"Дикуни за кермом"

Лариса ДАЦЮК
22 червня 2011

Після того, як на зелене світло мене двічі ледь не збив автомобіль, на світлофори більше не реагую. Дорогу переходжу лише тоді, коли впевнена, що встигну перебігти перед машиною. Днями у своїй правоті переконалася ще раз, ставши свідком дикого випадку. Жінка переходила вулицю до трамвая, який стояв на зупинці, й  ледве не потрапила під колеса вантажного мікроавтобуса. Під моторошний зойк усіх, на чиїх очах розгорталась ця жахлива картина, водій загальмував в останню мить. Однак не заціпенів від стресу, а обклав жінку таким «відбірним» матом, що на її захист кинувся навіть якийсь чоловік напідпитку й почав пояснювати лихачеві правила дорожнього руху. Той і справді не мав про них жодного поняття, бо замість того, аби зупинитися позаду трамвая, що стояв на зупинці, їхав просто на пасажирів, які прямували на посадку.

Мабуть, своєю розповіддю я не надто здивувала тих, хто кожен день, їдучи на роботу, стикається з чимось подібним. Автомобілі їздять по трамвайних коліях, водії не пропускають перехожих навіть на пішохідних переходах, а якщо вряди-годи знайдеться той, хто пригальмує, обов’язково треба дивитися, чи не вискочить інший у другій смузі, проігнорувавши, що його колега зупинився.

Доходить до того, що навіть на регульованих інспекторами ДАІ  перехрестях немає ладу. І не де-небудь на околиці, а в самому центрі столиці. Скажімо, на перетині вулиць Грушевського і Садової, де зазвичай стоїть інспектор, автомобілі їдуть на червоне світло, забиваючи чималий простір між двома «зебрами». Люди витирають своїм одягом чужі лімузини, перебираючись з одного боку вулиці на інший.

Якусь подобу ладу на вулицях було видно лише одразу після змін правил дорожнього руху та збільшення штрафів. Тоді інспектори ДАІ ретельніше стежили за їхнім дотриманням, а водії почали з власної ініціативи пропускати пішоходів на регульованих переходах, користуватися пасками безпеки, не розбалакувати по мобільних телефонах і навіть скромніше паркуватися на тротуарах. Нині все повернулося на круги своя, й захист потопельників, себто потенційних жертв на дорогах, став винятково їхньою особистою справою.

Тож нині тішить хіба той факт, що розв’язувати наболілу проблему спонукає світова спільнота.  Вона  стурбована тим, що в разі невжиття термінових  заходів аварії на дорогах стануть головною причиною смертності, випередивши серцево-судинні захворювання та СНІД. Вже нині кожного року внаслідок ДТП у світі гине близько 1,3 млн людей. Україна за рівнем смертності посідає п’яте місце в Європі. За підрахунками іноземних фахівців, загибель працездатного населення у ДТП  коштує нашій країні 5 млрд дол. щорічно.  Статистика свідчить, що кожний третій загиблий у ДТП — молода людина до 29 років.

Змінити ситуацію має проведення десятиріччя дій з безпеки дорожнього руху, метою якого є зниження смертності від ДТП. Це будуть комплексні програми, які кожна країна розроблятиме відповідно до своїх внутрішніх  потреб. Оскільки основною причиною аварій на українських дорогах є недотримання водіями правил дорожнього руху (передусім перевищення швидкості, управління транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння, ігнорування пасків безпеки, відсутність захисних шоломів у мотоциклістів), то саме на це слід звернути особливу увагу. Фахівці переконані, що лише довівши рівень застібання пасків до 70% на передньому сидінні та до 40 % — на задньому, вдасться зменшити смертність від ДТП  у два рази.

Однак безпека руху — справа не лише ДАІ, а й інших міністерств та відомств. Йдеться про просвітницькі акції, контроль за станом доріг, технічним станом автомобілів, дотримання правил безпеки водіями та пішоходами, вчасне надання медичної допомоги потерпілим від ДТП.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua