На наших автозаправках дедалі частіше продають не якісне пальне, а фальсифікат, який не відповідає ніяким стандартам. Під назвою "бензин А-95" реалізується побічний продукт коксохімічного виробництва, фактично переробка вугілля. Його можна розбавити газовим конденсатом або стабільним бензином і за октановим числом отримати А-92 або А-95. Але ні фракційний склад, ні хімічні й фізичні показники не відповідатимуть належним стандартам якості. Далеко на цьому пальному не заїдеш. Двигун вашого авто просто потихеньку "вмиратиме", - про це говорять фахівці ринку нафтопродуктів.
Проте роботу матимуть СТО, які будуть їх ремонтувати. Тут на часі Антимонопольному комітету, іншим відповідним відомствам водночас із бензиновою справою розглянути питання змови - тандему АЗС і СТО. Адже державних АЗС майже немає, а станції технічного обслуговування давно уже у приватних руках. Можливо, вони домовилися, щоб і таким чином "збити" копійку з автомобілістів. Звичайно, це лише припущення, але питання з якістю і ціною на пальне треба вирішувати якнайшвидше. Домовленості нафтотрейдерів і уряду про ціновий коридор майже не діють. Вартість бензину зростає.
Так, експерт ринку нафтопродуктів Василь Юрченко вважає, що державна політика щодо акцизів, ввізного мита на імпортовані нафтопродукти непродумана і недосконала. Власних якісних не маємо і для ввезення імпорту придумуємо перепони. "Неякісним пальним, "бодягою" нерідко грішать і великі автозаправні мережі, причому навіть ті, назви яких на слуху. Така ситуація склалася через брак державного контролю якості - на це впродовж кількох років просто не виділялися кошти", - констатує фахівець.
Цю думку підтримує керівник "Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн: "Чому виникла така катастрофічна ситуація на ринку пального і його якості? Тому, що останніми роками акцизи виросли в рази. Це одна із складових зростання цін. Якщо дорожчає легальний товар, то відразу зростає вартість так званої "бодяги", а охочих її продати завжди буде багато. Рентабельність цього тіньового бізнесу дуже велика. Тому і "полізло майже з усіх дірок" - бензин, гречка тощо. Коксохімічні присадки для пального -за ними стоять тіньові вітчизняні виробники, і гроші за це вони отримують дуже великі. Для того щоб не було "бодяги", треба реанімувати державну систему якості бензину, яка вже три роки не працює, зробити маркування нафтопродуктів на законодавчому рівні. Крім того, треба створити ринкові умови для нафтопродуктів, аби нинішня ситуація не повторювалася".
Інші фахівці радять, для уникнення подібних інцидентів, заправлятися у брендових мережах АЗС, які мають власну налагоджену систему контролю якості нафтопродуктів. Там небезпека "отруїти" автомобіль також є, але значно нижча, ніж на поодиноких невідомих заправках. У таких мережах паливо традиційно коштує трохи дорожче, але оскільки воно якісніше, то витрата його менша, і воно не шкідливе для двигуна. Отже, ціна себе виправдовує.
У коментарі для "Урядового кур'єра" на одній із столичних СТО повідомили, що справді, власників авто із проблемами роботи двигунів за останні тижні з'явилося чимало, а вони цьому раді. Аргументація банальна: чим більше проблем у наших клієнтів, тим більше ми заробимо (вартість ремонту двигунів, заміни деталей зросла на кілька відсотків).
А що держава пропонує в цьому разі? Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, як повідомляють інформагентства, розробило законопроект про зниження акцизного збору на нафтопродукти і відміну ПДВ на операції з імпорту нафти для вітчизняних НПЗ. Щось схоже ми вже мали, минулого року нафтопродукти вже завозили за майже нульовою акцизною ставкою. Бензиновий продукт був якісний. На початку нинішнього року всі говорили, що безакциз - це значна пільга для нафтотрейдерів, ми вбиваємо вітчизняні НПЗ. На цьому тлі з'являються сумновідомі компанії - на кшталт "Лівели".
Зрозуміло, що така ситуація не влаштовує владу. Саме тому Кабінет Міністрів та вітчизняні виробники нафтопродуктів підписали черговий меморандум про партнерство. Метою підписання документа є створення умов для функціонування стабільного, прогнозованого та конкурентного внутрішнього ринку нафтопродуктів та його розвитку, недопущення необгрунтованих цінових коливань в умовах непрогнозованого зростання світових цін на нафту, забезпечення належного ресурсного наповнення ринку, прискорення модернізації вітчизняних НПЗ, збільшення глибини переробки нафтової сировини і забезпечення випуску нафтопродуктів підвищеної якості, сприяння зняттю цінового навантаження на споживачів нафтопродуктів, посилення енергетичної незалежності України.
Згідно з меморандумом, Кабмін, зокрема створить сприятливі умови для проведення реконструкції (модернізації) виробництв, сприятиме створенню умов для рівного, недискримінаційного доступу всіх учасників ринку до ресурсів нафтопродуктів, вироблених на вітчизняних нафтопереробних заводах.
У свою чергу, нафтопереробники гарантують збільшення обсягів переробки нафтової сировини та виробництва нафтопродуктів.
Але якої якості будуть ці нафтопродукти? Нафтопереробники мовчать. "За останні 10 років було підписано кілька подібних документів і жоден з них до кінця не був виконаний. Низка вітчизняних НПЗ технічно не зможе його виконати. Адже власники цих підприємств не проводили на них модернізацію. Як свідчить досвід з переобладнання подібних заводів у країнах СНД і Східної Європи, на це треба як мінімум два-три роки. Для деяких із наших цей термін може тривати до п'яти років. Таким чином, не варто сподіватися на швидке підвищення якості пального. А ось питання ціноутворення на бензин треба вирішувати уже сьогодні", - сказав Сергій Куюн.