Голова Державної авіаційної служби
Анатолій КОЛІСНИК
У тому, що авіаційний транспорт найшвидший і найзручніший, пасажири і вантажоперевізники переконалися давно. Щоправда, в Україні цими перевагами можуть скористатися не всі: перешкоджають високі тарифи. Ті ж, для кого авіапослуги доступні, передусім цікавляться безпекою польотів, системою контролю за цивільною авіацією, організацією повітряного руху. На ці та інші теми наш кореспондент поспілкувався з головою Державної авіаційної служби України Анатолієм КОЛІСНИКОМ.
— Про існування Державної авіаційної служби багато хто знає. Значно менше обізнаних з її діяльністю. Як би ви пояснили необхідність створення такого органу і яке його призначення?
— Приєднавшись у 1992 році до Чиказької конвенції та ставши повноправним членом Міжнародної організації цивільної авіації (IСAO), Україна взяла на себе зобов’язання щодо створення необхідних умов для безпечного й ефективного виконання польотів відповідно до стандартів та рекомендованої практики. Саме з урахуванням цих зобов’язань в Україні й утворено державний орган — Державіаслужбу, наділену повноваженнями нагляду (контролю) за безпекою цивільної авіації.
— Які повноваження закріплені за Державіаслужбою?
— Згідно з Положенням про Державіаслужбу, її основними завданнями є реалізація державної політики в галузі цивільної авіації, здійснення державного контролю та нагляду за безпекою польотів, організація використання повітряного простору, сертифікація та реєстрація об’єктів і суб’єктів цивільної авіації та ліцензування авіаційних перевезень.
— На кого саме поширюються повноваження авіаційного відомства?
— На фізичних та юридичних осіб незалежно від форми власності та відомчої підпорядкованості, які провадять діяльність у галузі авіації, а також об’єкти авіаційної діяльності — повітряні судна, їх компоненти та обладнання, на авіаційну наземну техніку та аеродромне обладнання, інженерно-технічні споруди, рухоме та нерухоме майно, що використовується для забезпечення авіаційної діяльності.
— Які фахівці у вас працюють і наскільки розгалужена мережа служби?
— Загальна кількість працівників Державіаслужби — 363 штатні одиниці, з яких 185 — державні інспектори. У структурі служби створено 7 регіональних інспекцій. Це означає, що державні інспектори безпосередньо здійснюють нагляд на місцях.
— Як контролюєте профпридатність і чи є можливість підвищувати кваліфікацію працівників?
— Підвищення кваліфікації працівників Державіаслужби — безперервний процес. Щорічно організовуємо навчання за професійними програмами підвищення кваліфікації, постійно проходять тематичні короткострокові семінари та тренінги, діють спеціалізовані короткострокові навчальні курси, які проводяться в сертифікованих центрах. Для кожного державного інспектора складено індивідуальну програму підвищення кваліфікації, за виконанням якої стежить безпосередній керівник.
— Служба має широкі повноваження щодо нагляду за виконанням сертифікаційних вимог експлуатантами, надання, призупинення дії чи анулювання сертифікатів. Розкажіть про це.
— Нагляд здійснюється згідно з річними планами. У разі зниження рівня безпеки польотів проводяться позапланові перевірки. Відповідно до стандартів та рекомендованої практики ІСАО нагляд має бути постійним. З метою виконання цих вимог за кожним експлуатантом закріплюється відповідальний державний інспектор.
— А якщо правила порушуються?
— У разі недотримання сертифікаційних вимог залежно від серйозності порушень Державіаслужба має право накласти фінансове стягнення на суб’єкт авіаційної діяльності, призупинити дію сертифіката частково чи загалом, а в окремих випадках загрози безпеці польотів навіть анулювати сертифікат.
— Є якийсь механізм його відновлення?
— У разі призупинення дії сертифіката проводиться інспекційна перевірка. Якщо порушення, що призвели до призупинення дії сертифіката усунено, його буде поновлено. Якщо сертифікат анулювали, процедура сертифікації проводиться в повному об’ємі.
— Чи може трапитися так, що перевірки служитимуть механізмом тиску на компанії?
— Життя показує, що можливі різні ситуації, але робота державних службовців і державних інспекторів проводиться згідно з положеннями Закону «Про засади запобігання і протидії корупції». Керівництво також стежить за тим, аби не допустити тиску на компанії. Нагляд та планові перевірки здійснюють згідно з комплексним графіком, затвердженим наказом Державіаслужби. Позапланове інспектування проводять також за програмою, але вона формується залежно від причини проведення інспектування.
— Ви щойно згадали про одну з найважливіших складових авіатранспорту — безпеку польотів. Які ваші повноваження у цій сфері?
— Стандартами ІСАО визначено, що повноваження керівника уповноваженого органу з питань цивільної авіації повинні визначатися в основному авіаційному законодавстві. У статті 6 Повітряного кодексу України вони чітко виписані й охоплюють усі сфери діяльності галузі. Серед функцій головною є організація заходів щодо безпеки авіації.
— Чи вистачає засобів впливу на порушників чинних норм?
— З набуттям чинності нового Повітряного кодексу Державіаслужба отримала дієвий інструмент впливу на порушників — накладення штрафних санкцій. Є спеціальний порядок накладення фінансових стягнень на порушників авіаційного законодавства: на фізичних осіб — максимально до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на юридичних — до восьми тисяч. Загалом усі порушення розподіляються на категорії за ступенем впливу на безпеку польотів.
— І багато покараних?
— Протягом січня—жовтня 2013 року винесено 241 постанову про правопорушення на суму понад 2 мільйони 320 тисяч гривень та 14 постанов про адміністративні правопорушення майже на 26 тисяч гривень. Кошти надходять до державного бюджету.
— Чимало аварій трапляється через складні погодні умови, недосконалість метеорологічного обладнання, стан аеродромів. До цієї сфери маєте якийсь стосунок?
— Наша служба визначає вимоги щодо надання метеорологічного обслуговування на аеродромах та маршрутах обслуговування повітряного руху. Задля цього проводимо регулярні аудити з безпеки польотів у системі організації повітряного руху, сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання, яке використовується для метеорологічного обслуговування зльотів та посадок повітряних суден. Перевіряємо й загальний стан метеорологічного обслуговування під час сертифікації аеродромів. За два останні роки в аеропортах Києва, Донецька, Львова, Харкова з’явилися сучасні злітно-посадкові смуги, перони, термінальні комплекси, які відповідають світовим стандартам. Цього року розпочато реконструкцію Міжнародного аеропорту в Одесі, а наступного буде продовжено роботи з облаштування нової злітно-посадкової смуги в аеропорту Дніпропетровська.
— Контроль над іноземними суднами на території України також у компетенції служби?
— Інспектування іноземних повітряних суден в аеропортах України здійснюємо за європейською програмою SAFA (оцінка безпеки іноземних повітряних суден) та відповідно до стандартів ICAO. Україна приєдналася до цієї програми у березні 2007 року. Перевірки SAFA здійснюються згідно з процедурою, однаковою для всіх держав-учасниць. Інспектори ретельно оглядають кабіну екіпажу, пасажирський салон, зовнішній стан повітряного судна, вантаж і стан вантажної кабіни, правильність ведення експлуатаційної документації. Державні інспектори SAFA перевіряють іноземні судна в аеропортах України. Європейський комітет з безпеки польотів на основі аналізу надісланих інспекторами SAFA даних вирішує, які дії щодо експлуатанта або країни-експлуатанта слід вживати.
— Хто опікується безпекою повітряних суден спортивного призначення, апаратами аматорської конструкції?
— Контроль за станом та якістю експлуатації авіаційної техніки, льотної придатності повітряних суден (ПС) авіації загального призначення також у нашій компетенції. Щонайменш один раз на рік кожне повітряне судно авіації загального призначення, у тому числі спортивні, легкі, надлегкі, аеростатичні та аматорської конструкції, що зареєстровані в державному реєстрі, інспектують державні інспектори з авіаційного нагляду за льотною придатністю. Ця перевірка включає оцінку технічного стану та всіх його компонентів, виконання всіх необхідних видів технічного обслуговування, правильність ведення експлуатаційної документації, наявність та актуальність усіх бортових документів тощо.
У Державному реєстрі цивільних повітряних суден України зареєстровано 380 ПС авіації загального призначення, в тому числі спортивних та аматорської конструкції.
— Наскільки вітчизняне законодавство у сфері цивільної авіації наближене до світових стандартів?
— Україна як держава — Сторона Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (м. Чикаго, 1944 рік) має виконувати встановлені вимоги, які є предметом постійної уваги з боку ІСАО, а також інших держав, до яких здійснюють авіарейси вітчизняні авіакомпанії, та зважаючи на те, що нині Україна намагається крокувати поряд з розвиненими країнами світу, в яких цінність життя на першому місці. Нова редакція Повітряного кодексу максимально адаптована до вимог міжнародних авіаційних організацій і законодавства Європейського Союзу в галузі цивільної авіації.
Лариса ДАЦЮК,
«Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Анатолій КОЛІСНИК. Народився 10 жовтня 1949 року в місті Амвросіївка Донецької області. У 1980-му закінчив Академію цивільної авіації у Ленінграді за спеціальністю експлуатація повітряного транспорту, інженер-пілот. Свою долю з авіацією зв’язав одразу після армії — закінчив Кременчуцьке льотне училище. Пройшов шлях від пілота літака до заступника міністра транспорту та зв’язку України — голови Державіаадміністрації. З червня 2011 року — голова Державної авіаційної служби України.