Як людина, що не любить ходити по різних інстанціях, і як платник податків, який хоче знати, чи доцільно використовують бюджетні кошти, з нетерпінням чекатиму, коли запрацює проект «Електронне місто» (Smart Sitу), про запровадження якого недавно оголосила влада Дніпропетровська. Проект має не тільки перевести в електронний формат всі основні адміністративні послуги міськради, запровадити електронну систему документообігу та звернень громадян, а й зробити відкритими бюджет і рішення в системі ProZorro. Крім того, передбачено запровадження електронного квитка, медичної картки пацієнта тощо. Після успішного запуску «Електронного міста» доступними стануть бухгалтерії комунальних підприємств і адмінпослуги, які можна отримати не виходячи з дому.

Розпочати вирішили з найбільш довідкоємної сфери — житлово-комунального господарства. Як розповіла координатор волонтерського проекту «Електронне місто» у Дніпропетровській міськраді Дар’я Біла, 13 звичайних паперових заяв об’єднано в одну електронну послугу. «Для цього з домашнього комп’ютера через портал I-Gov (згодом це буде єдиний портал Дніпропетровська, на якому й надаватимуть послуги) потрібно заповнити необхідні поля. Якщо законодавством передбачено довідку у паперовому форматі, доведеться таки прийти — лише один раз, аби забрати її. В іншому разі досить просто роздрукувати отриману інформацію. Щоправда, деякі комунальні підприємства гальмують перехід на електронний формат через небажання співпрацювати, посилаючись на брак комп’ютерів і доступу до інтернету», — зазначила вона.

завдяки новому електронному ресурсу можна буде залишити петицію або проголосувати за певне рішення влади. Фото Володимира ЗAЇКИ

На думку ІТ-волонтера засновника проекту «Фісон» Дмитра Томчука, «Електронне місто» зможуть побудувати лише ті люди, які будуть по-іншому мислити.

«Необхідно, аби дніпропетровці зрозуміли, що таке Smart Sitу. Адже це розумне та зручне для жителів місто. Необхідно прищеплювати людям філософію взаємоповаги», — каже він і наводить найкращі приклади. Це оновлені проекти місць для паркування та запровадження картки містянина. Остання дасть змогу встановити зворотний зв’язок жителів Дніпропетровська з міськрадою, впливати на рішення влади.

Як розповів Дніпропетровський міський голова Борис Філатов, реалізовуватимуть проект «Електронне місто» найкращі фахівці ІТ-галузі. З-поміж консультантів — естонський експерт агентства електронного уряду Яніка Мерило. «Приклад Естонії в цій галузі вражає. Це передовий досвід для всіх європейських країн. Ми хочемо його запозичити», — сказав Борис Філатов.

У Дніпропетровську беруть до уваги як естонський досвід, так і запроваджують розробки, протестовані в інших містах України. На думку Яніки Мерило, важлива не лише відкритість, а й ефективність. «Можна просто відкрити бюджет, де будуть незрозумілі цифри. А можна викласти все в деталях, аби було зрозуміло, які кошти і на що витрачають. Бази власників майна і нерухомості мають бути відкритими. Документообіг — це основа всього», — вважає вона.

За її словами, головним принципом у впровадженні проекту Smart Sitу має стати захист персональних даних. Люди мають право контролювати, хто запитує їхні дані.

Розробники проекту планують створити портал Дніпропетровська з прив’язкою до ідентифікації особи кожного містянина. На цьому електронному ресурсі можна буде побачити всі процеси, які відбуваються в місті, залишити петицію або проголосувати за певне рішення ради.

До речі, в Естонії понад 700 громадських пунктів доступу до інтернету: 51 на 100 тисяч осіб — один з найвищих показників у Європі. Більшість із них розташовані в бібліотеках і громадських будівлях по всій країні. Wi-Fi є майже скрізь (зазвичай він безкоштовний) — у громадському транспорті, в лісі, на пляжі тощо.

Існує 1127 зон з бездротовим інтернетом. Наявність мережі можна подивитися на інтерактивній карті на спеціальному сайті. 

КОМПЕТЕНТНО

А як усе працює в Естонії?

Вадим Шебанов,колишній перший заступник Дніпропетровського міського голови, екс-керуючий справами Дніпропетровської міськради:

— Е-врядування в Естонії, яка є піонером у цій галузі, діє з 2000 року. Насамперед там почали з електронних податкових декларацій. Потім було паркування тощо. Впровадили електронні картки резидентів, за допомогою яких можна зареєструвати фірму, вести бізнес, подавати митні і податкові декларації. Такі картки можуть бути і не в громадян Естонії (їх можна купити за 50 євро на три роки). Для естонців ID-картки обов’язкові з 15 років. За такими картками можна навіть голосувати на виборах (з відповідного віку). Так на кожних місцевих виборах естонці заощаджують по 500 тисяч євро.

У міськрадах Таллінна і Тарту завдяки електронному сервісу час підписання документа скоротився з 15 до трьох днів, і будь-який громадянин бачить, де і як цей документ проходить візування. Ключовий момент — захист персональних даних. Якщо якийсь чиновник або співробітник поліції заходив на вашу сторінку, ви це побачите і можете запитати, чи мають вони відповідне рішення суду, інші об∂рунтування для цього.

До речі, 95% рецептів лікарі Естонії виписують через інтернет. Отже, немає потреби бігти по них у поліклініку.