ТЕНДЕНЦІЇ

Банки пропонують купувати машини у лізинг  через своїх «дочок»

Вікторія БОРИСОВА 
для «Урядового кур’єра»

Вартість укладених договорів фінансового лізингу в Україні у 2011 році збільшилася більш ніж удвічі порівняно з 2010-м і досягла 11,33 млрд грн.

З огляду на те, що банки почали виключати автокредитування зі списку своїх послуг, цього року, за прогнозами рейтингового агентства (РА) «Експерт-Рейтинг», очікується ще більша кількість лізингових операцій, особливо в індивідуальному сегменті придбання транспорту. Його фахівці  припускають, що за підсумками року обсяг операцій з лізингу транспортних засобів досягне позначки 60% загального обсягу лізингу в Україні (за підсумками 2011 року — 52,64%). Причиною популяризації лізингу автотранспорту є новації в законодавстві, вигідні лізинговим компаніям і їхнім клієнтам, а також зміни в кредитних стратегіях великих банків, які вже почали виключати автокредитування зі списку своїх послуг і пропонують клієнтам співпрацю зі своїми дочірніми лізинговими компаніями.

Активно вступили в гру не лише лізингові компанії, частина яких — «дочки» банків, а й ті, що уклали угоди з банками на кредитування замість отриманих клієнтів. Банки, переживши кризу, ретельніше добирають не лише клієнтів, а й товари, під які видають кредити. Їм не цікаво видавати великі кредити під складний механізм, який у разі неплатоспроможності споживача послуг буде проблемно реалізувати, тому ця сфера віддана банківським «помічникам» — лізинговим компаніям. Такий поділ вигідний усім. Лізингові компанії більше переймаються побажаннями клієнтів, надають на виплат платежі з оформлення лізингу, які в Україні вельми істотні, а в окремих ситуаціях навіть замовляють виготовлення специфічного предмета або обладнання за кордоном.

«Переваги лізингових компаній перед банками — лізингоодержувач має право вибирати для оренди будь-який транспортний засіб, тоді як найвигідніші банківські програми автокредитування — партнерські. За ними можна придбати лише певну марку машини і в певних салонах автодилерів. Оформляючи лізинговий договір, покупець не займається реєстрацією», — пояснює головний бухгалтер компанії «Енмарк» Ольга Асавелюк. У лізингові платежі включається не лише оплата відсотків компанії, а й страховка, витрати на оплату транспортного податку та пенсійного збору, сервісне обслуговування тощо. Вони «розтягуються» на весь період лізингу, тоді як за автокредитом потрібно окремо (і обов’язково!) оплачувати досить дорогі страховки (у середньому 5—8 тис. грн на рік) і збори до бюджету. Із законодавчого боку перевагою є право лізингоодержувача на податковий кредит під час передачі основного засобу на всю суму.

«У 2011-му дві третини найбільших лізингових компаній мали негативний темп приросту порівняно з 2010-м. Але третина з них продемонструвала настільки помітний приріст лізингового портфеля, що загалом динаміка 2011 року позитивна», — зазначає РА «Експерт-Рейтинг» у «Дослідженні ринку лізингових послуг». Майже всі компанії з іноземним капіталом з Топ-15 мають доступ до значно дешевших іноземних кредитів, наданих материнськими компаніями або Світовим банком.