З 1 листопада рішенням керівництва «Укрзалізниці» припинили рух електрички Вознесенськ—Олександрія—Вознесенськ. Нині вона курсує за маршрутом, скороченим на 30 км.
Нам пояснили, що скорочення маршруту зумовлене тим, що електричкою користуються мало людей. А відшкодування тарифів на перевезення пільгових категорій громадян за рахунок держбюджету та місцевого бюджету проводиться не в повному обсязі. Так це чи ні — нам не відомо. Але інваліди, пенсіонери, а також студенти тепер позбавлені зручного виду транспорту. Аби потрапити до Кіровограда, мешканці Олександрії та району змушені користуватися автобусом і платити значно дорожче, адже там пільгових квитків не передбачено.
Вважаємо це порушенням права уразливих категорій населення на пільгове перевезення. Хочемо знати, чи відновлять рух електрички за старим маршрутом?
В. ЛЕЛЕКА та ще 45 підписів,
м. Олександрія Кіровоградської обл.
Костянтин ЄФИМЕНКО,
перший заступник
міністра
інфраструктури:
— На сьогодні приміські перевезення здійснюють в умовах гострої нестачі спеціалізованого моторвагонного рухомого складу та фінансових ресурсів. Одним із ключових питань у роботі залізничного транспорту є зниження збитковості від пасажирських перевезень шляхом оптимізації технологічних процесів та, як наслідок, зменшення експлуатаційних витрат.
Згідно з проведеними дослідженнями наявного пасажиропотоку встановлено, що заповнюваність електропоїзда № 6331/6334 сполученням Олександрія—Вознесенськ на дільниці Олександрія—Знам’янка в робочі дні становила 15%, а у вихідні 25%.
Проблема збитковості від приміських перевезень з року в рік загострюється. Так, за 2011 рік збитки від приміських перевезень по Одеській залізниці склали 215,9 млн грн та збільшилися на 22 млн грн у порівнянні з відповідним періодом 2010 року. Покриття витрат доходами становить лише 18% та не забезпечує технічний розвиток приміських перевезень в умовах значного зносу рухомого складу (на Одеській залізниці експлуатується понад 90% дизель-поїздів і майже 73% електропоїздів з вичерпаним строком експлуатації).
Відповідно до статті 10 Закону «Про залізничний транспорт», придбання електропоїздів та дизель-поїздів приміського сполучення здійснюють за рахунок коштів залізниць із залученням коштів місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством коштів. З місцевих бюджетів кошти на ремонт та придбання нового моторвагонного рухомого складу не виділяються взагалі, це питання вирішується лише залізницями.
Через неконструктивну позицію Олександрійської райдержадміністрації та міськвиконкому м. Олександрія залишається невирішеним питання відшкодування збитків за перевезення пасажирів пільгових категорій, а виконувати Закон «Про залізничний транспорт» в односторонньому порядку залізниця не спроможна. Тож пільгові перевезення стають для неї майже благодійною справою.
Згідно зі статтею 9 Закону «Про залізничний транспорт», збитки залізничного транспорту загального користування від перевезення пільгових категорій громадян відшкодовують залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів.
Так, за 2011 рік по місту Олександрія заборгованість за перевезення пасажирів пільгових категорій відшкодовано лише на 26,1%, по Олександрійському району — на 36%, що є найнижчими відсотками погашення заборгованості серед районних та міських адміністрацій Кіровоградської області в межах Знам’янської дирекції залізничних перевезень Одеської залізниці.
Недоотримання компенсації за проїзд пільгових категорій громадян та зростаюча збитковість від приміських перевезень значно впливають на фінансовий стан залізниці. Таким чином, з метою економії експлуатаційних витрат, враховуючи розвинене автобусне сполучення та курсування маршрутних таксі на дільниці Олександрія—Знам’янка, з 01.11.2011 року обмежено прямування приміського поїзда № 6331/6334 сполученням Олександрія—Вознесенськ до станції Знам’янка.
З огляду на викладене, відновлення курсування електропоїзда сполученням Вознесенськ—Олександрія—Вознесенськ на дільниці Знам’янка—Олександрія не планується.