"Дмитро ВОРОНА: «Відкриватися реєстри повинні тоді, коли суспільство готове до цього»"

27 грудня 2013

Голова Державної Дмитро ВОРОНА
реєстраційної служби України  
Дмитро ВОРОНА

Рік, що минає, розпочався для Державної реєстраційної служби України (Укрдержреєстр) зі скарг громадян на погане обслуговування у територіальних відділеннях структури. Зокрема, було чимало нарікань на черги та рівень надання консультацій. Але служба змогла не лише розв’язати ці проблеми, а й значно поліпшити умови надання реєстраційних   послуг. Про нинішній формат спілкування Укрдержреєстру з клієнтами та заплановані зміни у роботі служби наша розмова з її очільником Дмитром ВОРОНОЮ.       

 Пане Дмитре, як вдалося врегулювати ситуацію зі скаргами?

— Ми проаналізували ситуацію, що склалася на початку року, і з’ясували, що  найчастіше нарікали на нашу роботу люди, які в повсякденному житті не працюють із документами та мають складнощі у їх заповненні. Тому довідкову інформацію, яка розміщується на стендах у відділеннях, намагаємося подавати зрозуміло, за єдиними стандартами в усіх регіонах.

Також наші співробітники пройшли тренінги, де їх вчили спілкуватися з людьми, уникаючи конфліктів. А ще, наприклад у Києві, приміщення відділення поділили на дві частини: одне для консультацій, друге — для прийому. Тобто спочатку людина з пакетом документів звертається до консультанта і, якщо є всі документи, подає їх на реєстрацію. Так вдалося розвести дві черги і відсіяти 60% людей, які приходили лише за консультаціями.

80% інформації закрито 

 Якими реєстрами нині можна користуватися через Інтернет, а які закриті, і щоб отримати інформацію, треба звернутися в Укрдержреєстр?

— Загалом Укрдержреєстр працює з понад десятьма реєстрами. Найбільш відомі громадянам реєстри юросіб та фізосіб-підприємців; громадських об’єднань, політичних партій, друкованих ЗМІ; речових прав на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельні ділянки); актів цивільного стану (РАЦСи). Перші два відкриті й ознайомитися з ними можна на сайті служби, а два останні закриті, тому інформацію з них у разі потреби можна отримати у формі витягу, звернувшись до наших відділень.  

Плануємо відкрити реєстр РАЦСів, тобто дані про народження людей, їхній статус, а також про померлих, щоб запобігти фальсифікаціям, шахрайствам. Звісно, доступною буде загальна інформація, а персональні дані — захищеними.  

З відкриттям реєстру прав на нерухомість є проблеми, адже громадяни  бояться можливих зловживань через те, що оприлюднять, скажімо, всі дані про місце проживання пенсіонерів, літніх людей тощо. А загалом, відкриття будь-якого реєстру (це і світова практика) має відбуватися тоді, коли громадяни будуть готові до цього. Наприклад, публічність реєстру підприємців виправдана, бо вони хочуть легально займатись бізнесом, тому й відкривають інформацію про себе. У випадку з нерухомістю йдеться про особисте, тож і питання дуже болюче. І держава, якщо й піде на публічність цього реєстру, то лише після серйозних громадських обговорень, консультацій.

Нюансів справді багато. Наприклад, чи варто відкривати дані про держслужбовців, у тому числі працівників правоохоронних органів, суддів,  про свідків. Тож поки що 80% інформації є і має бути закритою. 

Громадяни активно користуються наданою можливістю отримання  послуг Укрдержреєстру через пошту. Фото Володимира ЗAЇКИ

 Який бізнес у цьому році був найбільш цікавий людям? 

— Трійка лідерів — сфера послуг (торгівля за рахунок приватних підприємців) — 51% від новостворених суб’єктів господарювання, ІТ-бізнес — 9%, автомобільні перевезення — 6%.       

