Складна економічна ситуація, в якій опинилася наша країна, вимагає оптимізації витрат від державних установ, організацій та підприємств усіх форм власності. І це зрозуміло. Шкода лише, що кожен трактує це по-своєму. Замість пошуку ефективніших шляхів у сфері управління персоналом оптимізацію витрат часто зводять до найпростішого — скорочення кадрів.
Про те, як роботодавці нехтують законом, люди скаржилися на урядову телефонну «гарячу лінію». Від початку року зареєстровано близько 1000 заяв із питань трудових відносин та умов праці.
А з квітня зросла кількість звернень від працівників бюджетних установ. Зокрема понад 50 заяв надійшло від співробітників обласних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Порушуючи норми законів про завчасне (за два місяці) попередження працівників про звільнення, роботодавці замість пошуку альтернативних шляхів надали перевагу скороченню.
Крім того, під час проведення кадрових змін часто не враховують обмеження стосовно певних категорій зайнятих, зокрема вагітних жінок, матерів, які мають дітей віком до трьох років (до шести років — у випадках, передбачених частиною другою статті 179 КЗпП), одиноких матерів, які виховують дитину віком до 14 років або дитину-інваліда, батьків, які виховують дітей без матері (зокрема й у разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), опікунів (піклувальників), прийомних батьків.
Так, на урядову телефонну «гарячу лінію» звернулася заявниця (вагітна жінка), яка працює в Болградському районному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Одеської області. Вона підпала під скорочення. Завчасно про звільнення її не попередили. Звернення розглядає Одеська обласна державна адміністрація.
До Запорізької обласної держадміністрації направлено звернення пенсіонерки із Запоріжжя — прохання залишити на роботі її дочку, інваліда ІІІ групи, котра працює на Запорізькому трансформаторному заводі. Ситуація ускладнюється ще й тим, що на її утриманні — онкохворий батько, який потребує витратного лікування.
Почасти, намагаючись будь-що прозвітувати про скорочення, показати інколи хибну «активність» у боротьбі за економію фінансів, керівники чинять психологічний тиск на співробітників, примушуючи їх звільнятися. Таких скарг з початку року на урядовій телефонній «гарячій лінії» зареєстровано понад 80. На жаль, скорочують часто кваліфікованих, сумлінних фахівців, які до того ж працюють у режимі збільшеного навантаження за відносно невелику платню.
Так, ледве не втратив роботу працівник Херсонського академічного музично-драматичного театру, який відмовився вести розважальний концерт у День жалоби в Україні (23 лютого). Після звернення на урядову «гарячу лінію» його права було поновлено. Замість розважального заходу цього дня в театрі провели Концерт-реквієм пам’яті за загиблими.
Загалом за період з 7 квітня по 13 квітня на урядову телефонну «гарячу лінію» надійшло 18 728 дзвінків, через Інтернет отримано 213 звернення.
Урядова телефонна «гаряча лінія» працює за номером: 0-800-507-309 цілодобово. Дзвінки зі стаціонарних телефонів у межах України - безкоштовні. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua