"Хочеш отримати довідку? Ставай на електронну чергу"

Лариса ДАЦЮК
7 листопада 2012

ЗМІНИ

З адміністративних послуг законодавчо зняли наліт недоступності

Мабуть, серед нас немає тих, хто не бігав по державних інституціях за довідками, аби віднести їх з одних установ в інші. Скільки часу, нервів, а нерідко й коштів «для пришвидшення процесу» було витрачено, ніхто не підраховував. Ситуацію має змінити нещодавно підписаний Президентом України Закон «Про адміністративні послуги». Ним визначено  правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг. Згідно з документом, суб’єкти звернення мають право на безоплатне отримання інформації про адмінпослуги та порядок їх надання через доступ до реєстру, розміщеного на урядовому порталі,  а також через цілодобову урядову телефонну довідку та інформування у ЗМІ.

Сервіс від держави нікому не делегується

Закон передбачає, що кожна фізична особа (зокрема фізособа-підприємець) має право на отримання таких послуг незалежно від реєстрації її місця проживання чи місця перебування. Щодо юридичних осіб, то адмінпослуги вони можуть отримати за місцеперебуванням такої особи або за місцем провадження діяльності чи місцеперебуванням відповідного об’єкта.

Щоб отримати адмінпослугу, слід подати заяву в письмовій чи усній формі. Граничний строк надання послуги визначає закон, а якщо  термін не вказано, то він не може перевищувати 30 календарних днів з дня подання звернення, заяви та документів, необхідних для отримання послуги. Плата за це вноситься одноразово за весь комплекс дій та рішень суб’єкта надання адмінпослуг, включаючи вартість бланків, експертиз, отримання витягів з реєстрів тощо.

Замість Інтернету — пошта

Із середини жовтня у трьох поштових відділеннях Дніпропетровщини вперше в Україні стартував новий пілотний проект «Адміністративні послуги: спрощений доступ через пошту». Ініціативу «Укрпошти» підтримала Дніпропетровська обласна державна адміністрація.

— Підготовка до впровадження пілотного проекту тривала два місяці, — зазначила генеральний директор «Укрпошти» Оксана Плотнікова. —  Нині у Дніпропетровській області діє автоматизований інформаційно-ресурсний центр «Відкрита влада», що надає адміністративні послуги в електронному вигляді за європейськими стандартами. Він координує роботу всіх 35 ресурсних центрів міст та районів області. Перші відділення поштового зв’язку, де можна скористатися цією послугою, розташовані у Кривому Розі, селищі Могилів Царичанського району та місті Марганець.

Мета нового проекту — створення для клієнтів найоптимальніших умов доступу до адміністративних послуг з максимальною прозорістю та легкістю отримання результату. Між іншим, за такою схемою працюють поштові компанії Західної Європи, досвід яких свідчить про успішність такого сервісу.

Механізм спілкування представників влади і громади простий: будь-який громадянин або суб’єкт господарювання може через відділення поштового зв’язку отримати всю необхідну інформацію та консультації стосовно адміністративних послуг. Він може надіслати пакет документів, необхідних для отримання якогось документа в рамках адміністративних послуг. Приміром, надіслати лист, бандероль чи посилку з оголошеною цінністю та описом вкладеного на адресу служби «єдиного вікна», а потім отримати кінцевий документ  через пошту.

Перелік адміністративних послуг, які надають без відвідин кабінету чиновника, чималий. Передусім це видача ордерів на вирубування зелених насаджень, актів обстеження земельної ділянки на наявність зелених насаджень, присвоєння поштової адреси об’єктам нерухомого майна (приміщенню у разі реконструкції нежитлових приміщень, об’єднання житлових приміщень в одне, будівлям у разі незавершеного будівництва, визнання права власності на об’єкт нерухомості за рішенням суду тощо). У списку дистанційних послуг — і встановлення статусу та видача посвідчень (батьків та дитини з багатодітної сім’ї, учасника чи інваліда війни, ветерана праці, дитини війни).

Через пошту можна скористатися й соціальними послугами: отримати субсидії на оплату комунальних послуг, придбати тверде паливо та скраплений газ (видають органи управління праці та соціального захисту населення), отримати довідку про доходи, зокрема пенсії. Все це, сподіваються розробники проекту, полегшить спілкування державних службовців із громадянами. Особливо зручно це буде для жителів віддалених населених пунктів.

ДОВІДКА "УК"

Основними положеннями Закону є: чітке визначення терміну «адміністративна послуга» та «адміністративний збір», можливість подання документів та надання адміністративних послуг в електронній формі, встановлення виключно законами переліку адмінпослуг, вимог до їх надання, включаючи граничний термін, переліку та вимог до документів і підстав для відмови. Сюди ж належить заборона надання органами влади інших платних послуг (окрім адміністративних) та заборона делегувати суб’єктам господарювання повноважень з надання цих послуг.

КОМЕНТАР

Перший заступник начальника
головного управління з питань
регуляторної політики та підпрємництва
Київської міськдержадміністрації
Наталія ШАМРАЙ:

— Особливо важливою новацією цього закону є  норма, згідно з якою забороняється вимагати інформацію, що нею вже володіють органи влади. Це означає, що людям не доведеться брати довідки в одному органі влади і відносити в інший, витрачаючи на це чимало часу. Необхідно буде лише заявити, що потрібно, а державні структури самі з’ясують, витребувавши й переславши потрібну інформацію.

Щоправда, хоч ця норма вже чинна, одразу втілити її в життя не вдасться. Це кажу вже як практик. Спочатку потрібно буде зробити оцифрування баз даних, аби органи влади мали електронний доступ до баз  один одного. Щодо плати за надання адмінпослуг, то береться лише та, яка визначена законом. Приміром, якщо це довідка санстанції, то кошти беруть лише за експертизу. Жодних додаткових зборів не встановлено.

Київ був пілотним проектом, де випробовували норми цього закону. Тож у нас багато вже втілено в життя. Скажімо, дозвільні центри стали складовою центрів надання адмінпослуг. Вони облаштовані електронною чергою та електронним документообігом. У них створено всі умови для обслуговування осіб з обмеженими фізичними можливостями. У столиці вже проведено й децентралізацію, передбачену законом. 23 послуги, які раніше надавали на міському рівні, передано в райони. Тобто вони стали ближчими до споживача. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua