АКТУАЛЬНА ТЕМА
Головна складова безпеки автотранспортного руху — якісна дорога
Від Запоріжжя до найближчого моря — Азовського — автівкою 3 години їзди, а до Чорного — не більше шести. Теоретично, якщо вирушити зранку, то вже до обіду можна дістатися узбережжя і зануритися у лагідні хвилі морського прибою. Втім, насправді не завжди стається так, як гадається.
Дороги ще й досі наче після війни
Для транзитного автотранспорту, до речі, не тільки з відпускниками, а й для вантажоперевізників, дороги Запорізького краю стають нездоланною перешкодою передусім через їхній незадовільний технічний стан, а також через обмежені пропускні можливості мостових переходів (мости Преображенського розміняли шостий, а автомагістраль на греблі Дніпрогесу — дев’ятий десяток років і потребують капітальних ремонтів та радикальної реконструкції).
І не дивно, бо за висновком експертів видання Weekly.ua, які провели опитування по регіонах України щодо безпеки дорожнього руху, Запорізька область посідає найвищі щаблі у рейтингу за кількостю ям на дорогах. За даними фахівців, загальна площа небезпечних ділянок на дорогах країни становить понад 11 млн кв. м, а безпосередньо в Запорізькій області— понад 4 тис. кв м.
Тож історія з маленькою ізраїльтянкою, що колись трапилася на запорізьких дорогах і вже встигла стати анекдотом, залишається актуальною й понині. Тоді сімейна пара із Ізраїлю разом з малою дочкою приїхала до родичів у Запоріжжя на гостини. По дорозі з аеропорту дівчинка, щоразу на вибоїнах високо підстрибуючи на задньому сидінні автомобіля, уважно роздивлялася дорогу і, врешті, запитала: «Мамо, а тут також бомбардують?»
На щастя, над Запорізьким краєм мирне небо. Та все ж таки чи не на кожному десятому квадратному метрі дорожнього покриття фіксуються ями і вибоїни, які створюють небезпеку для життя людей. Типова картина для запорізьких доріг: у «Таврії», що рухалася по вул. Нижньодніпровська в обласному центрі на дозволеній швидкості і раптово потрапила одним колесом у величезну вибоїну, лопнуло колесо. Авто винесло на стовп на узбіччі, а потім кинуло у протилежний бік, де у цей час стояли двоє людей. Випадково ніхто не постраждав.
Автопоїзди, оминайте греблю!
Через поганий стан дорожнього покриття трапляються і дорожньо-транспортні пригоди з тяжкими наслідками на автомагістралі Дніпрогесу. Останнім часом їх сталося кілька. Приміром, зіткнулися два легковики та маршрутний мікроавтобус. Серед постраждалих — четверо пасажирів маршрутки та водії автівок. Людям надали допомогу і доправили їх до лікарні: стан двох з них лікарі оцінили як важкий.
Почасти такі аварії трапляються тут саме у години пік. Через них виникають величезні дорожньо-транспортні затори, і рух з одного берега Дніпра на інший буквально паралізується, бо мости Преображенського, які за певних обставин мають взяти на себе додаткове навантаження, морально застарілі — не розраховані на сучасний вантажопотік.
Ремонт проїжджої частини греблі Дніпрогесу було проведено півтора року тому: саме 31 грудня 2009 року ремонтники завершили перший етап її реконструкції. Нагадаємо, що дорога була в аварійному стані через вібраційне руйнування та гідрохімічну корозію несучих конструкцій дорожнього полотна. Такі роботи, за свідченням фахівців, тут проводилися вперше за останні 35 років! Їх кошторис сягнув 7,7 млн грн. Кошти були виділені із держбюджету.
До того часу ця автомагістраль перебувала на балансі міського бюджету, та з огляду на її загальнодержавне значення (нею прямували і транзитні вантажоперевізники міжнародного сполучення, які спричиняють найбільшу руйнацію дорожнього покриття) у міській казні не вистачало коштів на її належне утримання, тож прийняли рішення про передачу цієї дороги на баланс енергогенеруючої компанії «Укргідроенерго», якому безпосередньо підпорядковується Дніпрогес. Нині станом дороги опікується керівництво ГЕС.
Також, і міська влада не умиває рук. За словами головного інженера місцевого комунального підприємства «УКС міськвиконкому» Володимира Грицаєнка, полотно після нещодавно проведеного ямкового ремонту перебуває у задовільному стані. Втім, все ж таки потребує прискіпливої уваги фахівців. До речі, при підписанні акта передачі його з балансу на баланс йшлося про те, що після завершення будівництва нових мостових переходів через Дніпро у Запоріжжі греблю закриють для переїзду на капітальний ремонт.
— Дорога на греблі нині безпечна, — запевнив авторку цих рядків Володимир Грицаєнко. — При належному догляді з боку власника вона успішно у робочому режимі дочекається завершення будівництва нових мостів.
Начальник управління з питань транспортного забезпечення та зв’язку міської ради Юрій Дроздов запропонував обмежити влітку рух транзитного транспорту вантажопідйомністю понад 24 тонни. Величезним фурам заборонено рухатися міськими магістралями вдень з 9.00 до 18.00. Такі заходи сприятимуть збереженню у належному стані дорожнього покриття і врятують його від деформації під впливом великогабаритних вантажівок в умовах, коли асфальт плавиться від літньої спеки.
Що ж до підвищення рівня безпеки при переїзді греблею, то працівники ДАІ наполягають на дотриманні водіями швидкості руху, що не повинна перевищувати 40 км на годину. Як повідомив заступник начальника міського відділу ДАІ у Запорізькій області Вадим Стеценко, спеціалізований наряд ДПМ з «Радаром» нестиме тут цілодобове чергування.
Українські дороги у всій красі. Фото з сайту livejournal.com
Якість залежить від кількості
Стан доріг залежить від кількості вкладених у них коштів та від якості ремонтних робіт. Оскільки більшість шляхів у Запорізькій області перебувають на балансах селищних та сільських рад, а в місцевих бюджетах немає ресурсу для оновлення асфальтового покриття, все стає зрозумілим. Однак проконтролювати ремонтників можна без особливих труднощів. Нещодавно в Інтернеті випадкові свідки виклали відео, на якому зафіксували дорожників, що кладуть асфальт просто в калюжі.
Варто сказати й те, як витрачаються виділені з бюджету кошти. Торік із 92 млн грн, витрачених на ремонт доріг Запорізької області, тільки 18 млн використали за призначенням, решту витратили на благоустрій прилеглих територій (косили траву, фарбували бордюри). Аналізуючи результати діяльності відповідних служб у цій сфері, голова постійної депутатської комісії облради з питань економічного розвитку, промислової політики та інвестицій Володимир Шамілов поставив низку запитань. Приміром, чому квадратний метр капітального будівництва доріг з урахуванням розробки проектно-кошторисної документації та іншими заходами обходиться у 49 грн, а поточного ремонту — у 142 грн?!
Тож розв’язання проблем з дорогами взяв під особистий контроль голова облдержадміністрації Борис Петров. На черговому засіданні регіональної ради з питань взаємодії органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади розглянули ситуацію щодо фінансування будівництва та утримання автомагістралей. За інформацією начальника служби автомобільних доріг в Запорізькій області Володимира Войтенка, із запланованих 147, 3 млн грн майже 71,5 млн спрямують на ремонт доріг загальнодержавного значення. Крім того, разом з реконструкцією і ямковим ремонтом діючих доріг передбачається й будівництво нових об’єктів — зокрема об’їзної траси для транзитного автотранспорту на найнапруженішому південному напрямку — у Мелітополі. Із держбюджету на реконструкцію та ремонт доріг цього року виділяється субвенція в обсязі понад 53 млн грн.
— Всі роботи мають бути виконані якісно і підтверджені прозорими та зрозумілими офіційними документами, щоб наприкінці року ми не шукали, куди поділися кошти і чи були вони використані за призначенням. — сказав голова облдержадміністрації. — Нецільове використання державної субвенції неприпустиме.
Є гроші — магістралі будуть
На територіях області вже освоюють кошти, виділені на реконструкцію доріг. Роботи ведуться на шляхах у кількох районах.
— Укладено понад сотню договорів з організаціями на проведення робіт. Впевнений, що ми ефективно використаємо кошти, враховуючи, що питання будівництва та реконструкції доріг перебуває під особистим контролем Президента, — зазначив керівник області під час робочої поїздки до Оріхівського району, в ході якої ознайомився з ходом ремонтних робіт на дорогах. — Також ми домовились про систему контролю з боку місцевої влади, головна умова — без їхньої згоди акти виконаних робіт з реконструкції доріг підписані не будуть.
Що ж до будівництва мелітопольської об’їзної дороги, то перші 5 млн грн із запланованих 139 вже надійшли. На часі — вирішення першочергових завдань щодо затвердження проектно-будівничої документації та виділення райрадою відповідної земельної ділянки.