"Безвихідь чи віра?"

Наталія ДОЛИНА
4 жовтня 2014

Але ще до того, як його побачили вітчизняні глядачі, фільм викликав фурор на найпрестижніших кінофорумах. Картина взяла участь у 20 кінофестивалях й отримала 10 нагород. Зокрема головний приз Тижня критики на Каннському кінофестивалі у травні, Гран-прі фестивалю ім. Андрія Тарковського «Дзеркало», Гран-прі сербського фестивалю Палич та фестивалю «Золотий Абрикос» у Єревані. «Плем’я» Мирослава Слабошпицького визнано найкращим повнометражним фільмом міжнародного кінофестивалю в Мілані, який проходив з 4 по 14 вересня. Фільм українського режисера везуть на один із найпрестижніших кінофестивалів світу — в Торонто. Його покажуть у програмі «Відкриття», до якої відбирають фільми, які є майбутнім світового кінематографа. Крім цього, фільм увійшов до конкурсної програми Лондонського міжнародного фестивалю і претендує на звання найкращого повнометражного дебюту.

Для прокату його придбала рекордна кількість країн — 25. У 2015 році картину побачать у кінотеатрах США, Данії, Японії, Гонконгу, Нідерландів. Мабуть, уперше український фільм з’явиться і в прокаті Ісландії.

Поза сумнівом, це величезний успіх не тільки для молодого режисера, а й для всього українського кінематографа. Критики кажуть про нову кінематографічну мову, талановиту режисуру, вміння вибудовувати сцени, адже на кінофестивалях вітають новаторські фільми.

— Це кіно про перше кохання у жорстокому світі, який замкнутий у стінах інтернату для глухих. Нерідко їх називають німими, але це некоректно, на це ображаються, — розповів про свою роботу Мирослав Слабошпицький. 

Історія кохання між глухими підлітками Сергієм та Анною розвивається у школі-інтернаті на тлі повної руїни, звалищ сміття, недобудованих будівель, розмальованих графіті. В такому середовищі глухі підлітки вчаться виживати, збираючись у зграю, де немає моральних законів — є тільки способи виживання. У фільмі показано темний бік нашої реальності — злодійство, насильство, сексуальні домагання. Не випадково стрічку назвали «Плем’я». Його герої не дуже далеко відірвалися від первісного існування, і навіть любов тут якась тваринна.

Історія першого кохання героїв фільму розвивається на тлі повної руїни. Фото з сайту ukrkino.com.ua

Абсолютне зло ніколи не навчить добра

«Музыку я разъял, как труп», — написав колись Олександр Пушкін. Спробую застосувати цей рецепт в оцінці фільму Мирослава Слабошпицького, тобто розділити поняття: подивитися на нього очима кінематографічного критика і звичайного глядача. Тому що по-іншому не виходить. Принаймні в мене.

Отже, «Плем’я» з точки зору критика — фільм, поза сумнівом, талановитий. Можна нескінченно довго обговорювати вибір теми, засоби її художнього втілення, гру акторів — і все це буде в найвищому ступені.

— Цей фільм дивитимуться де завгодно — в Іспанії, Італії, Канаді, і всі його зрозуміють, адже його зроблено єдиною для всіх мовою — мовою кіно, — вважає режисер.

І це насправді так. Герої фільму Мирослава Слабошпицького спілкуються лише мовою жестів, субтитрів немає, однак глядач добре все розуміє. Рухи, міміка героїв вражають красномовністю — як у старих німих фільмах. Але, на відміну від німого кіно, в цій картині є звук. Це те, що чує глядач. Шурхіт сухого листя під ногами, сторінки в книжці, стукіт ложки, звук кроків по доріжці… Раптом починаєш чути те, чого не чув раніше, звертати увагу на те, чого ніколи не помічав, розуміти, яке це щастя — просто чути. Мирослав Слабошпицький розповів, що ідея показати життя глухонімих людей з’явилася в нього ще до того, як він побачив знаменитий фільм Тодоровського «Країна глухих». Тільки він cпочатку вирішив, що гратимуть у стрічці непрофесійні актори. Те, що вийшло в результаті, — ще один успіх молодого режисера. Всі ролі у фільмі блискуче виконали люди з вадами слуху, не актори.

