Начальник УМВС України
у Житомирській області,
полковник міліції Юрій ІВАКІН
На Поліссі, де щільність населення чи не найнижча в державі, а між сусідніми селами інколи десяток-другий кілометрів лісового бездоріжжя, дільничний інспектор міліції традиційно залишається чи не єдиним представником влади, якого зустрічаєш прямо коло власних воріт. Отож саме за роботою людей у міліцейських одностроях поліщуки вже звикли оцінювати загальний порядок у державі. Причому це стосується не лише жителів сіл, бо навіть найпереможніші реляції про успіхи у боротьбі з корупцією, економічною чи організованою злочинністю мало чого варті, якщо люди бояться вийти ввечері на вулицю.
Дрібних злочинів не буває…
— Розумію прагнення оцінювати криміногенну ситуацію не лише за статистичними показниками, якими за бажання досить просто маніпулювати. Однак на сьогодні об’єктивніших критеріїв просто немає. Отож що каже нам статистика?
— З початку року на території області зареєстровано 4965 злочинів, що на 4,4% менше, ніж було за відповідний період торік. На 6,7% скоротилась кількість тяжких злочинів. Результативнішою стала робота з охорони громадського порядку. Зокрема злочинів, скоєних на вулицях, та випадків хуліганства поменшало майже на третину.
— Не секрет, що справжньою бідою для багатьох населених пунктів стали крадіжки. Яка ситуація із цією «соціальною виразкою»?
— Йдеться справді про проблему, зумовлену насамперед соціальними причинами — низьким рівнем зайнятості населення та занепадом культури, основними «вогнищами» якої на селі досить часто служать не клуби, а забігайлівки з оковитою. Отож не дивно, що з початку року зареєстровано вже 2359 крадіжок, що на 7,3% більше, ніж було на цю дату торік. У першу чергу від цього зла потерпає населення, адже майже у 84,5% йдеться про крадіжки приватної власності.
— Ще два роки тому встановлена законодавством межа кримінальної відповідальності за викрадення чужого майна становила 907,5 грн. Нині вона на рівні 94,1 грн. Чи не призводить це до валу малозначних кримінальних справ, які доводиться реєструвати і розслідувати правоохоронцям, що негативно позначається на ефективності їхньої роботи?
— Певною мірою ви маєте рацію. Та, з іншого боку, нинішнього року на Житомирщині встановлено особи майже тисячі крадіїв. Це значно вищий показник, ніж був раніше. Отож зниження межі кримінальної відповідальності поклало край фактичній безкарності злодіїв, які тероризували населення.
Чотирьох дільничних з досвідом замало…
— Сказано давно, що найкраще дисциплінує не суворість покарання, а його невідворотність. Адже шлях до важких злочинів зазвичай починається саме із дрібних правопорушень, профілактикою яких мають займатися насамперед дільничні.
— Найпростіше було б розповісти про досвід кращих з них та знову вдатися до оптимістичної статистики. Згідно з нею, зокрема, дільничними розкривається чверть усіх злочинів.
Та гріх промовчати, що на Житомирщині (гадаю, ми аж ніяк не виняток) серед 311 дільничних інспекторів лише чотири(!) працюють на цій посаді понад п’ять років. Йдеться, нагадаю, про категорію працівників, які становлять «кістяк» правоохоронної служби. Вони мають знати в обличчя майже всіх жителів на своїй дільниці, завдяки інтуїції та службовому досвіду запобігати багатьом ще лише ймовірним правопорушенням і злочинам. Наскільки це під силу дільничним, кожен п’ятий з яких не має навіть року стажу на цій службі, а майже 40% працюють від року до трьох, питання риторичне.
— Зате цілком конкретними мають бути причини, що призвели до такої ситуації.
— Скажу, що за понад 36 років служби в міліції я звик шукати шляхи розв’язання проблем, а не об’єктивні виправдання. Отож і навчаємо, і допомагаємо, і, якщо треба, підстраховуємо молодь, завдяки чому ситуація під контролем. А стосовно причин, то це насамперед зарплати, житло і транспорт. Чи, точніше, їх явна недостатність. Так, лише 18,3% дільничних забезпечені службовим автомобілем чи мотоциклом. І це при тому, що у поліській глибинці доводиться обслуговувати до 15 населених пунктів, протяжність маршруту між якими інколи сягає 50 кілометрів.
Лише половина дільничних мають власне житло. 73% з них мешкають за межами обслуговуваних дільниць, що позначається як на оперативності реагування на скоєні правопорушення, так і на їх профілактиці.
Правоохоронець — не прохач
— Свого часу великого розголосу набуло спорудження так званих «будинків шерифа», де службовий кабінет і житло дільничного під одним дахом.
— На моє переконання, правоохоронець має залежати лише від Закону, а не від доброї волі місцевих керівників, на розсуд яких покладалось не лише спорудження «будинків шерифа», а навіть забезпечення міліцейського автотранспорту пальним.
