Новітні гаджети стрімко увірвалися у повсякденне життя сільгосптоваровиробників. І як би хто не пручався, доводиться йти в ногу з часом, бо мобільні додатки стають невід’ємною складовою ефективного агровиробництва. AgroPortal.ua розпитав українських аграріїв, чи налаштували вони свої смартфони на аграрну хвилю.

Готовність до МОБІЛізації

Заступник комерційного директора з агротехнологічних питань Торгового дому «Насіння» Віталій Андрющенко каже, що до виходу в поле працює з довідниками та каталогами, а коли бачить посіви, то всю увагу концентрує на тому, щоб роздивитися, доторкнутися, проаналізувати реальний стан кожної ділянки.

«Мені тоді не до різних пристроїв — живе поле вивчаю на дотик. А от молодші колеги одразу радяться із мобільниками. Вони ж вже із смартфонами народилися», — розмірковує він. Каже, спеціальний підрозділ компанії вже взявся за серйозну систематизовану «МОБІЛізацію», розробляє комплексне завдання для спеціалістів. «Для мене особисто було б цінним отримувати онлайн в Instagram чи Viber моніторингову інформацію щодо стану посівів, прогнози небезпек — хвороб і шкідників», — додає Віталій Андрющенко.

Коли позаминулого сезону компанія «Адама-Україна» представляла свій мобільний додаток АДАМА Lab для визначення хвороб та шкідників на регіональних конференціях, журналісти одразу помітили: більшість агрономів, фермерів, керівників господарств ще до кінця презентації встигли завантажити нові програми собі на гаджети.

Учасники проекту «Точка росту» від BASF, котрий об’єднував інноваційні господарства регіонів, захоплено вводили дані і прогнозували свої результати, користуючись фінансовим АгроКалькулятором.

Сьогодні кількість користувачів різних мобільних додатків, які завжди легко подивитися у вільному доступі, теж переконує найзапекліших скептиків: новітні мобільні технології впевнено заходять в агросферу.

Досвідчені — приглядаються

Якщо молоді спеціалісти просто сприймають мобільні інструменти як даність, досвідчені фахівці більш вимогливі. Ґрунтовно обмірковують: а де ж саме вони їм найбільш знадобляться.

Виконавчий директор відділку №1 групи компаній «ТАК» (Київська область) Валерій Касяненко розповідає про початок роботи із програмним забезпеченням від таких світових лідерів, як Syngenta, DuPont Pioneer та Bayer. «Ми вже збираємо метеодані зі спеціальних станцій, — ділиться менеджер. — Хочемо мати інформацію за певний період для ґрунтовного аналізу, щоби вже говорити не просто про погоду, а про клімат  і його вплив на прогнозування хвороб та розвиток шкідників. Головна мета — бути якнайменше залежними від зовнішніх умов для нормальної ефективності».

Обережно приглядається до мобільних інновацій директор ТОВ «Агросервіс» з Черкащини Андрій Шевчук. Каже, новинки не завжди достатньо функціональні на початкових етапах, тому ще буде радитись з експертами щодо їх ефективності: «Ми орієнтуємось на елементи точного землеробства, тому все дуже прискіпливо розраховуємо. І кожен новий інструмент мусить себе показати як дієвий, впливати на кінцевий результат. Особливо там, де це стосується ефективності роботи техніки. Усі дії техніки контролюємо в онлайні. Нам вже замало бачити просто зливи-заливи палива — орієнтуємося на загальну кількість використаного палива  для зведення остаточного балансу. Такої інформації раніше бракувало. А от нова техніка вже обладнана системами останнього покоління».

У відомого науковця та господарника з компанії «Біотех ЛТД» Анатолія Бикіна є побоювання щодо точності діагностики хвороб за допомогою мобільних пристроїв. Переважно через застосування принципу типовості кольору. Каже, що чутливість камери різна, а показники занадто усереднені.

«Ми теж рухаємося до новітніх методів. І кожен агроном хоче бути в тренді. Але поки що мобільні додатки бачу як суто допоміжний засіб. Фанатично вірю в те, що найточнішу відповідь дає лише ретельна рослинна діагностика», — така думка Анатолія Бикіна. Найактуальнішим для свого господарства керівник вважає прогнозування розвитку хвороб, зокрема на картоплі, з огляду на результати багаторічних спостережень. У цьому напрямку «Біотех ЛТД» співпрацює з компанією «Адама-Україна», поставили метеостанції. «Відштовхуючись від зібраних даних, зможемо розпланувати собі і відповідне живлення», — уточнює керівник-дослідник.

Бути в курсі експериментів

Підглянути за всіма експериментами останніх років дозволила користувачам свого оновленого мобільного додатку «Агро-помічник» насіннєва компанія «DuPont Pioneer Україна». Мабуть, розуміли, якими обережними та перебірливими будуть агровиробники, що  захочуть робити власні самостійні висновки. Отже, на інтерактивній карті можна легко знайти свій регіон, дізнатися, які результати на місцевих демополях отримували гібриди Pioneer®  принаймні останні три роки, порівняти продукти між собою за урожайністю та економічними показниками. Менеджер із маркетингу  компанії «DuPont Pioneer Україна» Сергій Резніченко додає: «Інформацію про продукти оновлено вбудованим фільтром, який полегшує підбір кращого гібрида з урахуванням цілей, технологій і кліматичних умов господарства».

Розробник-однодумець

«Ми довго і ретельно працювали над цим продуктом для «DuPont Pioneer Україна», — зізнається розробник програмного забезпечення із компанії MobiMill Дмитро Євстратов. — Цінність такого додатку ще й у тому, що його можна розвивати, розширювати й надалі». Команда MobiMill відома також завдяки унікальному і вже дуже впізнаваному додатку AДAMALab, а також розробками для брендів Nufarm, «Укравіт», «Сесвандерхаве». Розпочалася робота із компаніями ЛНЗ, ТДН, «Лімагрейн» та «Август», «Штефес» і «Селекта».

Замовниками програмного забезпечення, ділиться Дмитро Євстратов, все частіше стають великі дистриб’ютори, яким важливо показати якнайширший і найточніший вибір, обґрунтовано транслювати найефективніше рішення кінцевим споживачам насіння, ЗЗР, техніки. MobiMill підготували продукти для компаній «Бізон-Тех», «Імперія-Агро», «Агроскоп».

«Багато хто в агросфері нині вирішує розробляти для своїх клієнтів мобільні платформи, бо це дуже зручно, просто і функціонально, — додає Дмитро Євстратов. — Важливо, що додатки працюють на полях, де немає покриття мобільними мережами, а це у нас трапляється надзвичайно часто».

В агро — дефіцит ІТ

Замовляє спеціалізовані мобільні додатки під свої потреби і компанія «Агроскоп Інтернешнл», розповідає директор з розвитку бізнесу Олексій Стеценко. «Ми як дистриб’ютори  маємо вести облік рекомендацій для господарств-клієнтів, зворотної інформації від партнерів. Звісно, користуємось й існуючими продуктами. Треба дати надійний інструмент нашим агрономам-консультантам. Системно обґрунтувати їхні рішення. Для цього поєднуємо різні шари інформації — про клімат, погодні умови у конкретній точці, склад ґрунтів, мікрорельєф. Накладаємо карти врожайності минулих сезонів, сівозміни минулих років. Усе це дає можливість спрогнозувати розвиток можливих хвороб. Відповідно, дати поради та рекомендації», — розповідає він.

Щоби зробити такі поради клієнтам максимально точними, а їх формулювання максимально короткими,  «Агроскоп» звертається тільки до ІТ-компаній із досвідом  роботи в агросекторі. «Даємо власну експертизу, задаємо алгоритм, а от вже візуалізація і впровадження — за ІТ-спеціалістами», — розповідає про «кухню» Олексій Стеценко. — Процес створення таких додатків безперервний. Постійно щось вдосконалюємо, тримаючись на зв’язку із розробником програм».

Олексій Стеценко визнає: такі компанії — у великому дефіциті, саме з точки зору досвіду в агробізнесі. «Здавалося б, Україна є одним із лідерів в ІТ-технологіях, і тим не менш агросфері їх відчутно бракує. Наш сектор потребує сучасних ІТ-рішень, бо є експортоорієнтованим і спроможний оплатити послуги компаній-розробників», — вважає він.

Директор з розвитку бізнесу «Агроскоп» розповідає, що агрономи-консультанти компанії користуються мобільними продуктами різних компаній: «У кожного на телефоні встановлено не менш ніж 10 додатків. У мене теж їх 12 чи 13. До речі, найчастіше це прості програми, наприклад, цифрові каталоги компаній-партнерів. Для того щоб орієнтуватися у цінах на ринку, використовую дуже професійну платформу Agritel. Періодично цікавлюся зарубіжними ринками».

Прогресивних фермерів замало

За словами засновника компанії SmartFarming Артема Бєлєнкова, у структурі українського ринку невеликих прогресивних фермерів надто мало, більше великих компаній, які впроваджують централізовані  ІТ-системи. Тому мобільні додатки, якщо і є, то, як правило, стають продовженням певної більшої системи і належать до розряду корпоративних.

«Крім того, ринок мобільних додатків, — уточнює Артем Бєлєнков, — це відкрита ніша — локальних рішень критично мало. І тут не варто орієнтуватися на світові розробки. Тому що з них для місцевих реалій підійдуть одиниці (структура не та, мовний бар’єр і т. ін.)».

SmartFarming впроваджує додаток «Мобільний агроном» на базі 1С, адже це не збільшує кількість систем всередині компанії і прив’язує все до бази 1С.

Начальник управління рослинництва компанії «ІСТ Агро Сервіс» Олег Білан встиг попрацювати у великому холдингу і каже, що було б цікаво для господарств, розкиданих у кількох областях, на різні кластери, мати якусь внутрішню платформу, форум для спілкування: «Тоді агрономи викладали б свою оперативну інформацію, наприклад, про шкідника, який з’явився на певній культурі. Інші вже були б оперативно попереджені. Безцінний досвід, особливо для початківців».

Зараз агроном активно користується каталогами насіння та основних ЗЗР, «Калькулятором агронома». Дуже корисним вважає додаток від компанії «Адама-Україна», за яким експертно радиться щодо розвитку хвороб та  популяцій шкідників.

Добре, вважає, було б накладати дані про розвиток шкідників на кліматичні, погодні показники. «Раніше санітарна інспекція мала спеціальні методики, досліджувала таку залежність і робила прогнози. Якби таке прогнозування можна було б забезпечити завдяки мобільному додаткові, це було б безцінно».

Наш інтерактив про зручні додатки

Із проханням розповісти про мобільні додатки, якими вони особисто користуються, AgroPortal.ua  звернувся і до читачів на нашій сторінці у Facebook. І ми отримали багато відгуків! Несподівано організувався цілий майданчик, де координатами зручних та корисних мобільних додатків користувачі не тільки діляться з нами, але й обмінюються між собою.

Приміром, агроном-практикант з ТОВ «Херсон Інвест Агро» Антон Корчан не просто назвав відомі йому додатки, але й уточнив цінність кожного. Наприклад, Bogballe Spread charts  дозволяє молодому спеціалісту зручно підібрати відповідні налаштування для розкидачів добрив з урахуванням кожного виду добрив. Програма Bean Cam розповість про хлорофіл у листках сої. Для визначення проблем із дефіцитом різних елементів послужить Fertilizer2.0, хоча, визнає молодий агроном, у цьому додатку обмежений список культур. Для вимірювання полів кращим вважає Fields Area Measure, а для ведення звітності і обстеження полів застосовує інструменти інформаційної системи Soft.Farm.

Додаток Yara CheckIT для визначення дефіциту поживних речовин активно застосовує не тільки Антон Корчан, його нам порадили також Олександр Ступенко та Микола Волкогон, який додає ще й ресурс AgPhD. Федір Мальцев радить Geo Area для роботи  із площами полів.

Кілька співрозмовників, зокрема Віктор Коваленко, посилаються на додаток Agritel International. Він буде корисним, коли треба звіритись із цінами на продукцію, прорахувати ринкові ризики.

Окрему «тусовку» облаштували для себе ті, хто цікавиться інформацією про техніку. Тут вітчизняний виробник сільгосптехніки ПАТ «Ельворті» (колишня «Червона зірка») похвалився власним офіційним мобільним додатком «Ельворті Apps», який забезпечує миттєвий доступ до каталогу продукції та всієї свіжої інформації без необхідності відвідування сайту.

Крім того, користувачі розповідають, що суттєво економлять час на аналіз попиту і прорахунок логістики завдяки  мобільному додатку AgroMonitoring. Він об’єднує у собі дошку оголошень купівлі-продажу сільськогосподарської продукції з аналізом залізничної логістики та автовідстаней з елеваторів і населених пунктів на портові термінали.

Омолоджуємося

Із менеджером з маркетингу компанії Syngenta Віктором Галкіним ми зустрілися під час нещодавнього Всеукраїнського хакатону аграрних інновацій — майданчику для спільної творчості аграріїв та ІТ-ішників. Syngenta є постійним учасником та спонсором цієї головної події року на стику двох ключових галузей, а також регулярно запрошує інноваторів показувати свої проекти аграріям просто на полях.

Компанія має у своїй структурі власний ІТ-підрозділ, тому розробляє мобільні додатки самотужки. Зараз вже 10 тисяч її клієнтів скачали та установили собі додатки «Сингента Україна» для професіоналів аграрного ринку та «Енциклопедія чудового урожаю» — для дачників та власників присадибних ділянок. Такі додатки працюють  на двох найпопулярніших платформах — Android та iOS (Apple).

«Особливо нинішнього року ми помітили, що склад учасників наших заходів — конференцій, днів поля — дуже омолодився, — ділиться спостереженнями Віктор Галкін. — Звісно, для них природним є використання спеціалізованих гаджетів у роботі».

ІТ + АГРО

Консультантом-ментором на цьогорічному Всеукраїнському агрохакатоні був і Олексій Стеценко з компанії «Агроскоп». Каже, дуже важливо, що є нові проекти, які концентруються на  ключовій потребі — прогнозуванні результатів залежно від прийнятих рішень протягом сезону вирощування.

«Надзвичайно важливо також мати чітку інформацію про конкретні ділянки, — уточнює Олексій Стеценко. — Що саме на них вирощувалося у минулі роки і що маємо зараз. Адже об’єктивна статистика фактично відсутня. Ніхто достеменно не назве площі, наприклад, під соняшником чи соєю в Україні. Багато суперечливих даних стосовно власників земельних паїв та тих, хто їх реально обробляє».

Консультант радить агрокомпаніям обов’язково брати участь у хакатонах, професійно спілкуватися зі спеціалістами ІТ-галузі: «Без інновацій нашому агросектору не вийти на належний рівень. Багато з ІТ-ідей здатні розвинути агрогалузь і зробити український агробізнес більш конкурентним». 

Ірина САДОВА,
AgroPortal.ua