  Чи стала у пригоді громадянам нещодавно надана можливість отримання послуг служби через пошту? Скільки це коштує?

— Жодного збільшення вартості послуг не відбулося — оплачується лише  поштове відправлення. А надаємо через пошту такі послуги: реєстрація і ліквідація бізнесу, внесення змін до статутних документів та змін про місцезнаходження суб’єкта господарювання, державне підтвердження документів (проставлення апостилю), надання витягів, виписок із реєстрів бізнесу і нерухомості.

У середньому, щотижня у службу поштою надходить 150—200 пакетів документів. І заявник може обирати зручний для себе спосіб отримання відповіді — кур’єрською доставкою, поштою або безпосередньо в Укр?держреєстрі.

І зручно, і дешевше

 Ви нині працюєте з архівами. Як просувається ця робота? 

— Завершуємо переведення з паперових носіїв на електронні архівів РАЦСів за 1950—1995 роки. В деяких регіонах, де менше інформації,  оцифрували дані й за 1940 роки. Наступний етап — 1996—1998 рр.

Стосовно архівів нерухомості, то в першому читанні прийнятий законопроект №2049а, який врегульовує їх передачу від БТІ до Укрдержреєстру. І лише після набуття чинності цим документом можна сподіватися на виділення фінансування для оцифрування цих даних, що дасть змогу службі розвивати сучасний сервіс — електронний реєстр речових прав на нерухоме майно. Сам електронний реєстр нерухомості ведеться в державі з 2003 року, а в Києві і Севастополі з 2009-го. А вся інформація до введення цього реєстру зберігається в архівах БТІ.

 З початку року нотаріуси отримали функції держреєстраторів. Скільки угод проходить через них і чи не подорожчали їхні послуги? 

— Насамперед зазначу, що нотаріуси як держреєстратори прав власності на нерухомість з 1 січня працюють з операціями на вторинному ринку. Новозбудовані об’єкти реєструє Укрдержреєстр, а вже потім, під час вчинення якихось дій (продажу, дарування тощо), нотаріус зареєструє всі дії і посвідчить угоду. До Укрдержреєстру доцільно звертатися, якщо є спірні питання щодо власності.

На жаль, за останні 20 років накопичилося дуже багато договорів купівлі-продажу, посвідчених у нотаріусів, які потім не реєстрували в БТІ. Тож ми розгрібаємо завали, отримані від системи БТІ. На це потрібен ще мінімум рік.

Нині на ринку 40% угод «закривають» нотаріуси і 60% — Укрдержреєстр. Щодо вартості послуг, то вона і у приватних нотаріусів, і у державних кардинально не змінилася. Тепер нотаріуси просто включають у неї всі державні мита, які раніше сплачувалися через банк. Це зручно. Наприклад, за держреєстрацію права власності на нерухоме майно держмито становить 119 гривень, а за реєстрацію речових прав на нерухоме майно — 51. Якщо ж це право зареєстровано до 1 січня 2013 року, то заявники звільняються від мита. Щоправда, їм доведеться викласти 120 гривень за отримання витягу з відповідного реєстру. 

А ось оформити продаж квартири стало дешевше, бо відмінили поточну технічну інвентаризацію, яка коштувала зокрема по Києву 50—100 доларів. 

Електронні послуги — вимога часу 

 Які проблеми заважають Укрдержреєстру повноцінно працювати? 

— Найбільш істотні дві — матеріально-технічне забезпечення (недофінансування) та зарплата наших працівників. Важко знайти фахівця в сільській місцевості з юридичною освітою, з двома роками стажу, з високими моральними якостями, який володіє комп’ютерною грамотою та  готовий отримувати за свою роботу 1200 гривень. А в Києві знайти такого на 1350 гривень майже неможливо.

 А чи є у службі корупція і як боретеся з нею?

— Корупція є у будь-якій держустанові будь-якої країни. Немає винятків, є лише різний ступінь проникнення цієї проблеми. 

В Укрдержреєстрі є певні рівні виявлення корупційних дій: скарга людини безпосередньому керівнику; лінія довіри; антикорупційний підрозділ. Причому спочатку інформація перевіряється неформально, а вже потім — у співпраці з правоохоронцями. І якщо перевірка (такі заходи здійснюють регулярно) виявила незаконні дії, що можуть підпадати під категорію злочину з боку наших працівників, — одразу звертаємося до прокуратури, МВС.

 У правоохоронних органах перебуває інформація щодо 30 таких випадків, 50 людей звільнилося за підозрою у вчиненні подібних дій.

 Повернімося до реєстраційних процедур. Які з них спростилися?

— Спростилася процедура реєстрації похідних прав власності на землю. Так, раніше потрібно було зареєструвати право власності на земельний пай, а вже потім реєструвати договір оренди. Нині Укрдержреєстр може одразу зареєструвати право оренди чи продовжити договір оренди без реєстрації первинного права власності. Тобто, заощаджуються час і гроші.   

До речі, держреєстрація речових прав на нерухоме майно проводиться за 14 робочих днів, іпотеки — за 1 день, обтяжень речових прав та надання витягів, довідок, виписок — у день надходження заяви. Оплачуються такі послуги в банках або в платіжних терміналах, що розміщені у деяких відділеннях служби. 

 Чи маєте ідеї, як поліпшити послуги?

— Хочемо в цілому переходити на електронне надання послуг. Нині можна в електронному вигляді зареєструвати свій бізнес. Причому зробити це не виходячи з дому — через реєстраційний портал rp.irc.gov.ua, авторизувавшись, заповнивши онлайн-форму, подавши відскановані документи, завірені цифровим підписом, та сплативши реєстраційний збір. І через 2—3 дні отримуєте готові документи про реєстрацію.

Ви також можете попередньо записатися на прийом через сайти головних управлінь юстиції в регіонах (їх перелік є на сайті Укрдержреєстру), обравши для себе зручний день і час відвідування реєстраційної служби, в тому числі РАЦСів.

У деяких відділеннях діє електронна система керування чергою — людина отримує у відділенні служби талон з номером черги і орієнтовний час очікування. При цьому ідентифікатором кожної людини є номер паспорта, що допомагає уникати появи фантомних черг, які були на початку року. 

Крім того, реєструючи нерухомість, можна в онлайн-режимі на офіційному сайті служби відслідковувати стан розгляду заяви. І якщо виникли запитання, то й отримати консультацію по телефону чи за допомогою скайпу.   

Плануємо надавати в електронному вигляді виписки і витяги з усіх реєстрів за умови наявності цифрового підпису та сплати мита. Ще одна ідея — запровадити смс-інформування громадян про стан розгляду заяви, тобто про те, коли можна приходити і забирати готові документи.

 Коли можливий перехід на електронний документообіг між держорганами?

— Працюємо над тим, щоб реєстри були доступні всім держорганам, але коли це станеться, прогнозувати важко. Наступного року плануємо максимально відкрити свої реєстри для правоохоронних органів, судової влади.

А на електронний документообіг переходити треба якнайшвидше, бо дарма витрачається багато часу та матеріальних ресурсів. Та до цього має бути готовий не тільки Укрдержреєстр, а всі держструктури.  

Оксана МАЛОЛЄТКОВА,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Дмитро ВОРОНА. Народився 1980 року в Донецьку. У 2001-му закінчив юридичний факультет Донецького національного університету. Захистив кандидатську дисертацію з державного управління. 2006—2008 рр. — заступник  міністра охорони навколишнього природного середовища. Із грудня 2010-го до лютого 2013-го працював на посадах заступника міністра МВС, голови Державної міграційної служби, заступника міністра юстиції. 20 лютого цього року призначений на посаду голови Державної реєстраційної служби.
 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua