Мій знайомий живе у селі. У 1971 році на виділеній земельній ділянці побудував житловий будинок і господарські будівлі. Згідно з довідкою сільради, станом на 1991 рік це господарство належало до колгоспного двору, а ця людина зазначалася його головою. Будинок і споруди було прийнято в експлуатацію, але свідоцтво на право власності йому не видали, адже за тодішнім законодавством було достатньо реєстрації у погосподарській книзі сільради.
Нині ж сільрада винесла рішення визнати право власності на будинок і споруди за цим чоловіком з видачею свідоцтва про власність. Він має отримати це свідоцтво у БТІ, яке не заперечує. Проте ще є органи архітектури, які вимагають від нього декларацію на будівництво. Хоч самі розуміють абсурдність цього, адже не можна застосувати нові правила та норми будівництва до будинків, яким майже 50 років.
І що ж робити у цій ситуації?
А. КАЗАРЕЦЬ,
м. Полонне Хмельницької обл.
Леонід ЧЕРНЕНКО,
голова Асоціації «Укртехінвентаризація»:
— Нині до різних інстанцій надходить багато скарг щодо ускладнення оформлення права власності на будинки, побудовані до 1992 року.
Постановою Кабінету Міністрів від 05.08.1992 року №449 встановлено, що порядок прийняття в експлуатацію об’єктів недержавного замовлення визначається Радою Мі?ністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за погодженням з Держбудом.
Тобто до 5 серпня 1992 року не передбачалася процедура введення приватних будинків в експлуатацію з метою подальшого оформлення права власності.
Після серпня 1992 року оформлення права власності на ці будинки проводили органи місцевого самоврядування на основі висновку про технічний стан будинку (будівлі), складений у бюро технічної інвентаризації за формою, встановленою Мінжитлокомунгоспом за погодження з Мінрегіонбудом, і документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, на якій розташований зазначений об’єкт, відповідно до листа Держбуду від 23.03.1999 року №12/5-126 та пункту 3 постанови Кабінету Міністрів від 09.09.2009 року №1035 «Про затвердження Тимчасового порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництв приватних житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями, спорудженими без дозволу на будівництво».
Та після прийняття Верховною Радою 17.02.2011 року Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» згідно з пунктом 9 розділу 5 «Прикінцеві положення» прийняття в експлуатацію збудованих до 31 грудня 2009 року індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків І та ІІ категорії складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, здійснюють інспекції державного архітектурного будівельного контролю за результатами технічного обстеження таких об’єктів. Так приймають в експлуатацію і будинки, побудовані до 1992 року.
Ці об’єкти приймають в експлуатацію як самовільно побудовані, але відповідно до частини першої статті 58 Конституції, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність осіб. Крім того, згідно з частинами першою та другою статті 5 Цивільного кодексу, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.
Це означає, що правові засади прийняття в експлуатацію об’єктів, побудованих до 05.08.1992 року, відсутні.
Сьогодні в Кабінеті Міністрів перебувають пропозиції щодо внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів №703 від 22 червня 2011 року про оформлення права власності на приватні житлові будинки, побудовані до 05 серпня 1992 року тільки за матеріалами бюро технічної інвентаризації.