівню.
Ось таким бачить себе художник. Фото Богдана МАКАРЕНКА
— Ти вчився у звичайній школі. Як таке диво могло статися?
— Мене не хотіли брати, бо вчителі не уявляли, як можна людину без пальців навчити писати. Чи зможу сам себе обслуговувати? Та після того, як я в усіх на очах намалював вовка, все стало на свої місця.
— Ти ніколи не думав, що це несправедливо — мати таке тіло? Чому я, а не хтось інший?
— Ніколи. Я все сприймаю таким, як є. Якщо я такий, то це моє. Але, щиро скажу, не хочу, щоб хтось ще мав такий життєвий досвід.
— Як ти почав малювати?
— Малюю з шести років. А як це в мене вийшло, і сам не знаю. Просто якась внутрішня сила мене штовхала це робити. Згадую, як підлітком діставався з Привітного в Алушту на заняття в художню школу. Не завжди батьки, у яких підростало ще двоє дітей, мали змогу дати гроші на дорогу. Тому в місто я їхав на автобусі, а назад, зціпивши зуби від болю, ходив пішки по кілька кілометрів з 8-кілограмовим протезом на нозі. Але я ніколи не скаржився, бо хотів навчитися малювати.
— Що тобі допомагає в написанні картин?
— Мені допомагають сни, у них бачу свої картини. Більш того, можу керувати своїми снами — щось додавати чи прибирати зайве. Якщо я задумав написати картину, а для цього потрібні певні знання, яких не маю, то просто концентруюся на роботі, й мені сниться вся потрібна інформація в кольорах та різних символах. У це, напевно, важко повірити. Коли зі мною почали відбуватися такі дива, я злякався, думав, що з’їхав із глузду. Цей дар у мене з’явився після смерті матері. Напевно, від потрясіння, яке пережив.
Пишу те, що підказує серце. Люблю малювати квіти, море, пейзажі. Подобається писати картини за східними мотивами, а також фрукти. Пишу і людей, але не просто людське обличчя чи фігуру, а ауру цієї людини. Якщо не бачу в ній цього світла — над портретом не працюватиму.
— Чи дотримуєшся якихось принципів у роботі?
— Так. Картину пишу тільки раз, а якщо просять написати схожу, то за це не берусь, оскільки вже не відчую її. Енергія змінюється і вимагає написання чогось іншого, може, і схожого на попередній варіант, але це вже буде продовження сюжету, а не копія.
— Що для тебе найголовніше в житті?
— Мати багато терпіння, а не гордості. Звісно, є в мене гордість, яка дивним чином перероджується в терпіння. Гордість і терпіння — це для мене взаємопов’язані поняття. Вважаю, що якщо хочеш писати з душею, то для цього треба багато працювати, а тут без терпіння нічого не вийде. Багато пишу — в мене зараз понад 300 картин.
— Яким бачиш своє найближче майбутнє?
— Навчатимуся далі. Хоч учителі з Києва мені не радять, бо вважають, що це може змінити мій стиль. А я впевнений, що мене вже ніхто не переробить, і свого стилю не зміню. Просто хочу щось узяти для себе з нових технік.
— У тебе немає страху перед майбутнім, адже за три місяці ти повинен покинути стіни навчального закладу?
— Мені не страшно щось змінювати, адже я часто змінював своє життя. Є лише страх нового середовища: з ким мені доведеться спілкуватися і жити поруч.
— Про що мрієш?
— Про поїздку в Італію, щоб там написати картини. Ще мрію відкрити власну майстерню й запрошувати туди колег-художників, про власну виставку, де буде жива музика, а я читатиму свої вірші.
— Ти й вірші пишеш?
— Пишу і непогано співаю. Мої батьки — музиканти за освітою, багато виступали, а я завжди був із ними. Батько непокоївся, що коли відбудеться ломка голосу, то я вже не зможу вільно співати в діапазоні трьох із половиною октав. Але все минуло нормально. Більш того, віднедавна уві сні на мої вірші накладається музика. Маю вже 10 власних пісень.
— Тоді тобі треба заспівати в «Х-факторі»!
— Узяти участь у цьому шоу — теж моя мрія. Тому з нетерпінням чекаю початку нового сезону.
— Що ти любиш?
— Останнім часом найбільше люблю бути наодинці зі своїми думками. Люблю тишу, ліс. Коли приїжджаю в батьківську хату, за будь-якої погоди йду в гори.
— Ти вважаєш себе щасливою людиною?
— Так. Маю надію, що приношу користь своїм існуванням тим, хто мене оточує. Ось навчився, наприклад, робити тайський масаж. Недавно врятував спину свого друга.
— Ти своїми куксами вправляєшся так, що і деякі здорові можуть позаздрити. Чи хотілося б мати здорові руки?
— Мені пропонували операцію, але щоб пришити одну штучну кінцівку, треба мати 50 тисяч доларів. Якщо щиро, то долоні мені й не потрібні. Не хочу жодних маніпуляцій зі своїм тілом. Щоправда, хотів би мати протез, який не знімаючи можна використовувати під час купання в морі. Знаю, що такі протези роблять у Харківському інституті протезування та ортопедії, але на це потрібні гроші.
Людмила ЩЕКУН,
«Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Мустафа МУРТАЗАЄВ. Народився 21 вересня 1977 року в Узбекистані. У 1992 році з родиною переїхав у Крим і оселився в селі Привітному, що біля Алушти. Вчився паралельно у двох школах: звичайній та художній. 2000 року вступив до Сімферопольського художнього училища ім. М.Самокиша. 2007-го вступив до Кримського відділення Київської академії архітектури. Нині навчається на останньому курсі факультету станкового живопису. Має 10 персональних виставок. Його картини знають у Канаді, Німеччині, Польщі, Італії, Голландії.