ПАЛЬНЕ

Україна збирається переходити на нові стандарти сертифікації нафтопродуктів для автомобілів

Процес переходу на європейські стандарти пального - тема не нова. Однак у цьому процесі є багато "але", пов'язаних з можливостями наших нафтопереробних заводів виробляти високоякісну продукцію. Готові вони до цього чи ні? Приватні кажуть: так. Вони вже освоїли випуск нафтопродуктів, що відповідають вимогам Євро-4 і Євро-5. Про це заявили Одеський, Кременчуцький і Лисичанський НПЗ.

А ось Міністерство палива та енергетики України пропонує відкласти перехід на ці стандарти якості нафтопродуктів на два роки, мотивуючи своє прохання неготовністю до переходу на них: Шебелинського газопереробного заводу (ГПЗ), Надвірнянського нафтопереробного заводу (НПЗ, Івано-Франківська обл.) та ВАТ "Нафтопереробний комплекс "Галичина" (Дрогобич Львівської області). Цю пропозицію підтримує і Український науково-дослідний інститут нафтопереробної промисловості "МАСМА".

Зрештою, рано чи пізно ми перейдемо на нові стандарти. Але, як стверджують експерти нафтопереробного ринку, в нас майже нема контролю якості світлих нафтопродуктів. За їхніми словами, одним із дієвих механізмів зі скорочення кількості "бодяги" може стати маркування вироблюваних й імпортованих бензинів і дизельного пального як підакцизного товару.

У нашій країні ретельно контролюють надходження до бюджету від реалізації спиртного й тютюну, а тим часом бензинові "ділки" безкарно уникають оплати акцизного товару. Метод маркування пального відмінно зарекомендував себе в Євросоюзі, зокрема в Німеччині. Також введено маркери на світлі нафтопродукти для внутрішнього споживання в Білорусі. За даними експертів сьогодні обсяги некондиційного пального на українському ринку становлять від 10% до 20%.

Постійні зміни цін на нафтопродукти стали болючим питанням не тільки для власників транспортних засобів. Адже підвищення цін на пальне автоматично призводить до зростання цін як на продукти харчування, так і на послуги, без яких ми не можемо обійтись у повсякденному житті. Проте окрім ціни на світлі нафтопродукти, власників авто цікавить і якість палива. Сплачуючи чималу ціну за кожен літр бензину, покупець сподівається, що двигун його авто працюватиме справно.

На жаль, не завжди якість нафтопродуктів, які реалізуються через мережі АЗС, відповідає стрімко зростаючій ціні на них. Зокрема, перевірками дотримання вимог стандартів, норм та правил інспектори державного нагляду встановили низку порушень щодо якості бензину, який зберігають та реалізовують нафтобази.

Причина наявності неякісного пального на нафтобазах доволі банальна - брак або незадовільна організація вхідного контролю за якістю продукції.