ДОСВІД
Завдяки рециклінгу європейці з перероблених на
місці відходів
там же облаштовують дороги, тротуари тощо
У Європі вимоги до індустрії знесення та утилізації матеріалів будівель щороку зростають. У світі щорічний обсяг будівельного сміття становить до 2,5 млрд тонн. Однак сказати, що більшість будівельних відходів переробляється, не можна. Принаймні так вважає менеджер компанії «Дельта-Х» Максим Коваленко, який зауважує, що повторно в європейських країнах застосовують лише до 30% сміття, а більшу його частину, тобто до 70%, звозять у відвали або піддають термообробці. Однак існує й інша думка.
Ухвалено закон
Для Європейської комісії (ЄК) відходи, що були захоронені, є значною проблемою через їх великі обсяги та екологічну небезпеку, бо містять у собі свинець та азбест, що є небезпечними для здоров’я. Цю проблему в різних країнах розв’язують по-різному, тому ЄК взялася це уладнати, ухваливши відповідний законодавчий акт.
«Відділ із використання відходів ЄК формулює свої завдання наступним чином: різними методами зменшувати укладання будівельного сміття у відвали, водночас збільшуючи платню за відвал; запобігати обмеженню щодо утилізованих відходів; вибіркове знесення будівель має стати важливим чинником для утилізації брухту, яку слід усіляко заохочувати», — зазначає М. Коваленко.
Європейські фахівці радять за можливості переробляти якомога більше сміття на місці. У більшості випадків фінансовий бік справи має ключовий вплив. Тож максимальне стимулювання утилізація отримала завдяки цінам на відвали. Залежно від країни, видів відходів та розташування вартість коливається від 4 до 150 євро за тонну. Ось чому вигіднішою є саме утилізація сміття.
Незалежний експерт Вадим Радченко говорить, що в Європі вже збагнули, що демонтаж та рециклінг тісно взаємопов’язані.
«Ступінь переробки у багатьох країнах є досить високим, і аж ніяк не 30%. З економічної оцінки вигідніше вивозити з будівельного майданчика вже переробленне сміття. Воно менш об’ємне і не потребує додаткових витрат, пов’язаних із доставкою на спеціалізовані майданчики для подальшої переробки. Саме так роблять чимало компаній у Європі», — пояснює він.
Комплексний розвиток території
Однак і це не все. На відміну від пострадянських країн, включаючи й Україну, на Заході перероблені будівельні відходи зазвичай використовують на місці — для обладнання підстеляючого шару під’їзних шляхів, фундаментів під складські, виробничі приміщення, як основу для пішохідних доріжок, внутрішніх гаражів та сільських доріг. Утім, на думку В. Радченка, аби втілити в життя проекти з демонтажу будівель, переробки сміття, а також застосування вторинних матеріалів на місці, треба мати комп?лексні плани розвитку територій, які узгоджуються і швидко корегуються багатьма фігурантами, — місцевою владою, архітекторами, проектувальниками, дорожниками тощо. Але головне, на чому наполягає експерт, — це ухвалення низки законодавчих актів, що сприятимуть розвитку галузі будівельного демонтажу та рециклінгу, які на Заході були ухвалені ще до постанов ЄК. «Наприклад, у Нідерландах ще із 1 січня 1997 року заборонено вивозити на полігони будівельне сміття, яке ще можна переробити. Чимало країн, приймаючи відходи на полігонах, вимагають офіційних документів, які б засвідчували, що сміття переробці не підлягає», — повідомляє він.
Згідно з ухваленим 1996 року законом про економічний рециклінг, у Німеччині реалізується програма, яка є основою для формування правових інструментів цієї справи. Цей документ стимулює виробника до зменшення кількості майбутнього сміття вже на етапі проектування продукції. Ось так стратегічно все продумали хазяйновиті німці! А законодавчі органи Данії та Швеції взагалі «збудували» свої правові акти таким чином, що вони стимулюють усіх учасників ринку до впровадження високих технологій. Відтепер, як переконує пан Радченко, у цих країнах рівень переробки будівельних відходів на рекордній позначці — 90%. Тож якби українські фахівці та законотворці перейняли хоча б третину досвіду своїх європейських колег, то нам усім не лише дихалося б легше, а й можна було б зекономити чимало коштів.