До яких маніпуляцій вдаються російські ЗМІ, як українські медіа можуть протистояти російській пропаганді  — ці та інші запитання стали предметом обговорення під час круглого столу «Україна під прицілом російських ЗМІ: проблеми інформаційної безпеки».

Директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна вважає, що в нинішніх умовах боротьба за уми громадян є складовою поки що холодної війни.

— Останнім часом в інформаційному просторі гостро постають нові запитання: чи повинна  редакційна політика бути цілеспрямованою? Чи повинні медіа ставити якісь цілі і завдання? Чи повинні журналісти продумувати наслідки того, що вони роблять. Адже, погодьтеся, ЗМІ останнім часом нагадують сміттєвий бачок, куди все скидається. Тож принаймні якісь самообмеження повинні бути, — зазначила Ірина Бекешкіна.

За словами голови комітету «Рівність можливостей» Олександра Чекмишева, неправильно протиставляти одним брутальним технологіям інші брутальні технології. Передусім потрібно протиставляти правду. Якщо на тлі переважної більшості правдивих повідомлень з’явиться дезінформація, то це буде видно й помітно.

Олександр Чекмишев презентував результати моніторингу українських та російських ЗМІ за період 3—9 березня, що ілюструє відмінності у висвітленні українських подій. 

У вибірку потрапили 5 українських та 5 російських телеканалів, а також дві радіостанції і 5 газет. Моніторинг засвідчив, що такі теми, як «російсько-українські відносини» чи події в Криму телеканали двох країн подають із діаметрально протилежними оцінками. Найбільше негативу щодо цих тем та подій на Майдані подається на російських каналах («РТР-Планета», «Россия 24» та інших). Олександр Чекмишев пояснив, що на українських телеканалах іноді траплялися медіадефекти, але це радше були журналістські огріхи, тобто цілеспрямованої кампанії з дезінформації не спостерігалось.

— А російські телеканали використовували так зване правило «лому», подаючи цілковиту дезінформацію, до якої вже додавали конкретні технології. Основні маніпуляції, які застосовували російські канали, — це  замовчування, стереотипізація, створення міфів, використання постановочних кадрів, посилання на алогічні історичні аналогії. Протистояти цій інформаційній війні можна,  підвищивши рівень медіаграмотності людей. За цієї умови український інформаційний простір може вийти з цієї інформаційної війни принципово в іншій якості, й брудні технології будуть безсилими, — вважає Олександр Чекмишев.

Зазвичай репортажі з Майдану на тому каналі мали діаметрально протилежне спрямування. Фото Володимира ЗАЇКИ

Пробити стіну пропаганди можуть митці

Ще один аспект, який обговорили учасники зустрічі, — це висвітлення українських подій у західних ЗМІ та ефективність російської пропаганди в європейських країнах. Захар Бутирський, журналіст Deutsche Welle, який долучився до обговорення через скайп-включення, вважає, що в Німеччині головна проблема не в маніпулятивних технологіях російських ЗМІ, а в загальній непоінформованості німецького населення про події в Україні.

Загалом, за словами журналіста, в офіційних традиційних медіа Німеччини немає інформації, яка б суперечила фактам із українських ЗМІ, але питання в тому, як багато людей їх читає. У роз’ясненні ситуації велику роль відіграють українські письменники, які можуть говорити німецькою. З боку митців триває активна кампанія, щоб пробити стіну пропаганди. 

Всеукраїнські телеканали в нових умовах інформаційної війни загалом поділяють спільні цінності, тобто намагаються тримати курс на об’єднання країни. Водночас вони  припускаються низки помилок, деякі з них назвала шеф-редактор інтернет-видання «Телекритика» Наталія Лигачова.

— Просування української точки зору на події ускладнене розколом у країні. Тому що те, що очевидно для нас в Києві, зовсім інакше сприймається на сході й півдні країни. Це найбільший виклик і небезпека, бо всі центральні телеканали мовлять із точки зору розуміння ситуації в Києві. Інформаційні кампанії будуть ефективнішими, якщо враховувати точку зору всіх регіонів. У цьому може допомогти більша кількість включень та коментарів від жителів Криму, південних та східних міст, —  вважає вона.

Найголовніше —  баланс інформації

Чому саме телебачення виявилося такою придатною сферою для маніпуляцій? Як пояснив медіаексперт Георгій Почепцов, згідно з науковими дослідженнями, під час перегляду  телебачення людина не здатна аналітично мислити — емоції стають головними.

— Ось Дмитро Кисельов працює в цій сфері, як поет від журналістики. Коли ми намагаємося спростувати його коментарі фактами — не виходить, бо поетів не можна спростовувати фактами. Де українські поети від журналістики? — запитує він.

 На думку  експерта, боротися з такою пропагандою, яку чинить Кисельов, можна лише такими ж ірраціональними методами.

 Другий аспект, який має розуміти глядач — це усвідомлення, що загалом будь-яка картинка на телебаченні є правдою. Як сказав Георгій Почепцов, просто журналісти  відбирають різну правду — наприклад, вирішують, які прапори показувати на мітингу.

— Відбір створює результат. Нам потрібно вмістити розповідь про реальність лише у 2-3 хвилини, тобто це лише 1% інформації про події — і ми самі обираємо, що має увійти в цей відсоток, — зазначив він.

 Георгій Почепцов зауважив, що українським медіа слід готуватися до того стану, який нині існує у Вірменії, його можна охарактеризувати як «ні миру, ні війни», і він може тривати кілька років. 

На жаль, під час інформаційної війни деякі медіа забувають про базові стандарти журналістики. Експерти вважають неприпустимим, коли в ефір іде  інформація з посиланням на соціальні мережі (яка згодом часто-густо виявляється помилковою). Перевірити правдивість цієї інформації — це обов’язок журналіста. Найголовніше в цій інформаційній війні — баланс інформації, представлення точок зору всіх людей, які живуть в країні.

АКТУАЛЬНО

Провайдери закривають російські телеканали

Днями ухвалено постанову Київського окружного адміністративного суду про призупинення трансляції телеканалів російських «НТВ Мир», «РТР Планета» і «Перший канал. Всесвітня мережа» в усіх пакетах провайдерів програмної послуги України. Доступ до них припинений  і в усіх пакетах кабельного телебачення компанії «Воля».

Як повідомили в прес-службі компанії, нині вона проводить термінові переговори з іншими каналами і, цілком можливо, найближчим часом в цифрові пакети «Стартовий» і «Оптимальний» будуть додані канали «Дощ», «Еспресо TV» і «Трофей».

Втім, як з’ясувалося, дане розпорядження виконали не в усіх областях. За словами заступника голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Лариси Мудрак, в Луганській, Донецькій та Одеській областях рішення про відключення російських телеканалів виконуються в недостатньому обсязі. Про це повідомляє РБК Україна. За словами Лариси Мудрак, найменше відключень  було в Донецькій області.

— Там  відгукнувся на звернення національного регулятора тільки один провайдер. В Одеській області  відключили канали тільки три провайдери, — додала Лариса Мудрак.