ЖКГ. Проблеми технічного обслуговування й експлуатації ліфтів у житлових будинках — важлива складова реформи житлово-комунального господарства, актуальність якої з часом лише збільшується. Рівень фізичного і морального зносу ліфтового господарства країни надто високий. Наприклад, за статистикою Мінрегіону, у житловому фонді з понад 94,2 тисячі підйомників у задовільному технічному стані лише 43%. А 53,4% всіх ліфтів «бігають» понад 25 років і, згідно з вимогами Державних стандартів, потребують проведення експертної оцінки щодо подальшої експлуатації. Приблизно 3 тисячі підйомників не працюють взагалі. У занедбаному стані й диспетчерські системи, більшість з яких відпрацювали 20 і більше років, а нові практично не будуються і не вводяться в дію.
Утім, ліфти належать до загального майна будинку нарівні з іншими будівельними й інженерними конструкціями. Отже, вони є спільною власністю господарів квартир, які залучають до контролю за станом цього блага цивілізації спеціалізовані дозвільні організації і платять за його утримання та обслуговування згідно з чинним законодавством, виходячи з одного квадратного метра загальної площі квартири. А отже, мають право розраховувати на справний стан та безпечну експлуатацію ліфта.
Протягом року на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 1500 звернень, у яких заявники просили відновити роботу ліфтів, налагодити їх обслуговування, повідомляли про аварійні випадки. Найбільше звернень було від киян, жителів Дніпропетровської та Запорізької областей.
Так, пенсіонерка з м. Дніпропетровська нарікала на те, що вже протягом місяця ліфт у її будинку не працює. Управління житлового господарства Дніпропетровської міської ради поінформувало, що ТОВ «Ліфтремонт» відновило його роботу. А пенсіонерка, інвалід II групи з міста Кривий Ріг, що на Дніпропетровщині, звернулася з приводу незадовільної якості обслуговування ліфтів: у будинку, де вона мешкає, не проводиться огляд технічного стану, не дотримуються належних санітарно-гігієнічних норм. За інформацією виконкому Криворізької міської ради КП «Житлово-експлуатаційна організація № 35», проведено обстеження ліфта й встановлено: він у робочому стані, в кабіні прибрано.
Жителька Ковпаківського району м. Сум поскаржилася на 4-годинну зупинку ліфта, зауваживши, що загалом він несправний вже впродовж трьох років. Заявниця зверталася до КП «Сумижитло», Сумської міськради. Проте й досі підйомник періодично не працює. За результатами розгляду звернення КП «Сумижитло» Сумської міської ради повідомлено, що зупинка ліфта виникла через несправність механізму відкривання дверей шахти 2-го поверху. Після проведених ремонтних робіт підйомник працює в звичайному режимі. Для усунення неполадок знадобилося два дні після реєстрації звернення.
Експерти ж відзначають, що розв’язання проблем у цій сфері напряму залежить від вдосконалення механізмів тарифоутворення за цю послугу, визначення дієвих механізмів фінансування робіт з капітального ремонту, модернізації, заміни та впровадження єдиного реєстру ліфтів у країні.
Загалом за період з 8 по14 грудня на урядову «гарячу лінію» надійшло 41 697 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 399 звернень.
0-800-507-309 — Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 – для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua