Ігор ПИРІЙ
для «Урядового кур’єра»
Про це міністр економічного розвитку і торгівлі Павло Шеремета заявив під час зустрічі з представниками Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» — Центру громадянського представництва «Життя» та Інституту Медіа Права.
Негативну реакцію громадськості та експертів викликав проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання внутрішньої торгівлі», підготовлений Департаментом розвитку торгівлі Мінекономіки та оприлюднений на офіційному веб-сайті міністерства для публічного обговорення. Цим законопроектом, зокрема, передбачалось введення визначення «спеціалізоване місце торгівлі» — для тих пунктів торгівлі, де частка реалізації алкогольних напоїв і тютюнових виробів становить не менше 60%. Обурення громадськості та експертів у контролі над тютюном викликав той факт, що документ передбачав не лише зниження вартості ліцензії для «спеціалізованих місць», а й відкривав шлях до повернення реклами та заходів щодо стимулювання продажів тютюнових виробів у кіосках і міні-маркетах, які в першу чергу підпадають під запропоновану «спеціалізацію».
«Міністерство цей законопроект не підтримує, але добре, що такі речі є у громадському обговоренні. Я вам гарантую, що цей законопроект не піде від мене (Мінекономіки. — Ред.)», — запевнив громадськість Павло Шеремета.
Щоб забезпечити «законність» повернення реклами тютюну, вказаний законопроект передбачав внесення змін до статті 16 Закону України 3778-VI «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
«У пропонованому Мінекономрозвитку проекті закону передбачається, що більшість точок продажу тютюнових виробів стане «спеціалізованими» та отримає право на проведення заходів з безоплатного роздавання сигарет та їх обміну на тютюнові вироби чи будь-які інші товари, на продаж тютюнових виробів у наборі з будь-якими іншими товарами або послугами та на розміщення інформації з метою стимулювання продажу тютюну безпосередньо на тютюнових виробах та/або їх упаковці», — пояснив Тарас Шевченко, директор Інституту Медіа Права, керівник проекту «Київ без тютюнового диму».
«Немає сумнівів, що надані рекламні можливості були б широко використані тютюновими компаніями в маркетингових цілях, спрямованих на збільшення попиту на свою шкідливу продукцію. Ми знаємо, що основною метою тютюнових компаній є молодь, яку намагаються залучити до куріння через рекламу на заміну тим, хто кинув курити або помер, — зазначив Андрій Скіпальський, голова правління Центру «Життя», експерт Альянсу із виконання Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. — Запропоновані зміни прямо суперечать чинному Закону №3778-VI, який забороняє будь-яку рекламу і стимулювання продажу тютюнових виробів, та Рамковій конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала у 2006 році. Через таке послаблення антитютюнового законодавства будуть створені суттєві перепони на шляху зменшення тютюнового тягаря, який несе наша країна».
Представники громадськості пересвідчилися, що Мінекономіки під головуванням нового міністра чітко відрізняє інтереси тютюнових і алкогольних корпорацій від інтересів державних та підтримує пріоритетність питань громадського здоров’я. Як пам’ятку про це і на майбутнє, громадські експерти подарували Павлу Шереметі постер з лозунгом «Зупинити втручання тютюнової індустрії — справа всіх і кожного».
Коли верстався номер. Законопроект, який міг відкрити ворота для полювання тютюнників на молоді душі, за пропозицією Павла Шеремети було взагалі знято з розгляду, про що міністр повідомив через Фейсбук.