ПРИРОДОЛЮБИ
Говорити з дитиною про проблеми довкілля ніколи не рано
Не всі малюки із задоволенням ходять у дитячі садки. Деякі переступають поріг дошкільного закладу зі сльозами на очах. І батькам доводиться вмовляти своє чадо залишитися з вихователем, обіцяючи заробити гроші на чергову ляльку, іграшковий автомобіль чи, наприклад, поїздку в зоопарк. І таких стимулів із магічною, заспокійливою дією у батьківському арсеналі має бути безліч.
Але в березні цього року вихованців дитячих садків одного з районів Києва ніби підмінили. Малюки наввипередки бігли в групи, щоб першими подивитися, чи проросли за ніч на підвіконні насінини, які вони дбайливо посіяли у вазони й поливали.
Такі еко-куточки, де діти вчилися піклуватися про рослини, з’явилися в дошкільних закладах Шевченківського району столиці завдяки навчально-інформаційній програмі з екологічного виховання «ЕкоСім’я від А до Я», ініційованій ТОВ «ХіПП Україна», яку підтримала міська влада. У рамках програми дитсадки взяли участь у конкурсі міні-городів, перемога в якому наприкінці травня здобула кращим городникам подарунки від компанії. Переможених не було. Всі без винятку заклади отримали призи — інтерактивні розвиваючі ігри. А в три найкращі дитсадки поїхали набори конструкторів. Перше місце виборов дитсадок № 155, який отримав ще й титул природолюба. Завідуюча дошкільним закладом Ірина Кислюк зауважує, що екологічну культуру дітям тут прививали й досі, але робили це інакше — теоретично. Практичні ж заняття сподобалися малюкам більше.
— У нашому закладі виховують дітей із захворюванням органів дихання та серцево-судинної системи, і вихователі та їхні помічники ретельно стежать за чистотою, в тому числі за тим, щоб малюки не бруднили руки, — каже вона. — Але компанія надала екологічно чисті матеріали (вазони, землю, насіння), тому хлопчики й дівчатка могли робити все своїми рученятами з маленькою підказкою дорослих. Вони також самостійно фотографували результати своєї праці, а потім разом із батьками надсилали фото в компанію. Тож подарунки, які діти отримали, вони заробили самі — чим і пишаються. До речі, до іграшок, принесених з дому, малюки ставляться інакше. А програма в межах садочку триває. З підвіконь рослини «переїхали» на клумби і діти продовжують поливати їх, чекати урожаю квасолі та інших культур.
У рамках програми дошкільнятам також показували інтерактивні вистави. Діти, ставши безпосередніми учасниками казки, разом з її позитивними героями засвоювали правила екологічно правильної поведінки, а також перевиховували негативних героїв, які розкидають у лісі сміття, пляшки. Тобто вчилися відповідально ставитися до природи і свого здоров’я. Головне, щоб у подальшому житті вони свідомо обирали здоровий спосіб життя в гармонії з навколишнім середовищем, відчували себе не байдужими спостерігачами, а друзями та захисниками природи, каже представник компанії «ХіПП Україна» Нонна Мартинова.
Саме тому, за її словами, компанія і привертає увагу суспільства до раннього екологічного виховання. Під час реалізації програми також вийшла книжка для дітей, розроблена психологами і вихователями. На її сторінках слоненя Хіппуня дає поради, як дружити з природою та оберігати все живе. До речі, книжка надрукована на екологічно чистому папері з використанням нетоксичних фарб. А щоб охопити програмою якнайбільше сімей, в соціальній мережі Facebook компанія відкрила сторінку — екологічний університет, де поради батькам, які хочуть навчити своїх чад екологічній грамоті, дає дитячий психолог. На цій сторінці також пройшов фотоконкурс — краща екосім’я. Найбільш переконливими щодо дружнього ставлення до природи стали фото сім’ї Хомутянських (було 30 родин-учасниць), яка має тепер комплект із трьох велосипедів. Друге місце було відзначено електромобілем, ще три родини отримали екологічний транспорт — велосипеди — для своїх дітей.
Батьки та вихователі задоволені програмою, а діти просто у захваті, резюмує Нонна Мартинова. Тому компанія стовідсотково продовжить її, планує зробити його всеукраїнською, щоб охопити якомога більше дітей, і сподівається на активну підтримку місцевих органів влади. Очевидно, наступними, куди завітають герої інтерактивної вистави, будуть міста-мільйонники.