Стилістика фільму вибудувана в кращих традиціях стилю нуар, для якого характерні кримінальний сюжет, стирання межі між героєм і антигероєм, відносна реалістичність дії й темне освітлення сцен. Емоційна сила впливу наростає впродовж розвитку подій, що теж характерно для фільму-шоку. Режисерська й операторська робота вражають майстерністю, а тему вселенського зла розкрито повною мірою. Тож з точки зору критика картина справедливо отримала нагороди.

Реалії потребують інших героїв

Але є ще одна іпостась сприйняття картини. Як глядач, який висидів у кінотеатрі дві години десять хвилин лише за службовим обов’язком (кілька разів намагалася втекти), вважаю, що за всіх кінематографічних достоїнств цей фільм має одну, але істотну ваду. Його не тільки неможливо, а й не хочеться дивитися. «Чорнуха», якою лякали нас фільми 1990-х, тут просто відпочиває.

Жорстоке знущання над новачками, дівчатка, що обслуговують уночі далекобійників, брудне кохання в підворітті, страшна смерть сутенера під колесами фури, майже натуралістична сцена кримінального аборту в туалеті, жорстоке вбивство у фіналі — жах, який відбувається на екрані, перевершує межу того, що може витерпіти глядач. І не тільки тому, що має слабкі нерви. Річ в іншому.

«А ти що, хочеш дивитися солодкі казки на кшталт «Кубанських козаків»? — запитали мене колеги. Зрозуміло, вони мають рацію. Мистецтво загалом, а кінематограф зокрема як потужний засіб впливу на суспільство повинні боротися зі злом. А щоб боротися, зло потрібно знати, так би мовити, в обличчя. І, звичайно, творець має право на збірний образ, гіперболу, концентрацію емоцій. Питання тільки: навіщо? Якщо заради естетських експериментів — можливо, не варто?

Колись Роберт Луїс Стівенсон написав книжку «Дивна історія доктора Джекіла і містера Гайда», де розділив сутність людини на абсолютне добро і абсолютне зло. І зло поступово, крок за кроком, стало перемагати добро, поки не вбило обох. Геніальне застереження великого письменника! Мистецтво, яке зображує абсолютне зло, в якому немає очищення через страждання, ніколи не навчить добра.

Знаю, що у світі є заклади, як ті, що показав у фільмі Мирослав Слабошпицький. Знаю, що обов’язок усіх небайдужих людей боротися з тим, що там відбувається. Але зізнаюся: після перегляду цієї картини в мене не виникло такого бажання, тому що все, що там показано, сприймається лише як творчий експеримент безумовно талановитого режисера. До речі, не помітила такого бажання в жодній із численних рецензій на цей фільм.

Стиль нуар з’явився в американському кінематографі у

1950-х. Він відображав атмосферу песимізму, зневіри й цинізму, характерну для американського суспільства того часу. Нині в Україні теж важкий період. І все-таки його основна риса — надія і віра в людей добра. Тож мені дивно, чому наші талановиті режисери (в цьому контексті можна згадати й фільм Сергія Лозниці «Щастя моє») створюють фільми, де зло зведено до абсолюту.

— Попри весь епатаж, це гостра соціальна драма про кохання і ненависть, про ізоляцію й безвихідь, — вважає режисер стрічки.

На жаль, епатаж тут превалює над соціальною драмою, а безвихідь — над вірою. Звичайно, тішить, що дебют українського режисера сподобався кінематографічній спільноті. Але, як на мене, сучасні українські реалії потребують інших сюжетів та інших героїв. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua