У Миколаївській області ремонт шляхів місцевого значення та вулиць населених пунктів здійснюють за рахунок власних ресурсів районів із залученням спонсорів та використанням як бюджетних, так і позабюджетних коштів місцевих рад. Таке завдання поставив голова облдержадміністрації Микола Круглов на виконання доручень Президента України.
За словами начальника управління інфраструктури облдержадміністрації Едуарда Волошиновича, проведено роботи з поточного ремонту доріг загальною протяжністю близько 200 кілометрів та ямкового ремонту загальною площею близько 52 тисяч квадратних метрів на суму майже 1,6 мільйона гривень. «Важливо, що в деяких населених пунктах, де раніше ніколи не було твердого дорожнього покриття, нині прокладають так звані білощебеневі дороги, які в експлуатації показали себе непогано, особливо у сільській місцевості», — зазначив начальник управління.
Ремонт «по-білому»
На початок вересня кращими районами з виконання завдання голови облдержадміністрації є Баштанський, Братський, Веселинівський, Вознесенський, Єланецький, Жовтневий та Новобузький. На особливу увагу заслуговує досвід Жовтневого району, який уже протягом трьох років на території сільських та селищних рад будує нові дороги, використовуючи відходи переробки глинозему ТОВ «Миколаївський глиноземний завод» — вапняковий щебінь, який у народі називають недопалом.
— Спочатку були розмови, що цей матеріал радіоактивний і завдає шкоди здоров’ю, — розповів перший заступник голови Миколаївської облдержадміністрації Геннадій Ніколенко. — Саме тому фахівці провели дослідження і зробили висновок, що вапняковий щебінь — сертифікований матеріал, а це означає, що він не шкодить здоров’ю людей. Крім того, цей недопал після дощу ніби бетонується, і в результаті отримуємо досить міцне дорожнє покриття.
Якщо говорити про технологію, яку застосовує Жовтневий район, то першу дорогу вапняковим щебенем було побудовано ще 2008 року. На сьогодні найактивнішими громадами, які ремонтують та будують нові дороги у «білому» варіанті, є Лиманівська, Мішково-Погорілівська, Шевченківська, Воскресенська та Галицинівська сільські ради, які для проведення ремонтних робіт залучають як бюджетні залишки, так і позабюджетні кошти.
Зокрема, в селі Галицинове цього року на будівництво доріг у «білощебеневому» варіанті із різних джерел фінансування було витрачено близько 300 тисяч гривень та відремонтовано понад 10 кілометрів доріг. Адже вартість одного квадратного метра нової дороги — від 25 до 32 гривень, а така сама площа асфальту — понад 250 гривень. Сільський голова Галицинового Іван Назар відзначає переваги такої методики: «Вона дає змогу швидко, якісно та відносно недорого робити дорожнє покриття на вулицях нашого населеного пункту. Річ у тому, що головна проблема Галицинового — водопостачання, тож поки цю проблему повністю не розв’язано, про жодні асфальтовані дороги не може йтися, адже часто проводять земельні роботи, і жодне дорожнє покриття цього не витримає. Із 15 кілометрів комунальних доріг у нас залишається лише 3,5 кілометра, що потребують ремонту. Люди задоволені, а для нас це головний показник ефективності роботи».
Тепер — без змінного взуття
Місцеві жителі розповідають, що раніше після дощу вулицями неможливо було пройти, і тому всі носили із собою змінне взуття. Нині ж після опадів дорожнє покриття не псується, немає багнюки, як раніше, і якість нових доріг повністю влаштовує. Жительки села Ольга Голуб та Наталя Шиян, які все своє життя прожили в Галициновому, запевняють, що тепер до їхніх домівок можна дійти та доїхати у будь-яку погоду. Цього люди чекали роками.
У Лиманівській сільській раді, одній з найактивніших з ремонту доріг у «білому варіанті», за словами сільського голови Наталі Панашій, у самому селі Лимани вже відремонтовано близько 85% вуличного дорожнього покриття, а в с. Лупареве цього року побудовано дві нові дороги, і цю роботу буде продовжено наступного року.
— 2013-го на ремонт доріг наша сільська рада витратила майже 540 тисяч гривень, — розповіла Лиманівський сільський голова. — На балансі у нас 34 кілометри дорожнього покриття, над ремонтом якого місцева влада спільно з райавтодором працює системно вже третій рік. Найбільш проблемними були вулиці, розташовані ближче до берега річки, тому що раніше після опадів цими дорогами не можна було ні проїхати, ні пройти. Нині люди задоволені, що якість дорожнього покриття наших вулиць така, що не дає змоги їм після дощу перетворюватися на багнюку.
Крім того, в с. Лимани нещодавно було відремонтовано вул. Піщану, на якість дорожнього покриття якої були постійні нарікання. Звісно, можна довго сперечатися з приводу того, що такі дороги — не «євростандарт». Але головним показником ефективності нових способів ремонту доріг має бути те, що люди цінують заходи, яких вживає районне та місцеве керівництво для забезпечення проїзду швидкої допомоги та автотранспорту до населених пунктів області. Та й просто для комфортного пересування місцевими дорогами.