У що західні інвестори готові вкладати кошти в Україні і що гальмує їхній прихід до нас? Що могло б покращити бізнес-процеси у нашій державі? Про це кореспонденту «УК» вдалося поспілкуватись із відомим бізнесменом, антикризовим стратегом і автором бестселерів Джоном Вон Ейкеном під час його нещодавнього візиту до Києва.

— Джоне, ви вже не вперше в Україні і, мабуть, придивлялися до якихось активів. У що ви готові інвестувати і чи не зупиняють вас воєнні дії на сході країни?

— В Україні надзвичайний потенціал в ІТ-індустрії. Тут я зустрів неймовірну кількість «голодних» людей, які хочуть займатися розробками і пропонують чимало успішних стартапів. Це те, у що я готовий інвестувати, а також у морозиво, яке у вас на кожному кроці (жартома). Україна може повторити досвід Ірландії 10-річної давнини й перетворитись на технологічний хаб, або свого роду європейську силіконову долину. Треба лише дати можливість ІТ-індустрії розвиватись. Україна може повторити цей успіх і отримати колосальні прибутки. Час фабрик минув. Країни, які намагаються будувати фабрики, — це минуле століття, крім Китаю та Німеччини. Але з ними неможливо конкурувати через сотні причин. До того ж при інвестуванні у щось цифрове не існує проблеми війни, на відміну від інвестування у придбання готелю, нерухомості чи в інші «довгограючі» активи. Нині не найкращий час для цього.

Якби інвестував уявних 10 мільйонів доларів на рік, то як мінімум половину грошей уже у 2015 році вклав би в Україну. Нині шукаю щось справді гідне уваги, вивчаю багато трендів. До речі, Дональд Трамп зізнався мені, що обожнює купувати саме в кризу, коли активи падають у ціні. З точки зору інвестора немає якоїсь специфіки країн. Це значною мірою питання домовленостей та угод.

— Чому ж інвестори до нас так мляво йдуть?

— Бо ви приходите на Захід з простягнутою рукою і проханням «інвестуйте у нас». Тоді як треба прийти з пропозицією «ось що ми можемо зробити для вас». Це значно привабливіший діалог для інвестора.

До того ж, на жаль, криза 2008—2009 років поки що не зупинилась. США переживає кризу. В Європі безлад. Азія спить. Про цю частину світу я взагалі мовчу. Коли почалась криза, ми нічого не виправили. Ви знаєте, що таке ремонтувати дачу? Це коли ремонт починається і ніколи не закінчується. В економіці те саме. Структурних змін немає з минулої кризи, а роблять якусь косметику. Саме тому проблеми сніжною грудкою наростають і потім нас переслідуватимуть. Думаю, найближчі два роки буде чергова глобальна рецесія. Тому є побоювання з інвестиціями.

— Як оцінюєте бізнес-клімат в Україні й що змінили б, аби його поліпшити?

— Найбільша проблема українського бізнесу в тому, що тут дуже мляво ухвалюють будь-які рішення. Зрештою, втрачають час, а отже — гроші. Якщо довго думати за нинішнього економічного стану, то можна програти. Україні треба сконцентруватись на бізнесі й вірити, що можна щось змінити, слід використовувати цифрові технології, сучасні засоби комунікації — тоді матимете колосальний потенціал. Я знаю багато лідерів по всьому світу і всі вони — азійці, скандинавці, європейці — користуються цифровими технологіями, аби бути гнучкішими та швидшими. Приміром, я також проводжу зустрічі, навчаю, роблю розрахунки, покупки тощо через інтернет.

Щоб український бізнес був успішним, йому потрібно вчитися говорити англійською, мовою бізнесу, а також майстерності продажів і лідерству. Адже нерідко трапляється, що люди із цікавими ідеями, розробками, технологіями не можуть їх продати. Тому що помилково думають, ніби у інвестора багато часу, аби вислухати їхні годинні монологи. Це не так. Якщо інвестора не вдалося переконати за 15 хвилин, бо ви не знаєте ринку, ємностей, то це не вдасться зробити і за більший проміжок часу. Одну й ту саму технологію чи ідею треба по-різному продавати різним людям. Читайте більше про продаж і зрозумійте його природу. Часто продаж — це розв’язання проблем. Більшість компаній не знають і не розуміють цього. Ідей багато, і на перший погляд вони можуть бути класними, а от їхнє впровадження і реалізація — це завжди важко. Якщо ви можете впровадити ідею, то зможете і гроші заробити.

Якби я мав компанію в Україні, у першу чергу поставив би завдання підлеглим, аби ті прагнули досконалості. Вони мають присвячувати хоча б годину в день вивченню чогось нового. Інвестиції не пришвидшують бізнес-процес чи прибутковість, інвестиції базуються на лідерстві! Якість лідера має зростати щодня, щотижня, щороку. Він має ставати трішки кращим, ніж був учора. Зрештою це дає колосальний результат. Компанія починає рости разом із лідером.

Галина ІЩЕНКО,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Джон Вон ЕЙКЕН. Народився і здобув освіту в місті Орландо (Флорида, США). Там почав свою кар’єру як радник зі стратегії розвитку бізнесу. На початку 90-х років Ейкен вперше отримав пропозицію провести зокрема бізнес-семінари в Прибалтиці. Відтоді вже майже 20 років реалізує проекти з корпоративного управління великих компаній країн СНД та Балтії, зокрема зі світовим ім’ям — таких як ТСК, Henderson, Microsoft, IBM, Oriflame, Nestle, Toyota, McDonald’s, Yudashkin Jeans, General Electric, Rambler. Нині за його керівництва реалізовано понад 170 антикризових проектів для великих компаній. Автор майже 40 книг, зокрема аудіо.