Тому мене радує, що нині вже не потрібно «кланятись», щоб отримати хоч якісь комп’ютери для основних служб чи заправити службові автомобілі. Нині всі ці питання вирішуються державою. Зокрема, торік МВС України в централізованому порядку виділено для області 15 одиниць транспорту, нинішнього року — вже 25. Не менш цінна допомога — майже сотня сучасних комп’ютерів. Сподіваюсь, скоро дійде черга до «будинків шерифів». Тим більше, що йдеться не лише про вкрай потрібне службове житло, а, за великим рахунком, про забезпечення захисту прав і законних інтересів громадян, що для керівництва держави — завдання номер один.
— Однак яка причина масового відтоку з органів внутрішніх справ найбільш досвідчених кадрів, що, погодьтесь, вимагає термінового реагування…
— Причина банальна — очікувана пенсійна реформа. Впродовж останнього року майже 400 працівників, які мали вислугу 20 і більше років, подали рапорти на звільнення. Ще стільки ж можуть їх подати, щоб не втратити свого права на пільгову пенсію.
Особисто я за давно назріле реформування і системи пенсійного забезпечення, і правоохоронних структур. Однак ситуація із дільничними інспекторами засвідчує, чим можуть обернутись навіть найменші прорахунки. А особливо коли йтиметься, наприклад, про кримінальний розшук, де особистий досвід — неоціненний капітал. То чи не варто передбачити, щоб найбільш цінні і потрібні кадри, оформивши пільгову пенсію за нормами нинішнього законодавства, могли продовжувати працювати, відмовившись на цей час від отримання пенсійних виплат? Вважаю, що бюджет від цього не втратить, а держава лише виграє.
Ціна безпечності — життя…
— Тим більше, що досвідчені оперативники не будуть зайвими під час проведення Євро-2012. До речі, як готуються до цієї події правоохоронці області?
— Територією Житомирщини проходить кілька міжнародних автомагістралей, а чимало місцевих туристичних об’єктів, поза сумнівом, не залишать байдужими закордонних гостей. Тому до обов’язкових для працівників міліції професійних навичок тепер додалась вимога володіти необхідним для спілкування мінімумом знань іноземних мов. А для підрозділів ДАІ першочерговим завданням залишається зниження аварійності на дорогах.
— Наскільки я знаю, складності цій роботі додає необхідність проведення дорожниками реконструкції автошляхів без призупинення руху по них.
— Повірте, що це приємні турботи. Адже спільними зусиллями служб, причетних до організації і забезпечення дорожнього руху, вже ліквідовано 14 місць концентрації дорожньо-транспортних пригод. Не менш вагомий результат нових підходів керівництва МВС України до оцінки роботи ДАІ, за яких головне не кількість штрафів, а порядок і безпека на дорогах.
Так, за п’ять місяців ц. р. на території області за порушення правил дорожнього руху складено на 8724 адмінпротоколи менше, ніж за відповідний період торік. Зате кількість аварій з постраждалими за цей час скоротилась мало не вдвічі — на 41,2%.
Однак тривожить ситуація із загиблими на дорогах — кількість жертв скоротилась з 50 лише до 46 осіб. Слід зазначити, що дисциплінованість водіїв значно зросла, а от аварій з вини пішоходів побільшало. Тому, на мою думку, без підвищення жорсткості покарань і для цієї категорії учасників дорожнього руху не обійтись: краще розплачуватись за власну безпечність гривнями, ніж життям. Причому, як нерідко трапляється, не лише своїм…
Найвища відзнака — добра слава
— Юрію Володимировичу, а розкриттям яких резонансних справ можуть похвалитись правоохоронці?
— Якщо вести мову про вчинені цього року на території області умисні вбивства, то всі вони розкриті. В економічній сфері викрито 316 злочинів, винуватцями яких завдано збитків на 62 млн грн. Серед притягнутих до кримінальної відповідальності за корупцію — не лише голови сільрад, які гендлювали десятками гектарів землі, а керівники та посадові особи районних і навіть обласних владних структур. Як бачите, перед законом усі рівні, а із своїми обов’язками правоохоронці справляються. І хоча наша професія інколи вимагає героїзму, проте відверто скажу: головне в ній буденна міліцейська робота, яка для громади зазвичай важливіша, ніж більшість так званих резонансних справ.
Віктор ШПАК, «Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Юрій ІВАКІН. Народився 13 серпня 1954 р. на Луганщині. Службу в міліції розпочав з посади дільничного інспектора. Майже 20 років пропрацював у карному розшуку. В 1995-2001 роках очолював Краснодонський міськвідділ міліції. У жовтні 2001 р. призначений заступником начальника УМВС України в Дніпропетровській області. У 2007 році — заступник начальника Головного управління МВС України в м. Києві. З березня 2010 р. — начальник УМВС України в Житомирській області.