Якщо покупка вас розчарувала, знайте, що у більшості випадків товар можна повернути в магазин протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі. Проте це лише за умови, якщо інший термін не зазначений продавцем.
Таке право прописане в Законі «Про захист прав споживачів». А ще законодавчо закріплено право на обмін товару належної якості, якщо його не використовували, збережено товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також є розрахунковий документ, виданий споживачеві під час купівлі.
Отже, здавалося б, усе просто. Повернути можна все, крім визначених переліком товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). Та проаналізувавши питання заявників, які телефонували на урядову телефонну «гарячу лінію», ми переконалися, що не всі українці знають свої права і вміють ними користуватися.
В управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру повідомили, що від початку року до органів виконавчої влади спрямовано 1498 звернень з питань захисту прав споживачiв, зокрема 224 стосувалися відмови в обміні й поверненні неякісних товарів.
Порівняно з минулим роком статистика невтішна. Кількість скарг на відмову в обміні неякісних товарів зросла у 1,8 раза. Це, безперечно, вимагає відповідного реагування органів виконавчої влади стосовно тих суб’єктів господарювання, які ухиляються від дотримання законодавства про захист прав споживачів.
Так, покупка розчарувала одеситку. Несправний планшет вона придбала в місцевому магазині. Попросила обміняти браковану електроніку на аналогічну якісну або ж повернути кошти, проте їй відмовили. Тоді активна громадянка вирішила шукати правду в Києві, зателефонувавши на урядову телефонну «гарячу лінію». Завдяки втручанню в конфліктну ситуацію обласної держспоживінспекції проблему розв’язали.
Зауважимо, що продавці зазвичай обізнані із законами й прямо не відмовляють покупцеві. Проте декому доводиться походити по зачарованому колу від магазину до сервісного центру, намагаючись довести свою правоту. Лише наполегливість і знання законів гарантують повернення грошей. А винуватцеві доведеться відшкодувати витрати за фахові висновки щодо якості товару.
Фігурантом історії з неякісними товарами став рівненський супермаркет «Комфі», де місцева жителька придбала мобільний телефон із дефектом. Покупець звернулася до магазину, щоб обміняти неякісний засіб зв’язку. Проте їй відмовили і порекомендували звернутися до сервісного центру за відповідним висновком. Працівники сервісного центру, в свою чергу, відправили її до продавця, зауваживши, що до них має звертатися безпосередньо адміністрація супермаркету. Крапку в цій історії поставила Держспоживінспекція в Рівненській області. Телефон обміняли.
Не всі знають, що законно можна повернути (або обміняти на аналогічний) і якісний товар. Якщо ви зрозуміли, що куплене вам не до вподоби, звертайтеся до продавця протягом 14 днів. Звісно ж, якщо цього товару немає в переліку заборонених до обміну й повернення. Проте киянці, яка на замовлення придбала в одному з обласних магазинів в с. Петропавлiвська Борщагiвка диван, довелося скористатися телефоном урядової «гарячої лінії», щоб повернути невдалу покупку. Арбітром у конфліктній ситуації виступила Держспоживінспекція в Київській області.
Загалом за період з 14 по 20 квітня 2014 року на урядову телефонну «гарячу лінію» надійшло 32 355 дзвінків, через Інтернет отримано 292 звернення.
Урядова телефонна «гаряча лінія» працює за номером: 0-800-507-309 цілодобово. Дзвінки зі стаціонарних телефонів у межах України - безкоштовні. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua